• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bälten

F

F.d. 3369

Guest
Hej. Jag har en (Alpha) CAR 630 byggd på ett Peugeot chassie från -92.
Den har en våningssäng och alkov så den är lämplig för fyra personer.
Enligt typintyget får det vara max 1 st passagerare. Jag behöver alltså
typa om den för 3 passagerare. Det finns dock inga bälten i bodelen och
vid en förfrågan till en kille på bilprovningen så måste tillverkaren utfärda ett
godkännande avseende infästningspunkterna för bältena för att jag skall kunna
typa om den.
Är det någon som vet något om detta? Var jag kan få tag i ett sådant intyg eller om
det finns någon annan "fiffig" väg att gå för att komma runt detta problem?
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Bälten

Lugn, Hedbom!

Om du tittar på reglerna för bälten så står det att
fordon äldre än bältesreglerna är "förlåtna" om
det är fler ombord än vad typintyget säger det finns
bältade platser.
Detta för att inte tvinga äldre fordon till besiktnings-
krävande ändringar.

Dessutom, hur "bältar" man småtjejer på den bäddade
dinetten?

Lycka till! :p:
 
F

F.d. 18506

Guest
Sv: Bälten

jag har själv funderat att sätta in 2 extra bälten i bodelen pga att jag ville få fast barnbilstolar i soffan som är bakåtvänd. Jag har frågat på bilbesiktningen och där sa dom att det är bara att sätta fast bälten och det är inget som måste besiktas. Jag har årsm -94.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bälten

När jag tog in min Pilote R450 1990 byggd på Citroén C25 2,5td så var den reggad för 6 passagerare och bilen hade en matgrupp på 2+2 på ena sidan samt 1+1 på andra sidan .

När jag skulle regbesiktiga den så fick jag den bara godkänd får 1 passagerare trots att det var 2 bältade platser på dom framåt åkande platserna i 2+2 gruppen sen var ju även dom bakåt åkande platserna godkända i Tyskland .

Anledningen till att jag inte fick bilen godkänd för flera var att sittgruppen enbart var uppbyggd på trä och hade ingen metallramskonstruktion som stadgade upp sittgruppen för vid en olycka hade denna rasat som ett korthus .

Så bältet skulle fästas i golvet som på undersidan hade en konsoll runt ramen samt stora brickor .
Bältet skulle sedan gå upp bakom metallramen och var det midjebälte skulle det ju då går runt kroppel och sedan bakot och ner bakom metallramen och ner i golvet .

Så för att få den säker för passagerarna så bör du bygga/köpa en sådan ram som fanns från 1994 ( enligt SBP) .

Vad som är besiktningsbart och var som är säkert vid en krock är kanske sen 2 olika konstruktioner ...
 
F

F.d. 3369

Guest
Sv: Bälten

Hej och tack, Hans. Nu känns det lite lugnare. Du får dock ursäkta min okunnighet men
var finns reglerna om bälten att läsa någonstans. Som du förstår är jag ny på detta så
jag måste fråga igen. Tack på förhand. :)
 
F

F.d. 3369

Guest
Sv: Bälten

Kollade på transportstyrelsens hemsida ( Tack Ulf.) Verkade ju lösa det mesta av mitt
problem. En fråga dock, min bil är regad som personbilsklass II och det som nämndes i
undantagen var lastbilar. Kan detta vara ett problem och hur rundar jag det i så fall ?
 
Toppen