• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bältesvarning

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Passagerarstolen Fiat Ducato har ingen bältesvarning ?
På min finns ingen kabel till bälteslåset ?

Jojje
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag tycker att dina frågor är lite för svåra att svara på då jag inte vet vad du vill veta.
Vill du ha påminnelse eller är det bara en fundering varför det inte finns?

Om du har ett bälteslås med kabel så har du troligen en krockkudde på passagerarsidan men
det är inte alltid hela sanningen. Det finns bilar med enbart påminnelse.
På vissa bilar finns det en elektronisk matta i sätet på passagerarsidan som talar om att det sitter någon där.
Dessa prylar hör ofta till SRS-systemet för att veta om någon sitter där och då smäller kuddarna beroende på
vart på bilen krocken sker.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Jag tycker att dina frågor är lite för svåra att svara på då jag inte vet vad du vill veta.
Vill du ha påminnelse eller är det bara en fundering varför det inte finns?

Om du har ett bälteslås med kabel så har du troligen en krockkudde på passagerarsidan men
det är inte alltid hela sanningen. Det finns bilar med enbart påminnelse.
På vissa bilar finns det en elektronisk matta i sätet på passagerarsidan som talar om att det sitter någon där.
Dessa prylar hör ofta till SRS-systemet för att veta om någon sitter där och då smäller kuddarna beroende på
vart på bilen krocken sker.
Har krockkudde på passagerarsidan ! Inte ens auktoriserad Fiatverkstad kunde svara på varför det saknas påminnelse !?

Jojje
 

Jocke4127

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
31539
Medlemskap
2024
va glad för att det inte varnar...slipper du ha det ihopknäppt...vi som kör utan...
Skojar du eller? Inte åker någon utan bälte idag, hoppas jag! Visserligen skadar du ingen annan när du flyger ut genom rutan vid en krock i redan ganska låg fart, men det känns onödigt...
Att det inte varnar för bälte i passagerarstolen måste vara pga grunden är en arbetsbil där man ofta inte har passagerare.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, vet inte om det ligger någon sanning i det här påståendet som jag läst på flera ställen, eller om det var någon enskild persons antagande bara,

Men eftersom bältesvarnaren naturligtvis inte säger till förrän det sitter någon i passagerarstolen med avkänning i sittdynan att den är nertyngd, så sitter det ingen varnare där för i arbetsfordon som Ducati'n är från början så lägger chaufförerna ofta grejer och andra braatthasaker i passagerarsätet, och för att slippa att bältesvarnaren vaknar av den belastningen på dynan så finns det ingen irriterande varning.

Låter kanske lite underligt i dessa säkerhetens tider men det har jag läst. Vet som sagt inte om det var ett hemmagjort antagande eller om det ligger en sådan tanke bakom.
Med saker liggandes som tynger ner sittdynan så verkar det ju i så fall bättre att koppla fast bältet i fästet bara runt ryggstödet för att få tyst på varningen i så fall.

M.v.h. JANKRO.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Vår bil från 2012 har ingen varning för passagerarsätet, och så har det vart sedan bilen var ny. Tycker det är ganska praktiskt då vi glömt stänga en låda, behöver hämta en karta etc
Men varningen kommer ju bara när det sitter någon i stolen, och då är den ju befogad kan man tycka.
 
Toppen