• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bättre och billigare batterier på gång?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vad är överskådlig framtid för dej? Inom 5-10 år tycker jag är helt OK,
På 10 år är en bil utbytt för länge sen.
Överskådlig tid i bilvärden, är hur länge jag behåller en bil.
När bilen skall bytas, DÅ är det dags att ta en titt på vad som är bäst.

Jag kommer att ha bytt bil före 10 år, så den teknik och de omständigheter som gäller om 4-5 år är det som styr nästa bilval.
Om jag får en elbil för motsvarande 200 000, och OM* den är billigare att köra, då kan det vara intressant.

*(det kommer att bli skatt på elbilar)

Den nya batteriteknologin kan kanske sänka produktionskostnaderna, återstår då att se hur mycket av den som återspeglas i konsumentpriset.
Jag tillåter mig att vara skeptisk.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja det skall bli intressant att se hur det ser ut om ca 5 år. Själv är jag för snål för att köpa ny bil så ny billigare teknik är inget jag kommer att få nytta av än på ett bra tag.
Möjligen rasar andrahandsvärdet på dagens "dyra" elbilar så mycket när nya bättre och billigare kommer så jag kan plocka upp en till ett riktigt fyndpris och nästan åka gratis på någon annans bekostnad :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag får nog "krypa till korset" & medge att jag har ändrat uppfattning i el-bilsfrågan. Tveklöst förbättrar dessa fordon miljön men då först ALLT fossilbränsle slutat användas både till fordon & genereing av el i hela världen. Att det skulle bli som vissa inbillar sig mycket billigare är desvärre en ouppnåelig utopi. I takt med att skatteintäkterna på fossilbränslet sjunker så försvinner miljöbonusar & elen kommer att beskattas hårdare. Med högre skatt så drabbas inte bara bilismen utan alla el-användare.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Vad gäller dieselbilar så är det inte klimatet som är problemet, det är hälsan (pga partiklar i avgaserna).
Fördelen med elbilar är att man kan göra el av "allt möjligt". Så man blir inte så beroende som man blir av fossilbilar.
Nu stängs en hel del oljepumpar av för det lönar sej inte att pumpa upp oljan. Vilket i slutändan kommer att leda till att priset går upp igen.
Visst kommer subventioner för elbilar att försvinna med tiden, men kan man ladda med solel så kommer det ändå att löna sej. Och det senaste jag hörde var att ca 30 % av nybilsförsäljningen är el- och hybridbilar.
Visst är det svårt att övertyga elbilsfanatiker. Men lika svårt att övertyga "elbilshatare" :)
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Jag får nog "krypa till korset" & medge att jag har ändrat uppfattning i el-bilsfrågan. Tveklöst förbättrar dessa fordon miljön men då först ALLT fossilbränsle slutat användas både till fordon & genereing av el i hela världen. Att det skulle bli som vissa inbillar sig mycket billigare är desvärre en ouppnåelig utopi. I takt med att skatteintäkterna på fossilbränslet sjunker så försvinner miljöbonusar & elen kommer att beskattas hårdare. Med högre skatt så drabbas inte bara bilismen utan alla el-användare.
Ja det är ju bara att titta på himlen i större städer, nu kan de se solen igen! Och så skulle det se ut om många fler åkte elbil :)
Så länge man kan generera sin egen el tror jag nog det blir billigare. Men Staten kommer säkert att hitta på nya skatter :-(
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
"Bättre och billigare batterier på gång?" ...så what och när? ...säger jag bara! Vi rullar fortfarande (5:e året) med våra lithium batterier där spänningen håller i sig och batterierna laddas "fortare än kvickt" (speciellt på korta sträckor), eller varför inte en e.m. med strålande solsken. ...då vi dessutom ÄR storförbrukare! Billigt i längden även orm det kanske blir ännu billigare, bara bättre för oss alla : )
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vill man verkligen ha billiga Li-batterier, så är begagnade celler mycket prisvärda, många byts ut på tid, och har mellan 75-99% kapacitet kvar, och priserna på nätet brukar vara väldigt låga, blir t.o.m milövinst att fortsätta använda begagnade celler.
Jag tror att denna marknad kommer att växa stort.
Man kan idag köpa begagnade/nergraderade LFP-celler från kina, säljs som nya, men utlovade Wh brukar stämma.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Instämmer!
Partiklar och kväveföreningar är betydligt allvarligare än Covid-19 viruset och orsakar mångdubbelt fler dödsfall framför allt på större orter.
Javisst, vad tycker du man skall göra med alla gamla husbilar utan DPF & NOX rening, förbjuda dom?
Varken sot eller NOx är ett problem på dom nya.
Dom gamla lär ju inte bli renare så länge dom rullar, oavsett om nybilsköpare köper ICE bil eller en EL-bil som ännu inte ens finns på husbilsmarknaden. (Nu kommer en utläggning om någon svindyr protoyphusbil, EL-driven som ni läst om. Det är ju ganska förutsägbart & en utläggning till om förhoppningen om bättre batterier som ni också läst om. Men köp den då!)
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Alltså.. lite skärpning nu gubbar. I tråden försöker vi diskutera kring nya billigare och bättre batterilösningar som förhoppningsvis blir tillgängliga inom en snar framtid. Kanske bodelsbatterier med ännu bättre prestanda till vara husbilar. Det finns ju redan nu LiFePO4 som är jättebra dock ganska dyra samt lite känsliga för laddning vid låga temperaturer. I det sammanhanget tycker jag att ämnet är intressant. Trevligt med debattinlägg men många inspel är ju ljusår från det ämnesrubriken antyder.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ja det är ju bara att titta på himlen i större städer, nu kan de se solen igen! Och så skulle det se ut om många fler åkte elbil :)
Så länge man kan generera sin egen el tror jag nog det blir billigare. Men Staten kommer säkert att hitta på nya skatter :-(

Jag antar att med större städer så menar du inga svenska & då undrar jag hur vi svenskar kan bidraga så att ex.vis USA's, Indien's, Kina's storstäder m.fl skall slippa smoggen som täcker deras himmel. Smog som förmörkar himlen existerar inte i Sverige vet jag av egen erfarenhet eftersom jag tillbringat mycket tid t.o.m bott i Stockholm, Göteborg & Malmö, ja även i Köpenhamn. Jag är övertygad om att Sverige som idag släpper ut några få promille av världens luftföroreningar inte på något sätt har någon inverkan på övriga världen. Men det är klart, att allt vi gör för miljön är ju till det bättre åtminstone för oss själva.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag antar att med större städer så menar du inga svenska & då undrar jag hur vi svenskar kan bidraga så att ex.vis USA's, Indien's, Kina's storstäder m.fl skall slippa smoggen som täcker deras himmel. Smog som förmörkar himlen existerar inte i Sverige vet jag av egen erfarenhet eftersom jag tillbringat mycket tid t.o.m bott i Stockholm, Göteborg & Malmö, ja även i Köpenhamn. Jag är övertygad om att Sverige som idag släpper ut några få promille av världens luftföroreningar inte på något sätt har någon inverkan på övriga världen. Men det är klart, att allt vi gör för miljön är ju till det bättre åtminstone för oss själva.
På vintern kan det allt vara en ruskig inversion med luft så dålig att man inte rekommenderar utevistelse. Fast du kanske bodde där på sommaren? ;-)

Ooops, hade glömt att skriva att det gäller Göteborg. Tack för påpekandet!
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
På vintern kan det allt vara en ruskig inversion med luft så dålig att man inte rekommenderar utevistelse. Fast du kanske bodde där på sommaren? ;-)
Inte i Malmö eller Köpenhamn väl? Har jobbat 10 år i Köpenhamn och 16 i Malmö samt varit bosatt nära Malmö sedan 1974 och kan inte minnas att man någonsin varnat för utevistelse p g a inversion. Minns jag kanske fel??
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Inte i Malmö eller Köpenhamn väl? Har jobbat 10 år i Köpenhamn och 16 i Malmö samt varit bosatt nära Malmö sedan 1974 och kan inte minnas att man någonsin varnat för utevistelse p g a inversion. Minns jag kanske fel??
Oj då, det gäller förstås för Göteborg. Ditt minne är säkert intakt. Kan vara bra med en koll ibland. ;-)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
På vintern kan det allt vara en ruskig inversion med luft så dålig att man inte rekommenderar utevistelse. Fast du kanske bodde där på sommaren? ;-)

Ooops, hade glömt att skriva att det gäller Göteborg. Tack för påpekandet!

Jag bor precis som du nära Göteborg & är där titt som tätt, har aldrig någonsin märkt att man inte ser himlen för all smog. Det var nämligen detta fenomen jag kommenterade. För du jämför väl inte Göteborg med t.ex Lahore, New Dehli & Shanghai?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag bor precis som du nära Göteborg & är där titt som tätt, har aldrig någonsin märkt att man inte ser himlen för all smog. Det var nämligen detta fenomen jag kommenterade. För du jämför väl inte Göteborg med t.ex Lahore, New Dehli & Shanghai?
Jag har varit i ett par av de städerna och de kan nog inte jämföras med Göteborg på nåt sätt. Sen bodde jag i alldeles för många år i Göteborg och nog var luften dålig ibland.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
På vintern kan det allt vara en ruskig inversion med luft så dålig att man inte rekommenderar utevistelse. Fast du kanske bodde där på sommaren? ;-)

Ooops, hade glömt att skriva att det gäller Göteborg. Tack för påpekandet!

Jag har under nästan 50 års tid åkt in till Göteborg från Partille och håller med dig, många morgnar varje vinter som "locket ligger på" och luften försämras avsevärt. har ju blivit bättre under senare år och det kan väl bero på bättre avgasrening samt införande av fjärrvärme istället föroljeeldning.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Speciellt avgasrening på tunga fordon har nog gjort stor nytta. Den har ju kommit lite senare än personbils sidan, men har ju på senare år slagit igenom fort. Dom byter ju bilar rätt ofta.
Sen kanske alla strejker i hamnen hjälp till, eftersom mycket av den trafiken flyttat till Varberg pga dessa problem. Båtar har ju erbarmligt dålig avgasrening & taskigt bränsle!
 
Toppen