• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bötfällning av husbilar på stormarknadsparkeringar

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
På en väldigt stor parkering bara belagd med 20% bilar har aldrig sett den full, fick jag en kontrollavgift på 400kr. stod lite slarvigt med ett par av hjulen utan för de innersta linjerna men ingen bil i närheten som kunde störas.
Eftersom det är dubbla linjer blir ju bredden innanför de innersta linjerna smalare.
Det är ju inga böter utan en avgift som Hojab parkeringsservice Solna tar ut P-Vakt 6012 som förmodligen har vinst i det hela.
Vid samtal med den s.k. avgiftsfinansierade servicen uppger man att alla större husbilar som inte passar mellan linjerna kommer att få betala jag undrade då om de inte var välkomna till Ingelsta shoppingcenter han vidhöll att kan de inte få in fordonen mellan alla linjer så skulle det kosta.
Detta företag härjar säkert vilt på en massa andra ställen också det handlar alltså inte om problem med parkering utan att tjäna pengar från ärliga svenskar. Det skulle också finnas en skylt med information men den kunde inte jag se.
Så undvik Ingelsta shoppingcenter som ligger bra till vid E4 att stanna och bunkra.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Varför peka ut ett enskilt shoppingcenter och ett enskilt P-bolag.

Undvik i stället att parkera med hjulen utanför linjerna, såärproblemet borta.

Pålle
Det förutsätter ju att det finns information om att man måste parkera innanför de inre linjerna. Har varit på flera parkeringsplatser där det saknas information om detta.
Kjell
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Detta har ju stötts & blötts åtskilliga ggr på forumet så det borde ju vara helt klart för alla vad som gäller. Så böter mot denna överträdelse är väl inte fel. Regler är väl till för att följas & tycker man dom är felaktiga så får man försöka få en ändring av dessa till stånd. Detta med dubbla linjer är ju till för att man inte skall parkera så nära andra bilar så att dom inte kan öppna dörrarna & komma ut. För det är väl ingen som tror att dubbla linjer är till för 2 fordonsbredder.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Visst skall man följa lagar och regler. Det är nog de flesta överens om. Men jag förstår faktiskt inte vad de yttre linjerna har för funktion om man ändå måste parkera innanför de inre linjerna.
Kjell
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Varför peka ut ett enskilt shoppingcenter och ett enskilt P-bolag.

Undvik i stället att parkera med hjulen utanför linjerna, såärproblemet borta.

Pålle

Har 475cm i axelavstånd så i en femmetersruta så snuddar jag eller står delvis på linjerna fram och bak, sidolinjerna kommer hjulen innanför och karossen alldeles vid linjerna, trappan måste vara infälld. Jag sticker ut 70 cm framför rutan och 2,5 m av rutan bakom. Om någon stannar för nära får jag inte ut trappan och har svårt att öppna dörren.(har bara en dörr). Har inte fått kontrollavgift ännu, men blivit blockerad av andra bilar så jag inte kunde lämna platsen när jag önskade
De flesta shoppingcenter förbjuder ju av någon anledning att man övernattar med husbil, kanske de är rädda för att det byggs läger, men de kunde upplåta en del av sin parkering för större fordon och tidsbegränsa parkeringen så att vakten har något att jaga och vi kan handla lite. Frugan gillar klädaffärer och det kan ta lite tid.Nu när vi blivit så många husbilister så kanske kontrollanterna få nya regler att följa.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om detta drabbade mig, skulle jag skriva till köpmannaföreningen för området och påtala/upplysa om att deras anställda parkeringsvakter aktivt minskar deras förtjänst.

Man åker naturligtvis inte dit igen, och tack för att Ingelsta blev nämnt med namn.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag skickade mail med denna lydelse till:
Centrumchef Kenneth Malmberg, kenneth.malmberg@newsec.se petra.sjostrand-kvick@newsec.se

"Hej,
Denna tråd diskuteras nu i Husbilsklubben.se

Bötfällning av husbilar på stormarknads parkeringar.

Att man parkerar fel är en sak, men är det din åsikt att vi husbilåkare inte skall kunna stanna hos er för att bunkra mat, shoppa och sedan ge oss av igen?
Det verkar inte möjligt att göra så utan att bli ålagd en "avgift", eller böter i folkmun."
 
R

RobbeS

Guest
Undrar hur dessa bolag gör med "felparkerade" utländska bilar. Att kräva avgift av dessa borde innebära en hel del extraarbete och kostnader vilket gör att en ev. vinst i bästa fall blir marginell. Vinsten är ju det primära för privata p-bolag och inte att ombesörja god framkomlighet för besökande på "deras" parkeringar.
Har själv sett ett exempel där enbart svenska bilar lappades på en parkering som sköttes av ett p-bolag men inte ett par utländska som stod precis lika dåligt. Satt och såg då "vakten" skrev ut lapparna och såg hur han granskade regplåtarna på de utländska för att sen gå vidare till de svenska bilarna. Alla bilar stod ju visserligen fel parkerade på sidan av en tillfartsväg inom p-platsens område. Dock ej ivägen för trafiken och på grund av att alla platser var upptagna med anledning av en större tillställning.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Fick också en liknande P-bot på en stormarknadsparkering.
Stod med halva bakhjulet över linjen till rutan bakom men hade parkerat i ena hörnet av parkeringen för att inte störa någon. Jag fick tag på lisan innan hon åkte och frågade hur lång tid jag hade på mig att flytta bilen innan jag fick en ny bot. Hon svarade att det var 24h. Så då sa jag att då står vi kvar över natten. Men det är förbjudet sa hon och jag sa Och?!
Det blev en dyrare ställplats än vi tänkt oss men vi kunde tigga till oss både vatten och eluttag av personalen så vi utnyttjade boten till max :)
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Det borde ju ligga i deras intresse att ha ett antal platser för större fordon.
Många köpcenterparkeringar jag vart på är ganska öde.
Men inte finns det några parkeringar för större bilar.

Jag står perfekt innanför rutorna... på två platser i rad. Frågade någon P-vakt om det och hans svar var att så länge du står innanför rutan var det ok. Men som sagt har jag framhjulen i främre rutan och bakhjulen i bakre rutan... ;) det kunde han inte svara på.

Fick böter i Göteborg på Backaplan. Gratis parkering! men att stå i två rutor var tydligen inte OK, trots öde parkering där jag ställde mig utmed en kant och inte hindrade någon.

Nu är min bil inte reggad i Sverige, eftersom jag bor utomlands... Har inte fått någon påminnelse ännu trots att det är över ett år sedan. Samt att jag slipper vägavgifter i Göteborg tydligen.. Inte fått något inbetalningskort på det heller. Och min skatt på en bil som är reggad på på närmare 7,5T ligger på 1200:- om året. Det är inte svårt att skriva sig i annat EU-land, vilket sparar mycket kostnader jämfört med att leva och betala skatter och avgifter i Sverige. Samt att min helförsäkring som inkluderar 365 dagar om året i EU, ligger på 4500:- om året, inkluderat assistans.

Hade Sverige haft resonabla avgifter, skatter och mentalitet hade jag troligen bott i Sverige o glatt bidragit. Men som det är nu får man se om "sin egna husbil".

Vill köpcenter sälja får de allt vara flexibla, Jag undviker platser där jag vet att man inte är flexibel.
Svårare än så är det inte.


//Freddy
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Den bilden visar ju klart hur svårt det är att parkera utan att hamna utanför linjerna när man gör platserna 2,5 m breda men sedan målar linjer som enl. bild. Vår husbil är 2,3 m bred så det handlar om cm för att klara det…
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Den parkering ts hänvisar till måste vara en riktig kassako för ägaren.
Här en bild från Google Earth från nämnda parkering.

Visa bilaga 181881
När strecken är målade som på bilden förstår man ju i alla fall var man skall placera bilen. Inte som på de platser där det är dubbla streck på varje sida. Sen att man inte får plats är ju en annan fråga.
Kjell
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen