• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bärbar Dator med 4K

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bärbar Dator med 4K

Begränsningar finns i plattan.

Allt fler inser det och köper nya bärbara datorer. Många vill ha den prestanda och de möjligheter bara en bärbar dator ger.
Vi har flera plattor hemma som bara ligger och dammar då dom absolut inte håller måttet. Många har tyvärr trott att en ny platta skulle kunna ersätta den bärbara datorn men sen blivit besvikna och tvingats gå tillbaka till en laptop igen.
Det säljs fler laptops varje dag.

Antingen har man valt fel platta eller inte velat sätta sig in i tekniken.
Men jag förstår dilemmat, det har tagit tid att övertyga även de närmaste vännerna, oftast beror det på ointresse.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Bärbar Dator med 4K

Jag för över mina bilder från kamera till iPad på samma sätt som man för över till datorn. Det är därför som jag valt större minne (128 GB) på min iPad.

Lagringen sker sedan i Google Foto eller på externt minne för de större panoramabilderna.

Jag ställde en rak fråga till dig, eftersom det inte finns några begränsningar i plattan, hur du gör med dina bilder hjälper inte mig.
Ser fram emot ditt svar på min fråga.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Bärbar Dator med 4K

Antingen har man valt fel platta eller inte velat sätta sig in i tekniken.
Men jag förstår dilemmat, det har tagit tid att övertyga även de närmaste vännerna, oftast beror det på ointresse.

Äsch!
Jag hade ju räknat med att du skulle ifrågasätta mina svepande och faktafattiga generaliseringar.

Jag försöker ju lära mig av en mästare :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bärbar Dator med 4K

Antingen har man valt fel platta eller inte velat sätta sig in i tekniken.
Men jag förstår dilemmat, det har tagit tid att övertyga även de närmaste vännerna, oftast beror det på ointresse.

Du tror inte att det kan vara så att vi som använder datorer hela dagarna gör andra bedömningar än vad du gör? Riktigt tangentbord, rejäl skärm ..o.s.v.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bärbar Dator med 4K

Jag ställde en rak fråga till dig, eftersom det inte finns några begränsningar i plattan, hur du gör med dina bilder hjälper inte mig.
Ser fram emot ditt svar på min fråga.

Du gör på samma sätt med en platta som med datorn, det trodde jag gick fram i mitt svar.

Skillnaden är att det finns betydligt fler och mer lättanvända appar än datorprogram som klarar fotoredigering. Svårigheten är att hitta den rätta.

Jag ser utlagda bilder som redigerats i Photoshop Elements som hade blivit bättre i tex Snapseed på en bråkdel av tiden. Att proffsen använder dyra program och dyra kameror beror sannolikt på att de skall visas i meterformat.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bärbar Dator med 4K

Du tror inte att det kan vara så att vi som använder datorer hela dagarna gör andra bedömningar än vad du gör? Riktigt tangentbord, rejäl skärm ..o.s.v.

Jag har använt datorer i mitt jobb sedan 1986 och har de senaste åren insett att det finns mer lättanvända prylar än sega Windowsdatorer.
Jag är bara glad att jag kom till insikt.

Det enda jag kan sakna är att använda macron i Excel och Photoshop (inspelade) men det kanske funkar med en platta också.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Bärbar Dator med 4K

Jag har använt datorer i mitt jobb sedan 1986 och har de senaste åren insett att det finns mer lättanvända prylar än sega Windowsdatorer.
Jag är bara glad att jag kom till insikt.

Det enda jag kan sakna är att använda macron i Excel och Photoshop (inspelade) men det kanske funkar med en platta också.

Jag förstår att du undviker att svara på min konkreta fråga, kan bara konstatera att plattan har sina begränsningar detta var bara ett exempel, man får kanske höja blicken och se vad som finns utanför Apples snäva värld för att du skall se möjligheterna.
Jag lägger ner denna diskussionen, detta tillför ingenting.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bärbar Dator med 4K

Excel macro fungerer under Android og Windows Phone på samme måte som på pc.

En enhet som Acer Aspire Switch serien eller Microsoft Surface Pro og Book forener det enkle hos en plate med krefter og lokalt minne og lager hos en pc. Et utmerket valg om en jobber med raw bilder og videoredigering, eller legacy administrative programmer. En plate med 16 GB RAM og 512 GB SSD og 4K+ skjermoppløsning med egen videoprosessor sammen med i7 CPU :D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bärbar Dator med 4K

Knarrevik, det är väl några år sedan du jobbade på allvar med en dator, eftersom du påstår att det går att göra allt på en liten padda, som normalt är 10" i bästa fall 12" och där tangentbordet i normala fall tar bort en tredjedel. Det händer mycket på några år i datorvärlden.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Bärbar Dator med 4K

[FONT=&quot]Om det är plattan eller datorn som har begränsningarna är beroende på vilka behov man har och det gäller nog att se att behoven skiljer sig ganska kraftigt[FONT=&quot].[/FONT] För mina behov gällande bildhantering funkar det inte med en platta och jag utmanar gärna vem som helst på att nå samma mål på samma tid med en platta som jag gör med en dator.[/FONT]
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bärbar Dator med 4K

Lägg ut en obehandlad bild så får vi testa!
Helst med igensotade partier och urblekt himmel och gärna med fallande linjer och sned horisont.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bärbar Dator med 4K

Knarrevik, det är väl några år sedan du jobbade på allvar med en dator, eftersom du påstår att det går att göra allt på en liten padda, som normalt är 10" i bästa fall 12" och där tangentbordet i normala fall tar bort en tredjedel. Det händer mycket på några år i datorvärlden.

Vad har skärmstorleken med detta att göra?
Vill man ha större skärm, en TB minne och stort tangentbord går det att fixa på vilken platta som helst.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bärbar Dator med 4K

Jag förstår att du undviker att svara på min konkreta fråga, kan bara konstatera att plattan har sina begränsningar detta var bara ett exempel, man får kanske höja blicken och se vad som finns utanför Apples snäva värld för att du skall se möjligheterna.
Jag lägger ner denna diskussionen, detta tillför ingenting.

Nu har jag läst igenom din fråga för andra gången och har svarat på den.
Kan du precisera vad du inte fick svar på?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bärbar Dator med 4K

Vad har skärmstorleken med detta att göra?
Vill man ha större skärm, en TB minne och stort tangentbord går det att fixa på vilken platta som helst.

Vad skall jag då med paddan till, det blir ju en stationär dator??! Skärmstorleken gör det f.ö. avsevärt enklare att jobba med de flesta professionella saker, om man lyfter blicken lite över att bara sitta och surfa på forum.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Bärbar Dator med 4K

Lägg ut en obehandlad bild så får vi testa!
Helst med igensotade partier och urblekt himmel och gärna med fallande linjer och sned horisont.
Nu är vi där igen, med olika behov och förutsättningar. För min del handlar det inte om enstaka bilder. Jag vill [FONT=&quot]tanka över ca 300 bilder i RAW-format, högsta upplösningen från ett CF-kort. Alla bilder ska taggas med grundinformation som t.ex. var, när, vad, vem o.s.v. Efter det går jag igenom alla bilder och sorterar ut ca 5-10 % av bilderna. Dessa taggas med mer utförlig information om vad och vem, samt beskärs och redigeras med lite svart och vitpunkt, kontrast, mättnad, skärpa o.s.v. Därefter ska de sparas i jpeg, full storlek, och skickas till en extern mottagare. Allt detta ska gå på mindre än 15 minuter.

Jag lägger gärna upp ett bibliotek samt gör en screen capture på min hantering men det får bli efter helgen. Jag har en liten resa på gång alldeles strax[FONT=&quot] :)

[FONT=&quot]P.S. vi kanske ska gör[FONT=&quot]a en separat tråd av den här utmaningen. Det är reda[FONT=&quot]n hyfsat off topic... ;)[/FONT][/FONT][/FONT]
[/FONT][/FONT]
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bärbar Dator med 4K

Mina bilder taggas direkt med koordinater och allahanda data, direkt från kameran eller mobilen. Jag skulle aldrig ha tålamod att sitta med sådant manuellt arbete. Tiden är alltför dyrbar i min ålder.

Du kanske har foto och bilder som yrke, i så fall kan jag förstå.

image.jpeg
 
Senast ändrad:

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Bärbar Dator med 4K

Du kanske har foto och bilder som yrke, i så fall kan jag förstå.
Det är just detta som är lite av pudelns kärna. Om man behöver 16 eller 128 Mb eller om det är bäst med platta eller laptop beror på vilka behov man har. Det behöver inte vara yrke vs privat, det finns massor med orsaker. Att skriva t.ex. "Antingen har man valt fel platta eller inte velat sätta sig in i tekniken" eller "16 GB är inget alternativ om du vill använda mobilen till mer än röstsamtal" kan ju provocera folk lite när det i själva verket är så att man inte har satt sig in i andras behov ;)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bärbar Dator med 4K

Det är just detta som är lite av pudelns kärna. Om man behöver 16 eller 128 Mb eller om det är bäst med platta eller laptop beror på vilka behov man har. Det behöver inte vara yrke vs privat, det finns massor med orsaker.

Du menar säkert 16 eller 128 GB.
Jag hävdar fortfarande liksom de allra flesta att 16 GB är ett dåligt val eftersom bara hälften är tillgängligt till appar, bilder, musik och videoklipp.

Jag har också varnat från att skaffa en platta utan GPS eller möjlighet att använda simkort. Många inlägg har handlat om felköp trots varningar i ett stort antal inlägg. GPS eller Platsinformation används av massor av appar, inte bara för navigering.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Re: Sv: Bärbar Dator med 4K

Du menar säkert 16 eller 128 GB.
Jag hävdar fortfarande liksom de allra flesta att 16 GB är ett dåligt val

Precis, GB menar jag givetvis. Sedan tycker jag att justeringen från "16GB är inget alternativ till annat än röstsamtal" till att "16GB är ett dåligt val" är ganska kraftig och nu kan jag hålla med dig. Men som sagt rejält OT så jag släpper det nu.
 
Toppen