Ser ut som att mitt LiFePO4 batteri redan håller på att bli omodernt:
Teslas superbatteri sägs lanseras redan i år - Elbilen
Teslas superbatteri sägs lanseras redan i år - Elbilen
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jättefabrikerna i Kina och den kommande i Berlin lär befästa Teslas försprång.Om det skulle bli så är det ingen som köper AGM eller vanliga batterier längre.
Problemet blir att ladda dom eftersom de har lite högre cellspänning om jag förstår rätt.
Sen kommer ett urladdat batteri ha nästan kortslutningströmmar eftersom det inre motståndet är väldigt lågt.
Jag tycker att det borde bli 48v standard i bilarna istället för 12 volt.
Lite otäckt med den nya teknologin eftersom bilar krockar ibland och batteriet i högsta grad är farligt gods.
Sen litar jag inte speciellt mycket på mr Musk tror han har någon diagnos bokstavkombination eller något.
Tesla som företag har ju haft ekonomiska problem flera gånger och coronan kan väldigt lätt medföra konkurs,
fast förmodligen har han bundit upp långivarna så det blir som med en bank att de knappast kursar. Undrar om företaget någonsin haft annat än röda siffror i årsredovisningen men tron är stark.
Vad det gäller att ladda bilarna, så finns det redan vägar med induktionsladdning. Visst kommer det att krävas att en del infrastruktur byggs om, men det har vi ju gjort förr.Under årens gång har många batterier tagits fram som aldrig kommit till marknaden, jag själv har trott på bränsleceller men det verkar inte ha lyckats.
Det som jag tycker är lite konstigt är hur man resonerar ibland det behövs ju lika mycket energi att driva en bil oavsett var kraften kommer ifrån.
Batteriet är ju bara att likna vid en tank och en tank utan bensin kommer man inte långt på. Miljömupparna håller som bäst på att jobba för att lägga ner elproduktionen.
Man pratar mycket om miljöel men det finns ingen sådan all el är resurskrävande men eftersom man inte har några politiker med teknisk utbildning så fattar man inte det om de har någon utbildning alls så är den akademisk och inte alltid med avgångsbetyg.
Finns idag inte möjligheter för flertalet människor att själva ladda sina elbilar dels bor man i lägenheter och i den mån det finns elplats så är den oftast säkrad med 6A möjligen 10A men sen är det stopp.
Man behöver inte vara räknenisse för att se att det är ett litet fåtal människor som kan ladda sin elbil oavsett hur bra batterier man har. Ladda ner så mycket effekt att man kan fylla ett batteri till 80% på 5 minuter räkna på det, sen kan ni investera i koppargruvor för grov kabel med liten förlust behövs.
Skulle vilja säja att idag finns inte resurserna att ladda alla dessa bilbatterier som man planerar ska trafikera våra vägar.
Men du Anders som bor i eget hus och förmodligen inte kör så mycket kan ju säkert fylla på vartefter du behöver ju inte pendla till jobbet varje dag, undrar hur du ska ladda med solceller går ju åt många för att få upp spänningen blir det inverter eller går det att köra likspänning direkt 400 volt eller mer. Så det krävs ett djupt tag i plånboken om investeringen ska fungera. Lönsam lär den aldrig bli i din och min livstid om du inte kör kanske max 500mil/år. Sen blir du bunden till närområdet 20mil blir ju 10 mil bort max. Fantasisiffror om bränsleförbrukning och räckvidd finns ju överallt och inte en enda stämmer i verkligheten.
Med all respekt för dina kunskaper i andra ämnen så tycks du inte satt dig in i hur tekniken med solceller och elbilar fungerar.Men du Anders som bor i eget hus och förmodligen inte kör så mycket kan ju säkert fylla på vartefter du behöver ju inte pendla till jobbet varje dag, undrar hur du ska ladda med solceller går ju åt många för att få upp spänningen blir det inverter eller går det att köra likspänning direkt 400 volt eller mer. Så det krävs ett djupt tag i plånboken om investeringen ska fungera. Lönsam lär den aldrig bli i din och min livstid om du inte kör kanske max 500mil/år. Sen blir du bunden till närområdet 20mil blir ju 10 mil bort max. Fantasisiffror om bränsleförbrukning och räckvidd finns ju överallt och inte en enda stämmer i verkligheten.
Jag nämnde aldrig avskrivning utan sänkning av månadskostnaden.
Som alla vet är räntan på vanliga bankkonton Noll, alltså bättre att pengarna ger ansenlig avkastning än att de minskar i värde på grund av inflation.
Elkostnaden för laddning motsvarande bränslepris blir gratis och lämnar till och med ett överskott soliga dagar. Det som kostar är däckslitage och försäkring. Däckslitaget blir nog större men kompenseras av lägre försäkringspremie.Men i inlägg no 7 från dig skriver du ju att du kan köra gratis.....
Som jag tidigare skrivit så förstår jag hur du tänker... Men verkligheten är ju en annan... Även för dig knarrevik![]()
Något revolutionerande språng i batteritekniken som är industriellt tillgänglig låg enligt experterna utanför deras horisont när jag fortfarande hade kontakt med detta för ett par år sedan.