• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backa husbil

Lovelylook

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
15269
Medlemskap
2021
Jag har kört mkt bil o husbil, men jag har lite svårt för att backa tänkte öva mer på detta till våren. Jag tycker att det är kanon att kvinnor vågar köra husbil ända ner till Portugal själva, tror knappt jag hade vågat det. Inte för att jag är rädd, men man ska ändå fixa alla situationer som kan uppstå. Vi har alla våra roller, min blir istället att jag packar och packar av husbilen tar ca 3 timmar att packa av allt från husbilen o bära in allt och sedan tvättar jag alltid bilen. Jag älskar allmänt rena vackra bilar. Ganska ointressant inlägg eller hur? Nu ska jag snart packa hela husbilen för att åka till Tyskland o eventuellt åka skidor.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Backa husbil

Jag är själv stolt över "min" kvinna.
Hon kör gladeligen husbilen överallt, samt kör lugnare,bättre,billigare än mej,
(den satt halvdjupt inne)
Hon sticker även iväg ensam med den när jag jobbar helg.
Jag trivs väldigt bra i passagerarsätet som co-driver, men gillar även att köra.
Resan är halva nöjet :D
 

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Jag tror att det är övning som ger färdighet :) och att kvinnor måste "våga" utmana sig själva lite mer än vad många gör idag.
För mig handlar det också om säkerhet - att kunna ta sig hem med husbil/bil + husvagn om något skulle hända partnern.

Har ett exempel från mina föräldrars bekantskapskrets där en utav männen råkade ut för en dykolycka och fick flygas hem till Sverige med ambulansflyg. Kvinnan stod där med en stor husbil som hon tidigare aldrig hade kört (hade heller aldrig kört någon utav de tidigare husbilarna som familjen haft). Nu löste det sig med att försäkringsbolaget tog hem bilen för familjen....men ändå...

Har också ett exempel från min egen familj när vi drog stor husvagn - en sommar råkade min man få svår nackspärr och "ryggskott" alldeles innan vi skulle iväg på semester. Enligt läkaren skulle det ta minst någon vecka eller så innan det släppte så då fick jag både packa husvagnen och köra hela vägen ner till Kroatien :). Just då var jag oerhört glad för mitt BE-kort :) :) för någon uppskjuten eller inställd semester fanns inte på kartan!

Därför tycker jag det är jätteviktigt att uppmana alla kvinnor att både köra och backa husbil för man vet aldrig när man kan behöva det som mest :) :).
 

Git & Micke

FD HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Borås
HBK-Nr
5403
Medlemskap
2022
Sv: Backa husbil

Hej

Jag tycker det är bra att min sambo och jag kan köra husbilen för man vet ju aldrig vad som kan hända. Ibland blir det lite gnabb (kärleks) om vem som skall köra :twitcy: han är duktigare på att backa men jag övar så ofta som jag kan. Visst kan det ta lite längre tid men tålamod är en dygd (eller vad det nu heter). Visst är det bra att byta sina rutinsysslor i bland och det gäller både hemma och husbilen.

Ha det gott!
Git
 

Lovelylook

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
15269
Medlemskap
2021
Sv: Backa husbil

Missförstå mig inte, det är klart att jag kör husbilen, jag anser precis som många av er att båda bör kunna köra den om ngt händer, däremot har jag inte övat tillräckligt på att backa, men det kommer. Däremot har jag aldrig varit ute själv med den, därför tycker jag att kvinnor som kör själva ut i Europa är "vassa" det är vad jag menar när jag läser här under damernas att det är en hel del kvinnor som ger sig ut på långresor bra gjort.:)
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Backa husbil

Finns bra kurser för att träna upp manöverförmågan. Är nog många som skulle behöva gå på det oavsett kön. Nu vet jag bara om kurs för kvinnor som varit väldigt uppskattad.
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Backa husbil

Jag har kört mkt bil o husbil, men jag har lite svårt för att backa tänkte öva mer på detta till våren.


Tycker inte att du behöver vänta till våren med att träna backa. Ta för vana att använda dom yttre backspeglarna även på personbilen vid backningsmanöver. När du känner att detta fungerar hyfsat tänk då på att detta blir enklare med husbilen då speglarna på denna är betydligt större. Lycka till. Häggen i Umeå
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Backa husbil

Helt rätt Häggen!
När jag studerade (som 52-åring), hade vi det knapert ekonomiskt och då blev jag tvungen att extraknäcka för att "överleva". Fick en lastbil, modell större och 3 000 brödlimpor som skulle snabbt ut och sorteras på brödhyllor. Då lärde man sig snabbt... 1:a dagen var värst, var inte hemma förrän 17:00 tiden. Efter några helger gick det som dans på rosor och då var jag hemma senast 12:00. Att köra med stora backspeglar fungerar alldeles utmärkt, gäller bara att våga och öva lite. IKEA's parkering (tidig morgon), några koner och lyckan är gjord : )
 
F

F.d. 50741

Guest
Sv: Backa husbil

Jag kör själv hela tiden,med min lilla hund som Copilot, och han klagar aldrig på mitt körsätt. Visserligen har jag en mycket liten bil, men det är allt jag behöver och stormtrivs. Skulle visserligen inte ha nåt emot om jag kunde få hunden till att tömma toan,byta gasoltub, och lite annat sånt där tekniskt som jag skulle vilja slippa..........men han bara glor på mig oförstående när jag säger till ?
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Backa husbil

Vi körde både Ritva och jag i två timmars pass på längre sträckor. För tre år sedan fick Ritva diagnosen cancer. Numera är det jag som kör, men kortare sträckor, sällan mer än 30 mil per dag. Ritvas cancer hålls i chack med starka mediciner, därav kan hon inte köra längre.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Backa husbil

Är ensam i familjen som har körkort.
Vid backning använder jag min bättre hälft som backkamera,
eftersom vi har fönster bak. Vid körning återgår hon till att
serva sin hårt arbetande chaufför.

Tommy R
 
Toppen