• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bättre ljud i bilen

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Hej, har en helintegrerad bil av årsmodell 2008. Jag tycker att ljud kvaliten från radio och CD är långt ifrån vad man kan önska. Radion är utbytt till en Pioner med inbyggd DVD, en bra radio som jag uppfattar det. Alltså ligger problemet i högtalarna. Om man ska byta dessa vad ska man då köpa istället?
 
F

F.d. 660

Guest
Sv: Bättre ljud i bilen

Jag kan inte ge dig några direkta råd på fabrikat osv. men kan också konstatera att högtalarna i vår -01:a är också under all kritik, vi har extramonterade högtalare i bodelen och där är ett helt annat ljud. När man har volymen på hörbar nivå under färd är den som på en nattklubb i bodelen.
Skulle tro att det mesta är bättre.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Bättre ljud i bilen

Tror nog inte det hjälper om du köper bättre högtalare.Nu vet jag inte hur det ser ut i ditt fall,storlek på högalare och hur dom är monterade spelar större roll.Trolligen så har du små högalare i aldeles för stor luft volym bakom högtalren.spelar en bas så man kräcks troligen.(högtalaren bottnar)
Steg 1,försök att få till en lufttät låda bakom högtalaren,2-4 liter räcker,lägg lite vanligt möbelvad i denna.Montera en 2vägs högtalre i lådan av bättre kvalite
Steg 2,montera en kondesator som begränsar basen till ca 300-400 hz.Hör med en kunig bilrstereiofrreakk om värde på konding.Kostnad ett par 10,dyrare fins färdiga=100kr å uppåt,onödig kostnad.Har själv gjort såhär i min Mercedes 190 i framdörarna å där är inte gått om platsDessa åtgärder
gör att högtalaren inte bottnar,börjar föra oväsen allså.Nu börjar det låta hyffsat efter dessa steg,men vad tog basen vägen.Enklast är att innhandla en st aktiv bas.Finns ett flertal olika storlekar,pengapung och utrymme får bestäma.Framför allt köp bara inte ett par nya högtalare i tron att det skal lösa proplemet fullt ut.
Bättre med ljudkvalite än ljudkvantitet.Troligen så är dein Pioner utrustad med en massa ljud olika ljud profiler som gör en knasig innan man man får till en bra ljudbild
lyckatill
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Bättre ljud i bilen

Hej.

Ljud är en Upplevelse!
Det jag uppskattar som bra, kan någon annan tycka vara "sådär"...

Tur är att nu för tiden finns det oftast en duktig firma inte allt för långt från där du/ni/man bor som är villig att lyssna på önskemål!

Men... Några faktorer som spelar in för att få ett Bra ljud är:
* Ingående komponenter. (oftast får man vad man betalar för)
* Hur de monteras tillsammans! (en bra komponent fel monterat... är inget bra. En mindre bra komponent, men perfekt monterad kan däremot vara ganska ok)
* Storleken på den totala anläggning kontra budget och ens mål... Är oftast ett problem pga. bristande teknik information.

Min åsikt är: Det går inte att generalisera ljud, det måste till kunskap kontra önskemål!

Ett exempel... Vi hade inne vår bil för en uppgradering av larmet,
firman kommenterade vår ljud installation kanske lite "väl uppnosigt" utan att ifrågasätta vad vi använder den till..
De hade överhuvud taget inte koll på att vi byggt hela vår ljudbild utifrån två saker...

1: Det Skall låta bra när vi kör... Det är där vi nyttjar ljudet absolut mest!!!
2: Det Skall låta bra i vår surround anläggning, när vi kikar på en bra film.

De stirrade sig blinda på att inga högtalare var installerade bak vid dubbelsängen...
Och? Där finns utrymme för en helt Egen ljudanläggning! :D Så långt hade de inte tänkt....

Så se för tusan till att tala om Hur Ni vill ha er ljudupplevelse, annars kan det bli vad som helst! ;)


Mvh. Magnus...
Om någon önskar tips & support, välkomna! :music-icon:
N'Core Music.se
0705-919480
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: Bättre ljud i bilen

Hej!

Jag tänker inte ge dig något råd om högtalare men mer om placeringen. Jag har i och för sig en delintegrerade bil, men ändock.... I vår bil satt det två högtalare i dörrarna och två bakom huvudet riktade in i bodelen. Högtalarna i dörrarna satt nere vid fötterna!!! Jag har mina öron i andra ändan av kroppen. Tillverkarna kanske aldrig kör sina bilar, låtvara...

Jag letade upp en plats ovanför huvudet där det fanns utrymme för ett par högtalare. Efter monteringen kunde jag bara kostatera att där borde det ha suttit högtalare redan när vi köpte bilen. Det blev ett helt annat ljud. Vi brukar sitta och lyssna på ljudböcker. Nu kan man höra vad de säger redan vid måttlig volym.

Mvh

Home-car
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Bättre ljud i bilen

Hej.
Vi har ett kanon bra ljud i vår husbil.
Installerat i Hallabro, Blekinge.
Han (Daniel) äger själv en husbil.

Så att lysna på radion eller CD under körning är inga problem.
Detta var ett inferno i den gamla med skorrande högtalare, osv.

Bilradion har Blåtand, detta innebär att vi har Handsfree till våra mobiler.
Högtalarsystemet är ett 2.1, en extra försärkare driver ljudet.
Stephan
 
Toppen