• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bälgspel vid landsvägskanten

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
God afton ! Tänkte lämna en reseberättelse i miniformat, vi lämnade hemmet i onsdags och reste till Ransäter i glada vänners sällskap som dessutom spelar "bälg" dragspel till denna årligen återkommande stämma

Det är fantastiskt att ca: 20000-25000 människor minst hälften Norska några Danska samt en och annan Tysk samlas under en vecka, man tar nyslagna ängar i anspråk som camping/ställplats, vi stod på "Sjöbergs" camping där man hade samlats ca: 200 ekipage, totalt fanns ca: 1500 ekipage samlade

Tur med vädret hade vi också lite kallt på nätterna, men det avhjälptes med visst inmundigande av destillerade drycker, allsång till musik dans för den som ville på hembygdsgårdens dansbanor, vi tog oss en härlig cykeltur till Munkfors på en jättefin gång/cykelväg (Klarälvsbanan) nedlagd järnväg från Karlstad till tror jag Hagfors möjligen ännu längre norrut

Vi besökte även Ransäters fina kyrka med fint uppträdande av Gundega baletten, elvaårige Axel Norsk virtuos på dragspel samt dragspelsgrupper från både när och fjärran, ja som Ni förstår mycket dragspel blev det men härligt var det

Musik allsång och god mat & dryck
DSC_0077.JPG

Framträdande av olika orkestrar i "Gropa"
DSC_0089.JPG

Ransäters fina kyrka
DSC_0085.JPG

Gammal telefon med motiv från "Värmlänningarna" (fast den stod upp, men Ni får väl klicka så löser det sig)
DSC_0086.JPG

Med soliga och Värmländska hälsningar
Hasse & Ingegerd
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Bälgspel vid landsvägskanten

Jag har ett minne från dragspelsstämman i Ransäter...1975, 8 år...Vår första och enda semesterresa under min barndom, det blev aldrig några fler, resa var något andra gjorde, vi hade varken råd eller möjligheter till det.

Min mamma, som var ensamstående (och spelade dragspel) körde med vår Mercedes 220D, 1966 års modell (den rök som ett helt industriområde), hela vägen upp till Värmland från Halland, med den bilen på sommaren var det ganska påfrestande. Man fick vara glad om den startade. För att vi två barn skulle ha det bra, hade hon bäddat upp med kuddar och annat i baksätet så det blev som en stor säng och vi skulle kunna ligga och läsa Kalle Anka. :wideeyed:Säkerhet i bilen var inte uppfunnet på den tiden.

Istället blev vi åksjuka, vi hade ju inte åkt så långt innan och läsa i bilen när det var varmt, ingen ventilation att tala om, en del diesellukt som läckte in, kurviga vägar på den gamla 45:an blev helt enkelt för mycket...:oops:

När vi väl kom fram till Ransäter plågades jag och min bror av dragspelsmusik i två hela dagar.... :eek: Vi hade nog inte riktigt förstått vad "att åka på semester" skulle innebära....:wub:

För att vår mamma skulle få nån ro att lyssna fick vi lov att köpa godis för hela 20 kr var. Så mycket pengar hade vi aldrig köpt för förut. Vi köpte massor med Käck lakritsgodis.
Det slutade med magknip på natten för oss bägge, minns att vi bodde på något enklare pensionat i Ransberg.

Ont i rumpan fick man av att sitta i timtal i "gropen" som var som en slags amfiteater. Det spelades överallt.
Jag och min bror fick var sin gul t-shirt med blått tryck "Bälgien i universum" för att vi inte skulle gnälla om att vi ville åka därifrån. Nya kläder var lyx, normalt sett ärvde vi allt från våra kusiner.
Hemresan gick tydligen bra för jag minns inget av den.... :twitcy:

Tyvärr gav resan till dragspelsstämman samt allt annat dragspelande under min uppväxt men för livet, jag tål inte att höra på dragspel tyvärr. Däremot folkmusik med fioler tycker jag mycket om. Bara det inte spelas dragspel :wub:


Hade jag inte sett detta inlägg hade jag inte kommit ihåg alla detaljer...
Skulle faktiskt kunna tänka mig att åka på Bingsjöstämman nån gång, undrar om mina barn vill....:twitcy:

/Ludde
 
Toppen