• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Böta vid överlast

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Böta vid överlast

Nu har jag hört mig för hos trafikpolisen. De skulle ta bilen i beslag och väga den i och sedan häva beslaget. Rättegångsbalken 27 kapitlet 1 § - Föremål som skäligen kan tänkas äga betydelse för utredning av brott...må tagas i beslag.

Johan K.

Ok det va klara besked .Då e de väl bäst och hålla sig på rätt sid om lagen:D
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Böta vid överlast

Hej
Fantastiskt att bilen väger mindre än tjänstevikten när den är lastad!
Jag skulle nog kolla på en annan våg.
Hejs
Claes 105

Hej
Nja, vågen tillhör ett stort företag som handlar med kemprodukter, den kalibreras ofta plus att jag har vägt min nya Mitsubishi l200 på samma våg och den stämmer klockrent.
Ha de!!
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Böta vid överlast

Hej
Fantastiskt att bilen väger mindre än tjänstevikten när den är lastad!
Jag skulle nog kolla på en annan våg.
Hejs
Claes 105

Visst kan bilen väga mindre än tjänstevikten.
Tjänstevikten inberäknar reservdäck (om sådant ska finnas), full tank (de hade bara halv), full vattentank (de hade bar 40 l), en förare a 70 kg (Föraren kanske stod utanför då de vägde. Frun var visserligen nämnd, men de finns i lätta varianten :)), medföljande verktyg såsom domkraft (var den med?).

Sedan hade de visst full kyl och massa kläder. Men bränsle och vatten kan gott vara 100kg som saknas.
 
Toppen