• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bättre Ljud

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Hej jag har en tv i sovrummet men jag skulle vilja ha ett bättre ljud vad göra tipps.Skall man köpa lösa högtalare och i så fall skall det vara någon form av förstärkare i. Kan inget om sådan teknik behöver hjälp med råd.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bättre Ljud

Det finnes ikke ett enkelt svar, er det fra en digitaltuner - sattuner eller brukes en innebygget tuner i TVen? Eksterne tunere har ofte linjeutgang, da kan en bruke eksterne høytalere med forsterker. TV har ofte ikke slik utgang, men bare en utgang for høretelefoner, her kan en bruke et høytalersett beregnet på lydkortet på PCer - med eller uten innebygget forsterker.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Bättre Ljud

I vår bil har vi satt in en extra bilradio baktill. Den har tyvärr ingen lineingång men jag löste det hela genom att koppla en FM-sändare till hörlursuttaget på TVn. Sedan har jag kopplat in en passiv subwofer (sub=under, wofer=voff, alltså undervoffare) och satelithögtalare. Ger bioljud när vi tittar på DVD.

Allt drivs med 12V så vi är helt oberoende av elstolpar eller elverk. Många av de aktiva undervoffarna drivs med 220V och lineingång. Möjligen går det att hitta aktiva datorhögtalare som drivs med separat nätdel som ger 12V.
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Bättre Ljud

Vi har i våran Carthago 47I en Pioneer bilunderhållningssanläggning se länk:

AVIC-HD3-II Pioneer Navigation - GPS - Bilunderhållning

som vi har kopplat till Robertboxen, samt till tv bak "sovrummet" där vi har 2 extra högtalare,samt till tv:n fram.
Vi har även en subwoofer under sittgruppen och även några extra högtalare.
Nästan bioljud faktiskt !!

Roger:mcride:
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Bättre Ljud

Jag har Canaldigital och Oysterparabol det är en digitalmottagare med dubbla kortläsare till varje Tv kan se på olika program i apparaterna om jag vill själv tycker jag det är lite fattigt ljud kanske man kan koppla något från boxarna för att få till bra ljud. Jag Kan ju använda hörlurar i sovrummet där ligger man ju ändå och slötittar eller.
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Bättre Ljud

Tycker Pioneer AVIC HD3 är perfekt.
Den har 10GB hårdisk för att lagra musik,inbyggd GPS,DVD,TV O CD har även backkameran kopplad till den.
Rekommenderas verkligen om man söker det lilla extra...

Roger
avichd3ii_1_gallery.jpg
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Bättre Ljud

Ser bra ut jag har redan backamera och navigation men som sagt lite mera och bättre högtalare hörde någon nämna Bluetooth kan det vara något
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bättre Ljud

Jag har Canaldigital och Oysterparabol det är en digitalmottagare med dubbla kortläsare till varje Tv kan se på olika program i apparaterna om jag vill själv tycker jag det är lite fattigt ljud kanske man kan koppla något från boxarna för att få till bra ljud. Jag Kan ju använda hörlurar i sovrummet där ligger man ju ändå och slötittar eller.

Bak på Oysterboksene er det en rød og en sort kontakt, dette er linje utganger høyre og venstre kanal. I vår bil er disse koblet til linje inn på bilradio slik at denne med sine 4 høytalere + subwoff gir lyden - rene bioen.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Bättre Ljud

Ja jag ser det finns en massa utgångar baktill men på min bil är dom inte kopplade till radion kanske jag kan använda något av hålen till att koppla in lösa högtalare o booster törs inte ge mig på att koppla ihop med radion för då exploderar väl allting ha ha
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.593
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bättre Ljud

Det gör man under "Kontrollpanel" och "Redigera signatur", men nu har jag tagit bort det åt dig.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bättre Ljud

Enkelte høytalere med innebygget forsterker har linjeinngang, det er en enkel løsning. Du er fornøyd med lyden på tven foran? Det er den som normalt er koblet til bilens radio, vet endel som har en radio nummer 2 bak ved sengene - da kan en bruke linjeinngangen på denne for tvlyden sammen med brukbare høytalere i soverommet.
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Bättre Ljud

Ja det är kul med ett häftig ljudanläggningi husbilen.
Vi satt förra hegen o tittade på en gammal DVD med Bruce Willis,Armageddon
I dom häftiga scenerna trodde jag nästan porslinet skulle skaka sönder !!!

Kul att vräka på, när man inte har några grannar brevid sej !!

Roger :mcride:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Bättre Ljud

Berätta vad ni har för utrustning, var högtalarna sitter, vilken typ av högtalare mm. Renoverar ju min gamla bil och vill dra fram kablar till högtalare mm. Tips mottages tacksamt. Kommer att ha multimedia i instrumentbrädan och en extra cd-spelare i bodelen.
Hälsningar Bror
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.605
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Bättre Ljud

Hej Bror, jag har nog lyckats att få in fyr-fem hundra watt (av den lite billigare varianten) i husbilen. Låter bra men skräller i skåpen om man drar på lite. En subwofer förhöjer upplevelsen betydligt, kan rekommenderas.


M.v.h.JANKRO.
 

Bilagor

  • PICT0013.JPG
    PICT0013.JPG
    925,6 KB · Visningar: 15
  • PICT0018.JPG
    PICT0018.JPG
    803,1 KB · Visningar: 12
Toppen