• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bäddmadrass

corina

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Det var ett tag sedan detta ämne togs upp, så jag undrar om var och hur man kan få en bra bäddmadrass i mått 130*200 cm
 
F

F.d. 29773

Guest
Sv: Bäddmadrass

Hej. Vi har handlat en bäddmadrass på Jysk. Den heter Wellpur. Vi trivs ypperligt med den. Måtten är dock endast 120X200 cm. Den är nog en kanonbra efterapning till Tempurmadrasserna. Se dock till att handlar den på extraerbjudande, vilket Jysk har ofta. Vi har även dessa madrasser i våra långbäddar med måtten 80X200 cm. Endast 5 cm tjocka. Men som sagt vad jättesköna. Hälsningar Christina W. i Svalöv
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Bäddmadrass

Vi har köpt Ikeas Tafjord, 7cm tjock, till husvagnen och till sängarna hemma. Blir nog till husbilen också...
Det är en tempurvariant, "memoryskum". Vi ligger hur skönt som helst och kan sova nästan hur länge som helst. Inget snurrande pga att höfterna eller ryggen säger ifrån.
Vi får dock såga lite om vi ska ha den i husbilen. 130-bredder är svårt att hitta. Det var i alla fall lätt att få till böjen vid fotändan i h-vagnen. Kan verkligen rekommenderas! (Billigare än Jysks) :spinny:
 
F

F.d. 5771

Guest
Sv: Bäddmadrass

Vi köpte en måttbeställd "tempurmadrass" på IDEA-lagershop i Skåre utanför Karlstad. De har en hemsida. Vår madrass var 130 x 192. Kostnad 1200kr.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Bäddmadrass

Vi beställde en madrass från Svenska Dynor, måttanpassad till vår husvagn. HELT suveränt gott sov vi, men sålde husvagen i fredags. Ska hämta husbilen på onsdag..
Dyrt var det, 6000kr gav vi. Memoryskum.

Till husbilen funderar vi skarpt på IKEAs variant. Betydligt billigare.
Har inte måtten ännu, men det är i alkoven, någon som vet ungefär hur bred o lång?`
Mc Louis Lagan 212.

//Micke
 
Senast ändrad:

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Bäddmadrass

Hos Skumplastboden i Gislaved kan ni måttbeställa madrasser i valfri tjocklek till bra priser, dom sågar till madrasserna ur stora skumplastblock.
Har köpt flera madrasser till dubbelsängar i både husbil och husvagn genom åren, den sista dubbelmadrassen till husbilen som var 15 cm tjock kostade 1200 kronor.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.896
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Bäddmadrass

Ni som skaffat madrasser i Memoryskum, typ Tempur, tycker ni inte att de är varma? Vi köpte också sådana för några år sedan men när det var riktigt varmt, särskilt söderut, gick det knappt att ligga i sängarna.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Bäddmadrass

Jovisst blir det lite varmare. Man sjunker ner, det blir liksom mer kropp mot madrass. Men å andra sidan ligger vi så mycket skönare. Har man inga ryggproblem kanske det är bättre att ligga lite hårdare och svalare.
Vikten kan ha betydelse för många h-bilar. Jag gick upp 11 kilo :D när jag ställde mig på vågen med vår 140 cm breda madrass!
Det handlar alltid om avvägningar...

Sov gott!
/Gunnar
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Bäddmadrass

Om man tänker investera i en Tempur-madrass så måste liggunderlaget ( resårmadrassen ) var fast eller hård. Det går inte att lägga en Tempur madrass ovanpå en mjuk säng, det blir väldigt obekvämt, jag lovar.

Vi har eller rättar sagt min hustru har haft väldiga problem att sova bekvämt i de hårda Concorde madrasserna, jag har köpt ett antal madrasser och provat på henne, allt ifrån billiga skummadrasser till latex men inget dög, det var ett ständig gnällande att hon sov bättre i Dethleffen, hon är faktiskt helt hopplös…. Jag vet vad ni tänker, hur står du ut !!
Till slut fick jag inköpa en äkta Tempur-madrass till henne, sen dess har jag inte hört ett ord om att hon sover dåligt.

Ps. Tänk på att en Tempur-madrass är duktigt tung, 15-20 kg.
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Bäddmadrass

Bytte ju bil i höstas och köpte mig en Dethleffs halvintegrerad -99, både jag och sambon sov direkt illa i bilen och hade ont i ryggen båda 2 på morgonen.
För en vecka sedan körde jag med bilen till Skumplastboden i Gislaved och förklarade läget för dom, vi bärde in madrassen från bilen till butiken och tog av klädseln på den.
Den blev dödförklarad på en gång med hänvisning till ålder, tjocklek och densitet på skumplasten, i fredags åkte jag dit för att hämta den nya madrassen som är tjockare och förstärkt i sidorna.
Killen i butiken höll precis på att dra igen dragkedjan till originalöverdraget när jag kom, jag kände på tyngden i den gamla madrassen och sedan på den nya.
Vilken skillnad, den nya orkade jag precis att lyfta från golvet själv medans den gamla inte var speciellt tung.
Nu har vi sovit första natten i bilen och vilken skillnad det var, sov fantastiskt skönt i bilen nu och inget ont i ryggen heller :bock:.
Kan verkligen rekommendera denna butik till er, vi har ju en sidoplacerad dubbelsäng i bilen och madrassen är ganska stor och dessutom snedskuren vid toalettingången och vi betalade inte mer än 1900 kr för madrassen.
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Bäddmadrass

Någon som provat både latex kontra skumplast i bra kvalitet och kan redogöra för för- och nackdelar?
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Bäddmadrass

Vi har 2 gånger varit i Täckfabriken i Vittaryd AB (ligger vid sjön Bolmen) tfn 0370-450 30vi skall nu beställa för 3:dje där till vår nya husbil. Mycket bra ställe och jätte bra service har de också.
 
Toppen