• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bälteskrav

F

F.d. 50119

Guest
Hej.Som nybliven husbilsägare har jag inte lyckats få reda på vad som gäller när det gäller bälteskrav i bilen. Att framåtvända passagerare skall ha bälte vet jag och att bakåtvända inte behöver bälte. Min fråga: vad gäller för för längsgående sittplatser? Någon som vet så vore jag tacksam för svar.
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Bälteskrav

För längsgående sittplatser behövs inget bälte !!
 
J

Jarn

Guest
Sv: Bälteskrav

Om du har en husbil klassad som Personbil 2, då får du inte ha fler passagerare än vad som står i reg,beviset.
Om jag inte har fel så är det lika med antalet bältesplatser.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Bälteskrav

Hej!

Vår husbil är reggad för 5 passagerare (+1 förare) men vi har bara 3 bältade platser. De övriga 2 är i sidosofforna. Registreringsbesiktning gjord av Bilprovningen.

Så det verkar som att man inte behöver bälte när man åker sidledes.
 
F

F.d. 50119

Guest
Sv: Bälteskrav

bilen är reg som PB, och antalet sittplatser inkl.förarplatsen är 5 enl.reg.bevis,varav 4 är bältade
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Bälteskrav

bilen är reg som PB, och antalet sittplatser inkl.förarplatsen är 5 enl.reg.bevis,varav 4 är bältade

Samme med vores :)

sidesofaen er til 2, men kun det förste säde op mod passagerstolen er godkendt, som siddeplads under körslen ( sad der 2 ville den ene invalidere den der sad först i körselsretningen).
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Bälteskrav

Alla behöver bälten i en bil som rör sig, eller har ni glömt bort elefanten i baksätet?

Minns när man som minsting placerades på hatthyllan bak, tänk om man krockat då.

En modern variant vore ju att ligga i alkoven, vilken projektil det skulle bli vid en krock, eller fångas man upp av nån förstärkning ( o går av på mitten) ??
 
F

F.d. 17147

Guest
Sv: Bälteskrav

Min är reggad för förare+6 passagerare,men har bara 3 bältade platser.Men visst är det så att alla behöver bälte om det händer något,men inte enligt lagen.
 
Senast redigerad av en moderator:

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Bälteskrav

Hej.
Detta är vad som gäller:

VVFS 2006:69, Vägverkets föreskrifter om undantag från bestämmelser om antalet passagerare i en bil:

3 § Ytterligare passagerare får tas med i en bil med skåpkarosseri och bostadsinredning som hänförts till fordonsslaget lastbil, om bilen tagits i bruk före den 1 maj 2006.

Undantagen gäller om den eller de ytterligare passagerare som tas med färdas på ett annat lämpligt fast monterat säte.

Föreskriften träder i kraft den 1 juli 2006, och gäller tills vidare.

"Annat lämpligt fast monterat säte" Vad är det?:confused:

Jag tror inte Trafikpolisen skulle godkänna en längsgående soffa, dessutom far man ju iväg nåt så in i h-e om det tar stopp. Förare och passagerare fram sitter då illa till, för inte tala om den som far iväg.
Sitter man med ryggen i färdriktningen, vid dinetten bakom föraren, så har man ju lite stöd, det är ju inte bra men jag skulle nog föredra att sitta där.;)
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Bälteskrav

Eftersom det är ett fast monterat säte, även fast det är längsgående, omfattas det av undantaget.

Det som ställer kraven är säkerheten att jämföras med de gamla reglerna när passagerare räknades som last!

Och för att knyta an till det så stod det fritt tolkat att "last inte fick medföras så hinder eller fara uppstod" dvs du får ej skymma förarens siktfält eller hindra denne i manövreringen av fordonet.

Det som även är att tänka på är placeringen av de extra passagerarna med tanke på axeltryck. Många helintegrerade bilar ligger nära maxtryck på framaxeln redan innan man tar in extra passagerare.

För att förtydliga den längsgående sittplatsfrågan ytterligare så finns det sk. konference-bussar med sittgrupper som är längsgående och typade på det viset utan bälteskrav.

Detta är åtminstone min tolkning =)
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Bälteskrav

Ja bussar i all är, men här handlar det om fordon som är registrerade som lastbilar.
Och min tolkning är att sitta på en längsgående soffa är inte lämpligt i tanke på vad jag tidigare skrev.

Alla som färdas i ett fordon som är utrustat med bilbälten skall använda en plats som är försedd med bilbälte, om en sådan plats är tillgänglig.

När du åker buss skall:
Alla busspassagerare som är äldre än tre år ska sitta på en plats med bilbälte, om det finns en sådan plats, och ska använda bältet. Transportstyrelsen rekommenderar att även yngre barn använder bilbältet eller särskild skyddsanordning.

Alla bussar som tas i bruk efter den 1 jan 2004 skall vara utrustade med bilbälte. Så när var dessa bussar, som du nämnde, typade ? Före 2004 skulle jag tro

Sedan skulle jag tro att det bestäms central inom EU vad som anses vara lämplig plats.

Det finns säkert en tolkning på högre ort som vi inte känner till, eller har hittat.

Den som stoppas får se...:twitcy:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bälteskrav

Bilbältet har kommit till för att rädda liv i trafiken och är inget dj-skap "uppifrån"!

Alla som är rädda om sitt och andras liv ska naturligtvis utan undantag använda bilbältet som är den enskilda anordning för bilsäkerhet som hittills räddat flest liv i trafiken.

Rek; Avstå från att laborera med tankar om att någon inte skulle behöva använda detta bälte. I en husbil är man säkerhetsmässigt mer utsatt än i en vanlig personbil som krocktestats enligt betydligt hårdare och stringentare krav på säkerhet än våra kära husbilar!
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Bälteskrav

Bilbältet har kommit till för att rädda liv i trafiken och är inget dj-skap "uppifrån"!

Alla som är rädda om sitt och andras liv ska naturligtvis utan undantag använda bilbältet som är den enskilda anordning för bilsäkerhet som hittills räddat flest liv i trafiken.

Rek; Avstå från att laborera med tankar om att någon inte skulle behöva använda detta bälte. I en husbil är man säkerhetsmässigt mer utsatt än i en vanlig personbil som krocktestats enligt betydligt hårdare och stringentare krav på säkerhet än våra kära husbilar!

Relax=slappna av
Om du missat det så skriver vi om lastbilar före 2004, då var det inget krav på bälten på bakvända säten, t.ex dinetten. Men man får ändå åka där utan bälten. Och hur lämpligt det kan vara att åka obältat på en längsgående soffa. Vi undrar bara vad man anser som lämplig annan plats i den frågan, om nu någon verkligen vill åka utan bälten.

Borde stå i klartext vad "annan lämplig plats" är hos lagstiftaren (högre ort)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6889

Guest
Sv: Bälteskrav

Vad som är viktigt i sammanhanget är hur husbilen är registrerad. Oftast är den registrerad som personbil, ev. klass 2.

Före 2006 kunde man i en personbil ha hur många passagerare som helst så länge man inte överskred totalvikten eller på annat sätt störde föraren, oaktat hur många passagerare bilen var registrerad för. ( kom ihåg raggarbilen fullastad med ungdomar) Det som var viktigt var att de som satt på en plats där bälte fanns monterat måste använda detta. Där det inte fanns bälten var det okej att sitta så länge man inte hindrade föraren.
fom 2006 har denna möjligthet förändrats så att man får inte vara fler passagerar än vad bilen är registrerad för. Se reg.bevis.

Även bilprovningen kan göra fel och ange fel antal passagerare med hänsyn till antalet bältade platser, men jag tror inte det är vanligt med de husbilar som registrerats efter 2006.
 
Toppen