• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa placering av brandsläckare ?

W

wikman

Guest
Önskar tips på placering och fastsättning av brandsläckare.Vi har en Bustner T640.:wub:
vh
Karin
 
F

F.d. 2673

Guest
Sv: Bästa placering av brandsläckare ?

Vår brandsläckare sitter monterad bakom passagerarstolen. Dels är den lätt att komma åt och dels sitter den inte i vägen (eller syns speciellt mycket).
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Bästa placering av brandsläckare ?

Våran sitter mellan förar och passagerarsätet, lätt åtkomligt. En sitter vid bodelsdörren lätt åtkomlig utifrån, man, man kan stå på backen och bara glänta på dörren för att komma åt. Sedan har vi en brandfilt vid ingången och så har vi gått brandskyddskurs och testat olika släckare. Om det är bästa placeringen vet jag ej men för vår del passar det ypperligt!
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Bästa placering av brandsläckare ?

Den 1:a släckaren sitter skruvad nertill på "förarstolens tron" på sidan mot dörren.

Släkare 2 tänker jag fästa innanför bodelsdörren, nära åtkomlig vid "bakändsköket
och genom bodörren.

Brandfilt har jag inte funderat på tidigare, tack för ideen, mormor-och-morfar. :)

Hälsningar från pensionärsfordonet "Uggleboet" UNG 900 !:p
 
Senast redigerad av en moderator:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Bästa placering av brandsläckare ?

Vi har två stycken pulversläckare, en på 2 kg och en på 4 kg.
Den lilla sitter fullt synlig alldeles intill bodelsdörren.
Tycker i likhet med Alve att det är den klart bästa placeringen.
Brandfilten ligger också lätt åtkomlig i bodelsdörrens fack.
Fyrakilossläckaren är åtkomlig utifrån via en av luckorna där bak.
Den förvaras stående och väl säkrad för att inte slitas loss vid en kraftig inbromsning.
V-backen :wink:
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Bästa placering av brandsläckare ?

Skall montera brandsläckare i Bürstner Argos 747 - 2. Strategin är att ha släckare lätt åtkomliga från olika håll: 2 kg pulver vid bodelsdörren, 6 kg skum i förarhytten och 6 kg pulver i garaget. Skumsläckaren i hytten skapar problem. Någon som har hittat bra plats i Fiat Ducato hytten :confused:
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Bästa placering av brandsläckare ?

Hej
Finns det några regler var släckaren skall vara? Jag har tänkt montera våran släckare i fotändan av sängkammaren i väggen mot duschen (vi har längsgående mitten säng (queen säng) Min tanke är, börjar det brinna så är man mest sårbar om man sover då tar man släckar och springer mot dörren vi har bara en dörr på vår bil.
Ha de paffw
Ps! ursäkta, detta blev inget tips utan en fråga till
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bästa placering av brandsläckare ?

Jag har monterat en släckare i sovavdelningen på golvet in mot duschen samt en bakom förarplatsen, den senare kan även nås utifrån via förardörren.

Det är riktigt att man kan behöva vända upp och ner på en pulversläckare och då gärna banka till den tex mot golvet, men det räcker om man gör det direkt i samband att man skall använd den.
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Bästa placering av brandsläckare ?

Ett litet tips till de som har mätare på sina brandsläckare är att ta en magnet och dra lite försiktigt framför mätaren och se så den rör sig och inte har fastnat ... ( såg det när de testade brandsläckarna på jobbet , nyfiken som man är så frågade jag och fick detta svaret )
 
G

gunens

Guest
Sv: Bästa placering av brandsläckare ?

Skall montera brandsläckare i Bürstner Argos 747 - 2. Strategin är att ha släckare lätt åtkomliga från olika håll: 2 kg pulver vid bodelsdörren, 6 kg skum i förarhytten och 6 kg pulver i garaget. Skumsläckaren i hytten skapar problem. Någon som har hittat bra plats i Fiat Ducato hytten :confused:

Letar själv en bra plats i hytten, har oxå en Argos, en sitter i garaget, men vill ha minst en till, bästa platsen är ju en vid sängen (om d skulle börja brinna nattetid),men inte hittat nått bra ställe där heller, skadar ju inte att ha 2-3 st..OM nått skulle hända../K.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
583
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Bästa placering av brandsläckare ?

Skall montera brandsläckare i Bürstner Argos 747 - 2. Strategin är att ha släckare lätt åtkomliga från olika håll: 2 kg pulver vid bodelsdörren, 6 kg skum i förarhytten och 6 kg pulver i garaget. Skumsläckaren i hytten skapar problem. Någon som har hittat bra plats i Fiat Ducato hytten :confused:
Hej.

I vår Ducato 2011 har jag skruvat bort den stora dörrfickan nere på förarplatsdörren och satt en 2 kg släckare i bakkant på fotsteget, om du får plats med 6 kg är däremot tveksamt.

Mvh / Roland
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Bästa placering av brandsläckare ?

Hej,

för mig är det självklart att ha den bakom passagerarstolen, fastsatt med kardborreband.
Vid brand i motorummet når jag den snabbt och lätt från vägkants sidan.
I bodelen når jag på betryggande avstånd från gasolkällorna för att hinna få en översikt av brandhärd innan släckningsattack. Jag kan även rusa ut genom bodelsdörren och få tag i den via passagerardörren och tränga in igen för släckning via bodelsdörren.
Skulle det börja brinna när jag är på toan så får jag ta med brandfilten ut :twitcy:

Hälsningar,
Nisse
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Bästa placering av brandsläckare ?

Jag håller helt med Hans-5003. Vid förarstolen samt ingången till bodelen är det som gäller. Men ska faktiskt också skaffa en brandfilt. Tack för påminnelsen!

Staffan
 
Toppen