• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa vägen till Albanien?

B.Carlssons

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14347
Medlemskap
2024
Albanien är inte med i EU. Detta kan medföra problem med körkort o Försäkringar. Gäller att kolla detta innan.
 
M

Misty

Guest
Tack för tipset om albaniengruppen men nu verkar det ändå bli problem eftersom husbilen väger 4000kg och man inte får köra där med vanligt B-körkort. Eftersom Albanien inte tillhör EU fungerar visst inte vår dispens i Sverige där.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Det finns ingen anledning för oss personliga att engagera oss i körkortsproblematiken men tycker samtidigt att det är tråkigt att ni inte kan/vill besöka Albanien av den orsaken.
Jag, i motsatts till min fru som vet allting bättre :))), är långtifrån tvärsäker att Albanien inte erkänner de svenska undantagsreglerna.
Albanska myndigheter har redan anpassat landets körkortsbehörigheter och -utseende till de europeiska dito, i ledet att förhandla om EU-inträde. Det är mycket väl möjligt att albanska myndigheter på området redan har erkänt det svenska k.k.direktivet, vilket de måste(?) göra för att bli EU-medlem. Ett medlemskap som står högst på den albanska önskelistan.

Precis som i fallet med "Norska myndigheter kontra svenska undantagsregler", kan det alltså vara så att problemet inte finns men är en myndighetsvillfarelse.o_O

Om jag var dig (och andra med samma förhinder), skulle jag ta reda på albanska fakta och inte lyssna för mycket på (oavsiktlig) desinformation. Du kan börja på Transportstyrelsen och leta vidare in i EU-byråkratin.
Lämpligast söker man kontakt med albanska myndigheter på området och visar den engelsktspråkiga ekvivalenstabellen.
COMMISSION DECISION (EU) 2016/1945 of 14 October 2016 on equivalences between categories of driving licences
Utdrag ur dokumentet (Sweden):
2.
Licence holders who obtained a category B licence before 1 July 1996 are entitled to drive private cars with a maximum authorised mass exceeding 3,5 tonnes as long as the vehicle is registered as a private car and not as a light lorry. This right remains until the driving licence expires. On issue of a new driving licence after withdrawal the holder is only entitled to drive B vehicles according to Directive 2006/126/EC. The renewal or issue of a driving licence in cases other than after withdrawal does not affect previous rights.

Det skulle förvåna mig om de avvisar undantagsregeln. (Anm: Man kan ju alltid kontra med att fråga om de inte vill vara med i EU?;))

Lycka till!
 
M

Misty

Guest
Bra och förnuftigt svar! Skriver ut de två papper som omfattar Sverige. Andra jag läst, som verkar veta mycket om Albanien,har avskrivit möjligheten att köras tung husbil där. Nu tänds det lite hopp i alla fall. Din fru, som vet allt lite bättre, delar däremot inte dina tankar och funderingar?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Andra jag läst, som verkar veta mycket om Albanien,har avskrivit möjligheten att köras tung husbil där. Nu tänds det lite hopp i alla fall. Din fru, som vet allt lite bättre, delar däremot inte dina tankar och funderingar?
Inget ovanligt!:cool: Där hon ser hinder ser jag möjligheter.:)
Norgefallet är/var ingen parallell men även då var det många som "visste", myndigheter t.o.m. bötfällde! Sedan visade det sig att "många" och en del myndigheter, hade det helt om bakfoten. Ge inte upp! Det finns ljus!
Julian
 
M

Misty

Guest
Man vill ju inte bli bötfälld och det går ju inte att ta det till EU-domstolen direkt. Min fru ser däremot möjligheterna men eftersom det är jag som kör så känner jag att det är bäst att ha så mycket som möjligt på fötterna innan resan. Får jag kopiera ditt inlägg ang. ekvivalenstabellen och lägga det på FB-gruppen om resor till Albanien?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Fritt fram! Det finns som info på Transportstyrelsen och EU's informationsiter, jag äger ingenting!:)
Men diskussioner i ämnet är jag tämligen trött på.:(
Till syvende och sist är det "Albanska Transportstyrelsen" som beslutar och avgör. Det är dom som behöver kontaktas och bearbetas. Enklast hade det varit om någon som kan det Albanska språket och är väl insatt i det svenska k.k.direktivet, tog kontakt med dom.
Bötfälld tror jag knappast! De är allt för angelägna att ha oss kvar där. Det kan t.o.m. bli ett argument: "I sverige kör alla med tyngre bilar, om inte det svenska direktivet godkänns kan dom inte komma till Albanien!"
Även jag ser möjligheterna men någon måste ta kontakten och diskussionen med ATS (dpshtrr.gov.al).
Julian
 
M

Misty

Guest
Tack Amstel! Jag har fört vidare din argumentation till FB-gruppen för att se hur de reagerar på detta. Mycket glad för ditt engagemang! Tack!
 
M

Misty

Guest
Har nu talat med albanska ambassaden och där säger de att svenskt körkort och reglerna i Eu är desamma. Så inga problem att köra med husbil över 3500 kg där. Yipee!
1f44d.png
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Inte för att jag vill förstöra glädjen, men vet dom om och erkänner även undantagsregeln? Husbil tyngre än 3,5 ton på B-kort taget före 1996?
Jag skulle vilja se papper på det Albanska erkännandet.
Å andra sidan skulle jag, i ditt läge, kört ändå och tagit i problemet när det uppstår.
Jag har upplevt den Albanska polisen som oerhört medgörlig, tillmötesgående, vänlig och gästfri. Men här som där, kan man råka ut för en överambitiös nitsnut.
Julian
 

Jimmydean

FD HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Hjo
HBK-Nr
35058
Medlemskap
2023
Herregud, vad har jag skrivit som var så onödigt!? Tycker nog din kommentar var mer onödig. Fattar inte vad jag lyft på för stenar för att sådana som du ska krypa fram.

Oj det blev fel, jag är inte så bra på forum.
Men det var Oboyen som jag menade hade en onödigt dum kommentar,
Att man skriver 54 inlägg utan att vara medlem!
Blev klumpigt av mig, tryckte på svara under hans inlägg och sedsn kom mitt svar sist
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har kört "tung" H-bil i Albanien ett par ggr... visserligen aldrig blivit stoppad av någon myndighet där
Sista turen in i Albanien blev från söder gränskontrollen Kakavia-Ktsmata sen körde jag över bergen till Saranda, en mycket vacker tur.... och senare norrut och via Shkoder in i Montenegro.... Jag precis som Julian & Stina gillar Albanien, det enda problemet jag hade var att det ofta finns en massa avföring på marken i närheten där jag frikampade, hundarna gillade detta ett par ggr. tills de förstod att det blev alltid en grundlig tvätt med såpa även långt in i munnen när det hade tuggat i sig "härligheten".... För den som är intresserad kan jag också säga att fisket är ganska bra i Albanien, jag har bara provat i medelhavet men där skall finnas fina vatten för flugfiske :) uppe i bergen... så jag hoppas att jag hinner med en tur dit när jag kommit härifrån....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack för tipset om albaniengruppen men nu verkar det ändå bli problem eftersom husbilen väger 4000kg och man inte får köra där med vanligt B-körkort. Eftersom Albanien inte tillhör EU fungerar visst inte vår dispens i Sverige där.

Jag läste en gång lagen om just detta... och om jag inte mins fel så är det ungefär såhär.... registreringen och regler ett land har runt körkortet och bilen skall gälla i hela världen, detta är en global lag som gäller, och det låter väldigt förnuftigt för tänk er själva om vi skulle ändra regler registrering på bilen efter varje land vi kör in i.... Reglerna och lagarna kan visserligen ha ändrats sen jag läste dem då det är säkert 10 år sedan.... men annars gäller de... :swoon:
 
M

Misty

Guest
Oj det blev fel, jag är inte så bra på forum.
Men det var Oboyen som jag menade hade en onödigt dum kommentar,
Att man skriver 54 inlägg utan att vara medlem!
Blev klumpigt av mig, tryckte på svara under hans inlägg och sedsn kom mitt svar sist

Åh, då förstår jag! Nu får jag be om ursäkt till dig! Du förstår det var så många dumma inlägg i den här tråden i början så jag tänkte....inte en till.
Ha det fint!
 
M

Misty

Guest
Jag läste en gång lagen om just detta... och om jag inte mins fel så är det ungefär såhär.... registreringen och regler ett land har runt körkortet och bilen skall gälla i hela världen, detta är en global lag som gäller, och det låter väldigt förnuftigt för tänk er själva om vi skulle ändra regler registrering på bilen efter varje land vi kör in i.... Reglerna och lagarna kan visserligen ha ändrats sen jag läste dem då det är säkert 10 år sedan.... men annars gäller de... :swoon:

Ja, vi går på det! Tack för ditt engagemang!
 
Toppen