• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Båtresa med hund

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Har planerat att åka till Tyskland med husbilen o också ta med oss vår hund. Överfarten tar 4 timmar o när jag läser på rederiets hemsida, ska inga människor vistas i bilen under överfarten. Däremot ska hunden vara där eller på anvisad plats. Hade tänkt att hunden skulle få vara kvar i HB:n o att vi kunde gå o titta till honom med jämna mellanrum, men nu blir jag villrådig!!! Ska vi ta med honom till anvisad plats, måste han nog gå i trappor o det är inte hans grej.... Bära är omöjligt, han väger 37 kg. Hur brukar ni som har hund göra vid liknande situationer?

/Eva:spinny:
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Båtresa med hund

Hej

har liknande problematik mec vår hund (gammal:))
Därför kör vi alltid över Danmark og Rödby-Puttgarten så vi kan titta till
honom i husbilen.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Båtresa med hund

Rent generellt är all vistelse på bildäck ej tillåtet under överfarten. Det innebär att man inte har möjlighet att ha någon som helst tillsyn över bilen under färden. (gäller i alla fall skandinaviska farvatten)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Båtresa med hund

Vi åker ofta och alltid Öresunds- och StoreBaeltsbroarna. Det är lugnast så för hunden och dessutom är det, med Brobizz, det klart billigaste och enklaste alternativet.
Julian
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Båtresa med hund

Kom just hem med Bornholmsfärjan och där kan man välja att ta upp hundarna i salongen eller kan de stanna i bilen. I vårt fall fick de stanna på bildäck eftersom överfarten endast tog en timma och tjugo minuter.
Det kan bli lite jobbigt med fyra väldigt sociala flattar bland så mycket folk ;)

Förra året åkte vi Varberg-Grenå och även då stannade hundarna i bilen och då öppnades bildäck en stund för besök och tillsyn efter ca halva restiden.

På rutten Strömstad-Sandefjord var man tvungen att ta med hundarna upp på däck där det fanns hundburar att tillgå alt. fick de vara ute på däck, vilket våra var (till restaurangpersonalens förtjusning).
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: Båtresa med hund

Nu på torsdag kommer vi att åka med Stena Line mellan Varberg / Grenå och då ska Hugo vara med oss på "anvisad plats" = någon del av båten typ det som är på Gatlandsfärjan = djursalong.

ha de............:dog:
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Båtresa med hund

Hej.

Skall ni åt Hamburg hållet så skulle jag tagit broarna. Visserligen lite mer körning, men med en brobizz så blir kostnaden ungefär det samma. Det finns fina rastplatser genom hela Danmark både för att rasta hunden och ta en bensträckare/fika.

Peter.
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Båtresa med hund

Nu är vi på väg! Tar vägen genom Danmark. Tack för råd o tips!:)
 
Toppen