• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa sätt att montera backkamera?

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Jag köpte just Biltemas backkamera och har snurrat runt bilen ett tag för att
hitta bästa plats med hänsyn till bl.a. kablage och sikt. Biltemas instruktion säger att man monterar bakom nummerplåten men att ta sig därifrån till backljuset blir knepigt utan att förstöra panelen i garaget. Backljusen monterade utifrån.
I ett fack över bakfönstret finns en redan dragen kabel till kamera men den sitter högt vilket kanske är en bra placering? Måste över cykelstället i så fall och borra genom skalet. I en tråd jag läste fick man problem med solen om kameran sitter lågt.
Tips och förslag skulle uppskattas!
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bästa sätt att montera backkamera?

Bästa placeringen är högst uppe på den lodräta ytan. Man får då bästa synfältet från stötfångare till 5-6 meter bakom husbilen, lite beroende på typ av kamera, vilket underlätta vid t.ex fickparkering.

Backkamera med dubbla objektiv är att föredra då det andra kan fungera som backspegel med bra kolla på bakomvarande trafik under körning, från ca 5 meter bakom till horisonten.
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Bästa sätt att montera backkamera?

Av egen erfarenhet beror hög eller låg placering om men har cykelställ eller ej. På vår bil har vi 4-cykelställ som sticker ut en hel del. Originalplaceringen av backkameran var direkt under taket vilket var helt värdelöst när man hade cyklar på stället framför allt med regnskydd på = man såg ingenting! Kunde lika bra hänga en påse över kameran. Flyttade kameran på bakstammen ovanpå regplåten och ser nu c:a 180 grader under hela cykelstället. Inte helt perfekt då man inte ser höga trädgrenar/hinder med cykelstället nere, men ser nu dom farligaste hindren, cementsuggor, låga staket, stora stenar som är så "populära" på campingar och i andra trånga passager för skydda objekt. Har råkat illa ut ett par gånger med dessa "markeringar". Dessa ser man med låg kamera. Träd och höga grenar ser man oftast med dom vanliga backspeglarna. Problem med solen fattar jag inte, har jag aldrig råkat utför, varken med hög eller låg kamera.
Med vänlig hälsning Philip
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Bästa sätt att montera backkamera?

Kameran måste väl ha ström? Då ska det dit en kabel, även om det råkar vara en trådlös...
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Bästa sätt att montera backkamera?

Bry dig inte om backljusen. Låt kameran vara på hela tiden som positionsljuse. Då finns ström under bilen. Borra sedan ett hål underifrån in till garaget och montera sändaren på bakre garageväggen. Så gjorde jag med Biltemas.
Håkan
 
G

gsson75

Guest
Sv: Bästa sätt att montera backkamera?

Jag monterade min över nummerplåten och drog kabeln till nummerbelysningen. Inga synliga sladdar och kunde utnyttja befintliga hål. Den är således påslagen jämt och fungerar då som backspegel. Om den tål att alltid vara påslagen vet jag inte. Den första slutade att fungera efter knappt ett år, fick en ny (garanti) så vi får se hur länge den håller.

/Dennis
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Bästa sätt att montera backkamera?

Jag har någonstans sett hur någon tillverkat en plåtvinkel och monterat på/under höga bromsljuset och sedan fäst kameran på vinkeln. Hittar inte var jag såg det men det fanns också en länk till ett förtillverkat beslag. På så sätt slipper man att borra i bilen utan använder befintliga hål och skruv. Bara att täta ordentligt.
 
Toppen