• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bättre värme i Adriatik 670 -01

F

F.d. 2509

Guest
Undrar om någon har monterat in en extra Webasto på en Adriatik 670 -01 nån gång eller på en liknande husbil . Tacksam för tips om det finns nån lösning på hur man får den till en bättre vinter bil!!
Det finns ju bara gasol värme på dom , det är ingen E-modell på truman:mh2:

Mvh Tony
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Bättre värme i Adriatik 670 -01

Undrar om någon har monterat in en extra Webasto på en Adriatik 670 -01 nån gång eller på en liknande husbil . Tacksam för tips om det finns nån lösning på hur man får den till en bättre vinter bil!!
Det finns ju bara gasol värme på dom , det är ingen E-modell på truman:mh2:

Mvh Tony


Du kan ev sätta in D modellen av Truman alltså Diesel versionen, den kostar ca 18000 med montering.

Pannan heter Combi 6D
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Bättre värme i Adriatik 670 -01

Hej Bredbandsbandit.
Intressant det där med Dieselpannan Truma Combi D6.
Kan du nämna någon firma som man kan köpa och som monterar den pannan för den summan som du anger 18000 sek.
Arne.
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Bättre värme i Adriatik 670 -01

Du kan ev sätta in D modellen av Truman alltså Diesel versionen, den kostar ca 18000 med montering.

Pannan heter Combi 6D
Även jag undrar var man kan få Truma d 6 monterad för 18000:- Jag har funderingar på att montera en i min husbil. Frankia A 7000 BD. Jag har bytt kylet mot ett Waeco kyl på 12V. Tänker på en Wallas spis och sedan pannan D6 = ingen gasol i bilen överhuvudtaget. Finns platser runt Trollhättan som gör jobbet för dessa pengar vore det bra.

Tacksam för ytterligare info om hur det funkar för dig.
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Bättre värme i Adriatik 670 -01

:rolleyes: Tror inte att du kan få någon Truma D6 Combi monterad och klar här i Sverige för
18ooo kr .
Men Arne HBK 13 har nyligen satt in en i sin husbil så han kanske vet .
Omonterad direkt över disk ville dom ha omkring 18500 kr våren 2009 i Tyskland .
Dieselbrännaren som sitter i Truma D6 Combi är byggd och utvecklad av Ebersprächer .

;) Rulla Lungt
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Bättre värme i Adriatik 670 -01

Ja det skulle vara bra om Bredbandsbandit kunde berätta var det går att köpa och få monterat denna Dieselpanna för 18000:-.
När jag började fundera på att montera en Truma Combi D6 så ringde jag till en del återförsäljare för att höra vad priset var.
För det första så var det inte många som ens visste vad det var jag pratade om,dom hade aldrig hört talas om denna dieselpanna.
När jag bad dom om ett pris på pannan,så var det lägsta pris jag fick utan montering 31000:-.
Då jag bad om rabatt så sa någon att det kunde dom inte ge för dom tjänade ingenting på på denna pannan.
Jag började då titta på att köpa pannan i Tyskland eller i Holland.
Ringde då till en före detta medlem i klubben som bor i Belgien som då var vänlig och kollade runt lite på priserna i Tyskland.
Där kunde jag köpa denna pannan för 1900 Euro Ca 20000:-.
Monteringen har jag gjort själv.
Ljudet från pannan som är monterad under sängen är ungefär samma som från gasolpannan.
Det jag är lite missnöjd med är ljudet från bränslepumpen,men det kommer jag att lösa fram på vårkanten.
Som jag sagt tidigare så kommer det aldrig att löna sig,men jag slipper byta gasol i mitt i natten när det regnar småspik.
Vidare så kommer jag att minska vikten med 25kg då det räcker med 1 gasolflaska.
Arne.
 
Toppen