• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bör man rostkyddsbehandla

F

F.d. 15833

Guest
Hej! Jag har en Burstner på Fiat Ducato chassi maxi -09
Är det någon medlem som har kunskap om det?

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Bör man rostkyddsbehandla

Om ni tänker köra på vintern så rekomenderas det verkligen att rostskyddsbehandla. Kostnaden är inte så stor så det är säkert lönsamt även annars.

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025

Skadar väl aldrig att rostskydda är inte alls svårt att göra själv. Tänk dock på de friskluftsventiler som ev kan finnas under. Det luktar annars rostskyddsmedel inne i bilen. En viss ljuddämpning kan också förmärkas. Passa också att montera innerskärmar om de inte redan är på plats.
Lycka till!

Ekshrads Ntverksportal

Senast ändrad:

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

kan vara en bra ide , jag har en sån bil Burstner på fiat 1999 och på den var balken som ligger under kylarpaketet upprostad ,=1400+ arb + moms ca 3500
helt vi onödan ,ingen på backning fr bilprov ,föränn det var totalupprostat. dåligt av dom,

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Här har jag gjort inlägg om min husbil med bilder före och efter behandlingen http://www.husbilsklubben.se/forums/t36520/?highlight=rostskyddsbehandling

Sen kan du kika även i denna länken där är en 06:a utan något rostskydd alls

http://www.husbilsklubben.se/forums/t44205/?highlight=rostskyddsbehandling

Jag är glad att jag gjort behandling på min bil eller hur känner du när du sett bilderna ?
Det är ju rätt dyra bilar och man får ju ta hand om dom .

Frykis

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6732
Medlemskap
2024

Men hur är det med bodelens golv??
Är det tillräckligt skyddat från början? Och hur underhåller jag det "skyddet" som finns?
Är tacksam om någon som har kläm på det här kan tipsa mig.

P-O

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

När jag roskryddade min med Dinitrol så rostskyddade han själva bildelen samt balkarna i ALKOchassiet och när jag hade inne bilen på service hos HymerCenter i Örebro så gjorde dom ett så kallat "skydd" och dom sputade på från vanliga Aerosloflaskor med någon impregnering i dubbelgolvet .

F

F.d. 25310

Guest

Om ni tänker köra på vintern så rekomenderas det verkligen.

Hej
Har inte i nuläget tänkt åka HB på vintern, skall jag vänta, och ta det om jag ändrar mig???

Christer

F

F.d. 6586

Guest

Inne på 6:e säsongen utan rostskydd, Ducato.Inte vinter mer än ett par saltiga svängar innan avställning och till besiktning i mars. Däremot en hel del grusväg. Var tvungen att gå ut och kika efter som trådarna om rostskydd gjorde mig lite orolig.

Bilagor

• fiat1.jpg
    fiat1.jpg
    144,6 KB · Visningar: 10
  • Fiat 2.jpg
    Fiat 2.jpg
    129,8 KB · Visningar: 8
  • fiat3.jpg
    fiat3.jpg
    128,4 KB · Visningar: 8

corina

FD HBK Medlem
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023

Varför rostskyddbehandla husbil, gör Ni det med den "vanliga bilen" ?

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Det s.k. rostskydd som finns på moderna bilar ger jag inte mycket för. På de flesta bilar finns det inget rostskydd alls. Varför? Därför att merparten av plåten är galvad. Behövs inte mycket till slitage på den galvningen för att det skall börja rosta.
Är man rädd om sin investering så rostskyddar man. Finns konventionell metod med rostskyddsmedel till stor kostnad eller en mera modern och miljöriktig metod med linolja till betydligt lägre kostnad.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Galvningen är en anodisering och försvinner med automatik efter en tid.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Inne på 6:e säsongen utan rostskydd, Ducato.Inte vinter mer än ett par saltiga svängar innan avställning och till besiktning i mars. Däremot en hel del grusväg. Var tvungen att gå ut och kika efter som trådarna om rostskydd gjorde mig lite orolig.

?? Har du använt bilen , den ser ju ny ut under ...

F

F.d. 6586

Guest

2 svängar a 500+ mil i Europa samt några 1000 mil helgturer på svenska vägar. slutet på mars till början november. Stått ute på väl dränerad mark 4 vintrar och i garage de 2 senaste.

M

Matts Torebring

Guest

I samband med min första besiktning i tisdags (bilen är bara 1 år snart), bad att få inspektera bilen under. Hela chassit är galvat och det syntes inga "röda punkter" någonstans. Däremot sa den trevlige besiktningsmannen, "Du kanske skulle olja golvet". Alltså golvet som vilar på ramen och är av träfiberplatta.
Mvh Matts Torebring

F

F.d. 58621

Guest

Jag kontaktade KABE för drygt ett år sedan om behovet att skydda de synliga trädelarna under husbilen. Fick ett klart besked av deras tekniska chef om att det behövs inte. De delarna är redan tillräckligt preparerade mot eventuell röta.
V-backen :wink:

Toppen