• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

F

F.d. 4380

Guest
Vi går i bytes tankar o undrar om det skiljer i kvaliten på nya husbilar.
Exempevis mellan Knaus,Hymer eller Burstner ?

Britt o Roger
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Kom igen nu !!
Några åsikter måste väl ni ha ni som varit med husbil i många år !!

Britt o Roger
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Måste man välja mellan dom 3? :confused::confused:
Annars skulle jag nog vilja rekomendera en Rapido:wub:
Ett mycket trevligt märke med, i mitt tycke, hög kvalitét.:spinny::spinny:

/Thomas
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

OK, jag ger mig. Jag skall berätta vad jag tycker om Husbilar. Om Husbilar tycker jag.

Dock har jag bara haft 5 märken och av dessa är det Hymer som gäller. JUST NU. Jag tror att detta är det som gäller när man ställer dessa frågor. Hade Du frågar mig för 20 års sedan så hade du fått ett annat svar. Troligtvis hade jag sagt att det bästa märket är TISCHER.
Idag ett okänt märke men då ett mycket populärt märke i Tyskland.

Det är som baken, / Kurt.:twitcy::twitcy:
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Måste man välja mellan dom 3? :confused::confused:
Annars skulle jag nog vilja rekomendera en Rapido:wub:
Ett mycket trevligt märke med, i mitt tycke, hög kvalitét.:spinny::spinny:

/Thomas


Vi har tittat på Rapido men dom har haft luftburen värme som ej är tillräckligt för oss Norrlänningar-

Har Rapido vattenburen ??

Britt o Roger
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Frågan är hur mycket det får kosta!
och hur bilen ska användas.
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Vi hade tänkt oss kring 1-1.2 milj. och hade tänkt använda den även några helger vintertid med temperaturer ner mot -25gr,med våran nuvarande Dethleffs 7094 har vi varit ute ner mot denna temp. utan bekymmer.

Britt
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Nej tyvärr så finns det bara luftburen värme, vad jag vet, i Rapido. Tänkte inte på att ni har lite kallare klimat.
Men för oss "sydläningar" funkar det rätt länge med luftburet.
Varför vill ni byta? Ser ut som ni har en fin bil redan! Samma planlösning som vår.
Som svar på din fråga hade jag nog valt Hymer. Har ingen egen erfarenhet av någon av de nämnda, förutom ett måndagsex. av en Knaus 710G, men rent känslomässigt tror jag på Hymer.

/Thomas
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Hej!
Lite förvånande att ni klarat upp norrländska vinterförhållanden med en Dehtleff. Jag försökte en vinter och fick mycket bekymmer trots vinterpaket med vattenburen värme, värmeväxlare och dieselvärmare; mkt obehagligt kallras från förarhuset, underdimensionerat radiatorsystem, avloppstankens öppningskran frös ihop och en del annat småtrassel. Dessutom slirade bilen (på Fiatchassie) om det var mer än några cm snö på vägen. Inget att ge sig ut på fjällvägar med alltså, men för sommarbruk fungerade allt till belåtenhet (utom att den inte dög till att dra upp båtsläp ur vattnet, men det gör nog inget framhjulsdrivet).
aake
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Något att tänka på är väl hur bodelarna byggs.
Eura Mobil och Frankia är enligt en tysk säljare jag pratade med nu på semestern dom ända bilarna som byggs med GFK-teknik. Det betyder slutet på alla mögelproblem i bodelsstommarna. Finns förmodligen fler men dom var tidigt ute med den här tekniken
Karosserna limmas ihop i aluminiumprofiler så träreglar saknas helt.
Dessa två märken har också hög kvallitet på inredningen.

Men som Kurt skrev så får frågeställaren aldrig ett "rätt"svar. Svaren beror väl oftast på egna upplevelser och vad man äger.

Eura Mobil
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

När jag pratade med en Tysk när jag var uppe i Vemdalen om vilken husbil som gäller för vinterbruk i Svenska fjällen så sade han "det finns en riktigt bra tillverkare av vinteranpassade husbilar och det är Niesmann+Bischoff" han hänvisade sedan till tester som Tysk, Schweizisk, Österikiskt press har gjort i de nordiska länderna och alperna.
Han och hans bror som var inbitna skidåkare hade själv N+B, det var anledningen till att jag fick upp ögonen för detta märke och köpte sedan själv en Niesmann Arto.
Om jag skulle köpa en ny husbil för de summor du har disponibelt skulle jag nog välja en Arto 74, den har vattenburen aldevärme med värmeväxlare som inkluderar motorförvärmning, den har 30mm aluminiumsandwich med styrofoam som isolermaterial. bra isolerande elektriskt styrt aluminiumjalusi för framrutan, det är dubbelglas även i sidorutorna i fram, man har något man kallar för dubbelfunktionsgolv med ett isolerat utrymme för tankar och förbrukarbatterier.
Det finns 2st Arto 74 visningsbilar på hymercenter i Örebro som ryms i din budget.
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Hej igen!

Jag har haft en Niesmann Clou tidigare och det var förvisso en vinterduglig bil (byggd på VW LT 35 och alltså bakhjulsdriven), men som en jordbrukstraktor att köra jämfört med en modern husbil.
Om jag skulle byta bil idag så skulle jag spana efter något fyrhjulsdrivet och helst med inkopplingsbar 4WD och med tillsatslåda (=lågväxel)! Både MB och Iveco har sådana att erbjuda. Även med bakhjulsdrift så drar jag mig för att köra till en del fjällsjöar med snålt tilltagna vändplatser.

aake
 
F

F.d. 9520

Guest
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Hej!
Vi har en Hymer 674 nu och den fungerar jättebra, men jag Ylwa, vill ha en Niesmann av något slag om vi nu ska byta någon gång. Fina bilar!!!

:spinny:
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Bürstner tycker jag är bra!
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Vi hade en sådan. Därför blev det en av samma märke, tyvärr inte en Arto 74. Tyckte att den blev lite för lång för oss två men en Arto 69 med långbäddar. Perfekt
 

morsan

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2024
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Jag rekomenderar Knaus S-Liner har en 00 med radiatorer även i framrutan. har kampat i -15grader och det funkade utmärkt. en nyare S-Liner är säkert ännu bättre. i min sitter det en Alde 3000 panna med elpatron och vv-beredare. Supernöjd!
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Hej!
Lite förvånande att ni klarat upp norrländska vinterförhållanden med en Dehtleff. Jag försökte en vinter och fick mycket bekymmer trots vinterpaket med vattenburen värme, värmeväxlare och dieselvärmare; mkt obehagligt kallras från förarhuset, underdimensionerat radiatorsystem, avloppstankens öppningskran frös ihop och en del annat småtrassel. Dessutom slirade bilen (på Fiatchassie) om det var mer än några cm snö på vägen. Inget att ge sig ut på fjällvägar med alltså, men för sommarbruk fungerade allt till belåtenhet (utom att den inte dög till att dra upp båtsläp ur vattnet, men det gör nog inget framhjulsdrivet).
aake

Vi var ute mycket i vintern som var, oftast kring Åre/Vemdalen, ca. 20 nätter från Dec-Mars med som kallast 27gr.
Sov som vi brukade, utan kläder, utan några som helst problem,vi vart själva förvånade.

Vi hade ett extra täcke över rutorna men som ej som gick ner över nederkanten på dörrarna.
I våran Dethleffs 7094 på Renault chasssi har vi 3.st element under varje stol i förardelen så det finns ej ett spår av kallras vintertid.

Vi har vinterdäck med dubbar på bilen och märkte inte några problem att ta sej fram,men vi körde förståss med förstånd och utmanade inte ödet i branta backar o djup snö.

Britt :wub:
 
F

F.d. 7724

Guest
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Hej. Vill inte påstå att jag är mer kunnig än andra. Men den kvalite och tekniska uppbyggnad jag upplever med Carthago har jag inte hittat motsvarighet till. Hade tidigare en Dethleff RT 6874 vilken var en helt annan sorts bil dock väldigt välbyggd, och med god väghållning. Men väldigt högljudd i vägljud.
Leta på mässor och fråga dem du möter, alla har sin egen ide om vad som är bäst.
mvh Rufus
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Kabyss/Britt

Hej!

Jag tog mig också fram den vinter jag körde framhjulsdrivet, men med hjälp av snökedjor. Enbart färska dubbdäck dög inte annat än på nyplogade större vägar. Det går utrusta Fiatchassiet med diff-spärrar, men hur stor skillnad detta gör i praktiken vet jag inte.

Sannolikt använder vi inte husbilarna för riktigt samma ändamål. Till Åre och Vemdalen tar sig säkert alla slags fordon, dit går ju bussar. Men hur undviker man djup snö på de mindre fjällvägarna om det snöar under nattsömnen? Det kan bli lång väntan på plogbilen. Som fiskare vill jag gärna dra med skotersläpet, inte heller att rekommendera med framhjulsdrift. Det är även så att jag blivit bortskämd vad gäller framkomlighet genom att köra fyrhjulsdriven personbil ända sedan -74.

Min nuvarande husbil är bakhjulsdriven, men nästa gång blir det 4WD igen! Nu börjar det faktiskt komma lite mer sådant på marknaden. För 16 år sedan tvingades jag beställa ett specialbygge (av Pillos) för att kunna få fyrhjulsdrift.

Att man kan slippa kallras genom att värma upp förarhuset kan jag förstå, men det känns som att slösa med den begränsade och dyra gasoltillgången (och inte ens kråkorna torde ha någon glädje därav).

Med vänliga hälsningar

aake
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Vilken leverantör skulle du välja med tanke på dina krav på chassi/bodel ??:yes:
 
Toppen