• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Böter för övervikt ?

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Böter för övervikt ?

Husk at bøter/reaksjoner ved overvekt også er forskjellig fra land til land. Reiser man mye bør man vel ta høyde for det meste?`Det kan bli dyrt og problematisk og komme videre i mange land.
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Böter för övervikt ?

Hej.
Visst kan man få körkortet återkallat för överlass.
>50 % varning
>100% återkallelse
Men det är omständigheter i det enskilda fallet som avgör. enl. (Länstyrelsen i Gävleborg) hette så 2007-05-24. Skulle tro att det gäller fortfarande.
En kompis till mig var till tyskland och köpte öl :)
han fick lasta 500 kg i det fordon han hyrt men hade klämt in 1500 kg, 300%, vet inte hur mycket öl det blir, men han fick sitt körkort återkallat 2 mån.

Skulle väl kunna tänka mig att de inte såg det som någon typ av nyttolast. Och till saken hör ju också att bussen, enl., min kompis, såg ut som en nedlastad åsna. Fjädringen i bak var nästan helt i botten.
Jag har funderat mer än en gång på hur han tänkte:twitcy:

Han kom ju ganska långt, nästan hem till Gävle, men Uppsalas trafikpolis fick korn på honom, så där blev det stopp.:D
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Böter för övervikt ?

Har ditt körkort varit indraget för kortare eller längre period mister du behörigheten att framföra fordon tyngre än 3.5 ton på ett B-kort.
Det räcker med 2 månader för en fartöverträdelse.
 
F

F.d. 5798

Guest
Sv: Böter för övervikt ?

Körde med 96,9% övervikt i jobbet.
Fick lasta av godset med xtrakilona och sedan fortsätta.
3000:- i böter till mig o lika mycket till åkaren.

(han betalade mina böter åxå)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Böter för övervikt ?

Har ditt körkort varit indraget för kortare eller längre period mister du behörigheten att framföra fordon tyngre än 3.5 ton på ett B-kort.
Det räcker med 2 månader för en fartöverträdelse.

Jag är inte övertygad om att din tolkning är den rätta. (När ett nytt körkort utfärdas.....)
 

Bilagor

  • Modell S1.pdf
    129,5 KB · Visningar: 253

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Böter för övervikt ?

Nu är det så att Skipper har helt rätt. Mitt körkort vart indraget 2 månader pga av fartöverträdelse och det räknas då som jag tagit mitt körkort det datum jag fick det tillbaka.
Det gäller även så tex om du ska övningköra mm. Det räkte sen under 2år med en fartöverträdelse med 25km/t för att bli av med det igen typ på 50- sträcka o däröver?

Jag har ju lite tur då jag även har C-kort så jag klarar mig ändå med min nybeställda husbil med 4000kg totalvikt.
De som bara har B-kort och blir av med körkortet samt då även en husbil över 3500kg blir det problem för.

Håll hastigheten så inte körkortet ryker.:wideeyed:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Böter för övervikt ?

Är du säker på detta för det är ju skillnad på indraget körkort och återkallat körkort .

Jag pratade med polisen om detta och när det gällde indraget körkort = Du får tillbaka det efter x-antal månader så får du visserligen inte vara övningskörnings"lärare" på 5 år men du har kvar behörigheten på att framföra 4 tonnare på b-kort om man tagit före 1996 ( var det väl).

Är det återkallat = du får ta om det = du har inte behörighet till husbil över 3,5 ton .
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Böter för övervikt ?

Det är egentligen fel att tala om indragning, det heter återkallelse vid både kortare och längre tider.

I körkortsbestämmelserna står följande:

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.

I transportsstyrelsens förteckning över anledning till återkallelse står följande:

Körkortet återkallat av Transportstyrelsen

Transportstyrelsen kan besluta att återkalla ditt körkort av dessa anledningar:
  1. Du har gjort dig skyldig till rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik, till exempel kört bil när du har varit påverkad av droger eller alkohol.
  2. Du har smitit från en trafikolycka som du har varit inblandad i. Det gäller även om du inte har haft någon skuld i trafikolyckan.
  3. Du har gjort dig skyldig till flera trafikförseelser, till exempel mindre hastighetsöverträdelser.
  4. Du har brutit mot en viktig trafikregel, till exempel har kört för fort, kört mot rött ljus, kört om på ett övergångsställe, kört om när du haft möte, haft för kort avstånd till bilen framför dig eller inte stannat vid stopplikt.
  5. Du är opålitlig i nykterhetshänseende, till exempel om polisen har tagit hand om dig för berusning vid ett antal tillfällen.
  6. Du har gjort dig skyldig till ett allvarligt brott, som inte behöver vara ett trafikbrott eller ha samband med bilkörning, till exempel grov misshandel eller narkotikabrott.
  7. Du har en sjukdom som gör att du inte uppfyller de medicinska krav som ställs för att få ha körkort.
  8. Du lämnar inte in ett läkarintyg trots att länsstyrelsen kräver det eller lämnar inte in ett bevis om godkänt förarprov.
I dessa bestämmelser finns som synes ingenting som kallas indragning.

Det är för övrigt också bekräftat av Transportstyrelsen vid tidigare korrespondens som jag tror finns refererat i en annan tråd.
Men det går ju bra att kontakta Transportstyrelsen och få det bekräftat om man är i tvivel.
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Böter för övervikt ?

En god vän till mig berättade följande som han läst i caravanbladet:
Det var en kille som hade A,BE,CE,DE behörighet på sitt körkort.
Han tyckte att när han blivit så gammal så behövde han inte längre alla
dessa behörigheter utan nöjde sig med att behålla de behörigheter som man alltid får behålla (A,BE) genom att inte ansöka om förnyelse av dessa.
Han fick ett nytt körkort med BE behörighet och med första datum för dessa
satt till samma datum som det nya körkortet utfärdades. Alltså hade inte haft
B-behörighet tidigare än 1 juli 1996 och därmed fick han inte längre köra
personbil II. Kan detta vara riktigt ?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Böter för övervikt ?

Kanske inte svar på frågan, men en bekant ansåg att han ej längre behövde C-behörigheten på grund av läkarundersökning.
Efter nåt år behövde han åter ett C-kort och det räckte med en ansökan och en ny läkarundersäkning.;)

Sjävl hör jag nog till en liten majoritet som på ett enkelt sätt kunde blivit innehavare av ett C-kort men inte tog chansen. På 80-talet var det i stort bara att skicka in ett papper till myndigheten för att få C-kort.
Grabben har, men har har nog mindre lastbilstimmar än mig.:rolleyes:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Böter för övervikt ?

Decker
Så gjorde jag också, i samband med uppvägning av bilen. Ansökan + läkarintyg räckte för att återfå C-behörigheten. Men om jag förstått rätt så får det inte ha gått mer än 10 år, för min del hade det gått 7 år sedan jag avstod från förnyelse av C vid 60 års ålder.
aake
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9073

Guest
Sv: Böter för övervikt ?

En god vän till mig berättade följande som han läst i caravanbladet:
Det var en kille som hade A,BE,CE,DE behörighet på sitt körkort.
Han tyckte att när han blivit så gammal så behövde han inte längre alla
dessa behörigheter utan nöjde sig med att behålla de behörigheter som man alltid får behålla (A,BE) genom att inte ansöka om förnyelse av dessa.
Han fick ett nytt körkort med BE behörighet och med första datum för dessa
satt till samma datum som det nya körkortet utfärdades. Alltså hade inte haft
B-behörighet tidigare än 1 juli 1996 och därmed fick han inte längre köra
personbil II. Kan detta vara riktigt ?
De låter inte riktigt. Jag hade A BE C DE som jag valde att inte förnya när de va aktuellt förra året. B-behörigheten är satt till det datum när jag tog körkortet på 60-talet, men BE-behörigheten är daterad 1990-02-13, de datum då jag tog busskort.
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: Böter för övervikt ?

OBS! 20% överlast ger körförbud. Detta gäller även utanför Sverige. Det innebär att den som fick lasta 200 kg får körförbud vid 41 kg överlast.
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Böter för övervikt ?

Jag tittar ofta på "Hallo Deutschland" och ser när polisen kollar husbilar, Husvagnar och lastbilar. Är alltid mycket intressant.

Du måste lasta ur på platsen och du måste även betala dina böter på plats innan du får köra vidare.

Eftersom dom samtidigt delar ut "punkte" som registreras i körkortregistret i Flensburg, så undrar jag hur dom gör då med utländska bilar?????
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Böter för övervikt ?

Enkelt og greit, utlendingene rapporteres til sitt hjemland, så det er opp til svensk polis hva som skjer for deg. Fungerer inne Schengenområdet.
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: Böter för övervikt ?

har vänner son vid flera tillfäller blivit stoppade med husvagn i Tyskland och blivit vägda. Vår nya husbil har en last förmåga på över 600 kr så jag tror att vi klarar oss.

Det är inte så trevligt att åka med ett överlastat fordon. Det händer att Svenska överlastade husbilar och husvagnar inte kommer längre än till Kasselbackarna och där kommer fordonet i obalans med olyckor som följd.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Böter för övervikt ?

Det är ju bara en papperssak om man har en reggad husbil på 3500kg som går att väga upp till 4000kg för inte görs det något åt bromsar och väghållning , händer det en olycka då så är det ju lätt att skylla på övervikt och inte att föraren har varit uppmärksam eller kört för fort .

Sen är det ju som i min sits som har en 3500kg som inte går att väga upp .
 
Toppen