Moderna solpanelsregulatorer har inbyggda backdioder har jag fått veta men den här gamla regulatorn, som jag hittade i braatthaförrådet, har det förmodligen inte.
Vet någon här vilken diod man bör skaffa och var en sådan finns att köpa?

Jag tänkte använda regulatorn till den här "mobila" panelen (50w)

och försörja två "extra" fritidsbatterier (160Ah) med strömmen från den och 110wattaren på taket och göra en egen krets som inte är ihopkopplad med bilens ordinarie elsystem (160Ah). Ett 12-voltsuttag i bilens bodel där jag tar ström till dator och tv m.m.
Jag tror inte att husbilens ordinarie mmtp-regulator, Naps MaxPower, klarar detta extra tillskott på 50w eftersom den tydligen bara klarar max 7A. Det är på gränsen men jag vågar inte chansa!
Jappe
Vet någon här vilken diod man bör skaffa och var en sådan finns att köpa?

Jag tänkte använda regulatorn till den här "mobila" panelen (50w)

och försörja två "extra" fritidsbatterier (160Ah) med strömmen från den och 110wattaren på taket och göra en egen krets som inte är ihopkopplad med bilens ordinarie elsystem (160Ah). Ett 12-voltsuttag i bilens bodel där jag tar ström till dator och tv m.m.
Jag tror inte att husbilens ordinarie mmtp-regulator, Naps MaxPower, klarar detta extra tillskott på 50w eftersom den tydligen bara klarar max 7A. Det är på gränsen men jag vågar inte chansa!
Jappe
Senast ändrad: