• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bärbara datorn i Europa ... abonnemang????

L

Lärkan 321

Guest
Vi har ett Telia abonnemang för mobilt bredband inom Sverige som vi tycker funkar skapligt - i förhållande till pris - även om det är lite långsamt.

Till sommaren ska vi resa runt i Europa. Det är ännu inte klart vilka länder det blir.
Vi vet att det är väldigt dyrt att använda vårt abonnemang utanför Sverige så det blir inte aktuellt.

Hoppa någon kan ge tips om hur vi kan komma åt internet, utan att det kostar en förmögenhet.
Det är klart att det finns ju alltid Internetcaféer men ...
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Bärbara datorn i Europa ... abonnemang????

Lärkan,

Du har många lternativ :

1. Köp ett betalkort i det landet där du befinner dig
2. Surfa med FON (helt gratis) men krånligt.
3. Gå till en Cyber Cafee.

Vilket som är bäst för dig beror helt på hur länge du ska vara i ett och samma land
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Bärbara datorn i Europa ... abonnemang????

Om du har WiFi i din bärbara dator så använd detta. Det finns många Hotspots i Europa. Se tråden " Trådlös uppkoppling".
Många Internetcafeer ger dig möjlighet att använda din egen dator också.
Tänk på att du bara kan ta emot men inte skicka mail från ditt vanliga mailprogram när du kopplar upp dig hos internetcafeer, så skaffa ett webbasserad mailkonto typ Hotmail eller Gmail och lämna din emailadress till dom i sverige som du vill skriva till o ta emot mail från. Kostnaden på Internetcafeerna ligger mellan 1-3 € i timmen.
 
L

Lärkan 321

Guest
Sv: Bärbara datorn i Europa ... abonnemang????

Tack för tipsen!
Nu vet vi vad vi bättre hur vi ska gå vidare. Vi får väl avgöra från fall till fall vilket som är enklast att välja. Vi har ju vår Hotmail-adress och dessutom vi behöver ju inte alltid vara uppkopplade....

Men det är bra att veta det ni berättat.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Bärbara datorn i Europa ... abonnemang????

Svend,

Man ska kunna tag emot OCH sända sin mail även från ett Cybercafee. Det enda som behövs är att fråga den som har ansvar att dom ger sin SMTP server namn. Som sagt ett webbased mail program är det allra bästa så slipper man ändra. För många en mardröm eftersom dom inte vet vad SMTP server betyder plus att dom inte vet vart dom ska ändra inställningen ;)
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Bärbara datorn i Europa ... abonnemang????

Så här gjorde vi. Vi lånade nätet från något hotell, här lånar dotter från ett spa hotell i Estland Ösel Vi var i 2 veckor i Estland o Lettland och vi hittade nät på de flesta ställen
MVH Ulf

Lettland

Bilsemester.jpg
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Bärbara datorn i Europa ... abonnemang????

Oj då:twitcy:Den stora bilden kom med också ursäkta! kanske webmaster kan ta bort den
MVH Ulf

Fixat.
Bigge
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Bärbara datorn i Europa ... abonnemang????

Bara bra för oss lite synsvaga :):)
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Bärbara datorn i Europa ... abonnemang????

Vet om detta men det är inte alla som lämnar ut sin SMTP i den mån de förstår nått annat än sitt eget språk( Sp.P. I. GR)

Svend,

Man ska kunna tag emot OCH sända sin mail även från ett Cybercafee. Det enda som behövs är att fråga den som har ansvar att dom ger sin SMTP server namn. Som sagt ett webbased mail program är det allra bästa så slipper man ändra. För många en mardröm eftersom dom inte vet vad SMTP server betyder plus att dom inte vet vart dom ska ändra inställningen ;)
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Bärbara datorn i Europa ... abonnemang????

Hej!

Även om man har Telia går det bra att läsa och skriva direkt från webmail.telia.com bra att använda också om man vill rensa innan man plockar hem det till datorn. Ha bara lösenord och användarnamn tillgängligt för att kunna logga in. Tänk på att adressboken inte finns om du inte själv har lagt till den hemma.

Vi har också ett mobilt bredband från Telia till laptopen. Här hemma fungerar det alldeles utmärkt men utanför Sveriges gränser är det alldeles för dyrt. Jag har låst upp modemet med en kod från Telia (behövs även om man är utomlands) och köpt ett tyskt kontantkort från Vodafone.

Det var inte så enkelt så att man bara satte i kortet... Jag var tvungen att vänta tills vi kom hem och fick ladda ner ett program från Vodafone för att få det att fungera. Jag kunde inte använda Telia Connect och det beror nog på att Telia och Vodafone inte är samarbetspartners...

När jag hade laddat ner rätt program så kom alla inställningar automatiskt, det enda som jag måste göra är att stänga av Telias ikon i systemtray (tror att det heter så) för om jag inte gör det så kan inte Vodafone´s program använda modemet (upptaget av Telia).

//Kicki
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Bärbara datorn i Europa ... abonnemang????

Hej Kicki,

kan du berätta mer om vilket Tyskt kort du fick tag i.

För någon vecka sedan försökte jag köpa ett kontantkort på 3 olika ställen i Tyskland. Bl.a hos Vodafonförsäljare. Jag fick olika besked på alla ställen. Ett ställe sa att jag måste ha fast adress i tyskland, det skulle bli väldigt dyrt, krävdes viss bindningstid......

Jag har mobilt modem som är öppet (tele 2).

Sven-Åke
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Bärbara datorn i Europa ... abonnemang????

Hej.

Ett litet tips om Ni använder ex.vis Telia webmail.

Skriv in webmail-adressen, användarnamn och lösenord i ett Worddokument.

Håll ner Ctrl-knappen när ni pekar på er webmail-adress.

Växla mellan worddokumentet och Internetsidan och kopiera och klistra in användarnamn och lösenord så slipper ni skriva in uppgifterna.

Lösenordsskydda dokumentet.

Inte den säkraste lösningen men fullt godtagbar för mig.

Hälsningar
Knausen
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Bärbara datorn i Europa ... abonnemang????

Hej Sven-Åke!

Vi köpte vårt på Media markt vid Citi i Lübeck. Telefon och kontantkort, debitel heter kortet och ingår i Vodafone, kostade 11 Euro och då ingick 5 Euro samtalstid. Vi fick alltså en telefon för knappt 60:- :) Vi använder kortet också till att ringa på om vi ska ringa inom Tyskland.

Precis som du säger så måste man ha en adress men försäljaren sa att man bara kunde hitta på någon för det spelade ingen roll om vi bodde där eller inte. Så om du är förberedd och har en påhittad adress färdig så är det nog inga problem men jag tror att det är enklare på ett större ställe som Media Markt än i en liten butik.

Vi upptäckte att det var svårt att hitta kontantkorten, det är inte som här hemma att det säljs lite överallt. Däremot så går det att köpa påfyllning nästan i vilken affär som helst.

Jag har installerat ett exakt likadant kort i en dator med Tele2-modem och det var inga större problem när jag redan hade gjort det en gång. Tele2-modemet behöver ingen upplåsningskod eftersom det inte är operatörsbundet.

Om du ska köpa ett Vodafone-kort så ladda ner ett program som heter något med dashboard som finns på vodafone.de du behöver det programmet för att få igång kortet i Tyskland.

Lycka till
Kicki
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Bärbara datorn i Europa ... abonnemang????

Hej Kicki,

tack för informationen!

Nu kommer det säkert att ordna sig nästa gång vi är i tyskland. Sedan får vi försöka få till det också i Spanien.

Hälsningar Sven-Åke
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Bärbara datorn i Europa ... abonnemang????

Hej igen!

Jag funderar också på att pröva i Spanien och jag tror att om jag köper ett vodafone där också så är det nog bara att sätta i kortet eftersom programmet till det kortet redan finns.

Vi ska dit i sommar och vi ska även ner dit över julen så det blir nog tillfälle att sitta och trilskas med korten och datorn en kväll...

//Kicki
 
Toppen