• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa app för ställplatser

agne g

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7757
Medlemskap
2024
Jag sitter och tittar på olika appar för att hitta ställplatser. Det finns ju några stycken att välja på.

På tyska fins womo-stellplatz.eu. Den är gratis tror jag och innehåller väldigt många ställplatser med mycket information. Men den är ganska klumpig att navigera i, svåranvänd.

Sen finns det en som heter stellplatz-radar. Samma sak egentligen, mycket information om många ställplatser, men klumpig att använda.

Och svenska Ställplatser. Mer lättanvänd och väldigt bra för Sverige, men den har inte så många ställplatser utanför Norden.

Är det någon som provat dessa? Vad tycker ni? Hur jämför de sig mot ACSI-appen? Är det samma ställplatsr i den som i de andra ovan? Finns det några andra bra appar?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
HBK, Campercontact, park4night och ACSI använder vi för att hitta platser och campingar. Dessa innehåller det mesta av vad som finns och är bra uppdaterade. Har även använt Bordatlas, Stellplats-radar, Archies och ett flertal andra men de ger inte längre något mervärde.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
En variant är att lägga in våra POI-filer (se forum Filer) i ...
  • Locus Map eller POI Viewer för reseplanering
  • Din navigatorapp för snabbstart navigering
Jag har nog alla de stora ställplatsapparna (Campervan.guide, Campercontact, park4night, i-camping cars, Steiiplatz Radar, Campingcard ACSI, Ställplatser, Camping-Car Park, TopPlatz). Och navigatorapparna Sygic, iGO, CoPilot, Maps.
Men det slutar alltid med att jag använder Locus Map för översikt/leta platser/grovplanera rutt respektive CoPilot för navigering.

Oslagbar kombination - Locus Map först, CoPilot sedan:

2019-01-06 12.31.51.jpg 2019-01-06 12.32.02.jpg 2019-01-06 12.32.08.jpg 2019-01-06 12.32.39.jpg 2019-01-06 12.32.47.jpg 2019-01-06 12.33.01.jpg 2019-01-06 12.33.17.jpg

T ex, jag kan direkt starta navigering i CoPilot genom att klicka på en ställplats på kartan i Locus Map. Från hittad plats i Locus Map till igång med navigering via CoPilot på några sekunder.

Edit: Alla platserna hittar jag via nedladdade POI-filer till Locus Map/CoPilot från vårt forum Filer:
 

agne g

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7757
Medlemskap
2024
Det var bra inlägg och mycket information. Jag har installerar POI viewer nu. Det fanns många bra filer att ladda ner till den.

Det fanns ACSI campingplatser, men inga ACSI ställplatser. Beror det på att de använder samma databas som redan finns under annat namn eller är den bara inte tillgängligt offentligt?

Tack BoEr speciellt, för det verkar vara du som sköter uppladdningen av filerna.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
De CC ACSI platser som ligger uppe under Filer just nu är bara de som omfattas av ACSI CampingCard rabattkort, alltså inte ACSI's alla husbilsplatser. Lite själviskt, eftersom jag själv utnyttjar dem mycket kring Medelhavet (ES, IT, HR).
Jag kollar på deras hemsida om man kan ladda ner hela "batteriet" ACSI-platser :)
Fortsättning följer.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Har letat och letat efter ACSI's "stora kartotek" (vi har ju en POI-fil för ACSI CC/Campingcard), men förgäves. Någon som har tips?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har sett at IGO på Android, dashboard units og PDA (Windows) kan lese inn kml filer. Legg filen inn i poi mappen og IGO konverterer den til sitt eget format ved oppstart, NB det tar laaaang tid hvis det er mange poi i filen. Har ingen bekreftelse eller motsatt for IOS utgaven.

Noe annet jeg har oppdaget er at multiple ruteberegninger styres av filer i map mappen - filtype hnr.
 

agne g

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7757
Medlemskap
2024
Har letat och letat efter ACSI's "stora kartotek" (vi har ju en POI-fil för ACSI CC/Campingcard), men förgäves. Någon som har tips?

Efter att ha tittat runt lite så funderar jag på om det är så att ACSI kanske inte har en egen databas. På de flesta olika ställen där man kan ladda ner POI-filer så ligger ACSIs cirka 3000 campingplatser med, men aldrig något mer. Däremot så verkar antalet ställplatser i appen stämma ganska bra överens med antalet ställplatser i stellplatz-radar och andra sådana appar. Kan det vara så att ACSI helt enkelt bara köpt in sig i de databaserna och inte har en egen för ställplatser och därmed ingen tillgänglig för nedladdning?
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Har letat och letat efter ACSI's "stora kartotek" (vi har ju en POI-fil för ACSI CC/Campingcard), men förgäves. Någon som har tips?

Kan detta vara något att filtrera archiescampings
Förutom många extra campingplatser som har lagts till (den här gången i hela Europa, men särskilt i Skandinavien) är den viktigaste nyheten att jag har lyckats erbjuda dig 2019 ACSI Camping Card campingplatser. I år finns det mer än 3400 campingplatser där det är möjligt att lägg till rabatterade priser.
Tyvärr fick jag inte de nya erbjudandena från Best Deal och Camping Check i tid för att lägga till dem i den här uppdateringen. Jag hoppas kunna ge dem i nästa uppdatering.
För användarna av appen borde detta vara slutet av januari. Som vanligt vill jag be dig att skicka ett mail om du upptäcker något som inte är korrekt.
Jag önskar er allt bäst i 2019 !!
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag såg det också, vi får avvakta till nästa uppdatering (han gör det ca 6 g/år).
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Tack BoEr speciellt, för det verkar vara du som sköter uppladdningen av filerna.
Såg det först nu - Nej, vi är flera som snickrar ihop POI-filer. Just nu har vi inte mindre än 103 st olika POI-filer, inklusive "overlays/kartlager" för miljözoner. :)

Om du kollar i forum Filer ser du utfärdaren per fil ...
 
F

F.d. 14324

Guest
Nej, vi är flera som snickrar ihop POI-filer

Och för att komplettera svaret lite till, alla medlemmar kan ladda upp filer till vårt Filer, så håll inte igen om ni hittar eller har något som andra medlemmar kan ha nytta av. :)

mvh jocke
 
Toppen