• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Back-kamera

F

F.d. 53134

Guest
Är det någon som vet om det är lätt eller svårt att montera en back-kamera. Undrar om det är humana priser? Jag har funderat på om jag skulle ge mig på och montera en kamera där bak i husbilen min!:spinny:
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Back-kamera

Montering av backkamera har det skrivits om tidigare. Leta på backkamera i "sök"rutan. Om du skaffar en trådlös så är det enkelt. Den jag monetade satte jag i utrymmet övanför nummerskylten. Elkabel drog jag till ett backljus, så går den igång när jag lägger i backen. Allt har fungerat bra i 2 år. Jag la in bilder i den tråden jag skrev på.
Leffe
 
A

Amatören

Guest
Sv: Back-kamera

Koppla hellre till skyltbelysningen eller någon annan lampa som alltid är på. Anledningen till att jag gjort så är att när man skall fickparkera eller det är krångligt att backa in direkt slår ju kameran ifrån när man lägger i framväxeln och sen när man lägger i backen så tog det någon sekund innan bilden var bra igen, det låter inte mycket men man stör sig på det. Sen om man har långt överhäng bak så kan det vara bra att kunna se bakändan även när man kör framåt om det är trångt.
 
F

F.d. 8502

Guest
Sv: Back-kamera

Kopplar du till skyltbelysningen är kameran tänd hela tiden.
Jag kopplade till backljuset ,men drog även en direktledning via en omkopplare ,så jag kan tända kameran även om jag kör framåt. Det är inte en trådlös kamera .
Jag har använt den under 5 år helt utan problem
Monteringen bör utföras av någon som vet vad kabelgenomföring i karossen innebär.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Back-kamera

Är det någon som vet om det är lätt eller svårt att montera en back-kamera. Undrar om det är humana priser? Jag har funderat på om jag skulle ge mig på och montera en kamera där bak i husbilen min!:spinny:

Det är inte mycket svårare än att klippa gräsmattan. Om du är normalhändig och vet vad + och - är så fixar du det.
Tänk bara till innan du gör hål i karossen så det kommer på rätt ställe. Det kan vara lite svårt att flytta på det sen :D.
Får du problem så är det ju bara att fråga här.

Gällandes inkoppling av matning så är nog de flesta kameror utom de allra enklaste byggda så att de har ingång för både tändningsstyrd 12v matning och från backljuset. Då kan man med en knapp på skärmen slå på kameran när man vill även fast backen inte är i.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Back-kamera

Hej
Back - kamera behöver jag inte at anvenda - jag använder backspegel i midten och sidererne.
Men jag har orienteret mig om möjligheten via et web-cam och det funker bra i denne opstilling - med hela mollevitten'.

opstilling cmp 2705.jpg

Der tilkobles A eller B og der skiftes til back-kamra med et klic fra et icon forneden på skjermen i laptoppen över förer platsen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Back-kamera

Är det någon som vet om det är lätt eller svårt att montera en back-kamera. Undrar om det är humana priser? Jag har funderat på om jag skulle ge mig på och montera en kamera där bak i husbilen min!:spinny:

Det fixar du säkert. Monterar du en trådbunden kamera så använd befintliga kanaler där kablar/vattenslangar redan är dragna så blir det enklare.
Reka först för kabeldragning och komponentplacering. Det inte svårt men det tar några timmar.
Ang. tätning så är det inget problem om du gör det ordentligt med kabelgenomföring och tätmassa, det är ju ingen ubåt. Trådlös är nog ännu enklare men spänning till kameran måste ändå dit.
Jag köpte "trådkamera" från "Eftermontering" och den har fungerat bra i 3 år nu.

backkamera, backkamerasystem, parkeringssensor, regnsensor
 
Toppen