• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Axeltryck

F

F.d. 17152

Guest
Hej
Jag ska bygga ett hus på hjul på en LGF kärra och axeltrycket är 1500 kg. Min fråga är..

Är axeltrycket = vikten på kärran? Dvs. allt på kärran kan bara väga 1500 kg? eller blir fördelningen annorlunda?:wideeyed:

Detta är vad jag ska bygga:yes:

237931889-cb3f58bcd5.jpg
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Axeltryck

Originell husvagn.
Men vikten på ekipaget får nog inte överskrida 1500 kg.
Men är kärran reg.besiktigad innan påbyggnag blir kanske eventuella överlastböter mindre kännbara.
Men jag misstänker, men vet ej, att det måste gå att lyfta av lasten på ett relativt enkelt sätt för att man skall slippa registering som husvagn.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Axeltryck

Det kan nog vara så men det är ingen regel.

Har totalvikt på 5000 kg på husbilen och
2100 kg på framaxeln och
1500 kg på varje bakaxel
alltså totalt 5100 kg

Det är en Fiataxel fram och AlkoKober axlar bak.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Axeltryck

Om släpet går som efterfordon verkar det inte vara stora krav. Efterfordon behöver inte registreras och har ingen registreringsskylt, till skillnad från släpvagnar som måste registreras och kontrollbesiktas.

Läs mera här: Efterfordon - Transportstyrelsen

Birger
 
F

F.d. 17152

Guest
Sv: Axeltryck

Nej, det finns inte så stora krav men jag tänker att om det står 1500 kg på axeln så är väl det vikten som axeln tål, eller? Jag vill ju inte att axeln ska gå sönder.

Men kärran ser jätte stabil ut och jag blir förvånad att den bara tål 1500 kg

2801422691.jpg

Det här är den kärran jag tänkte använda mig av.
EN LGF kärra verkar enda kravet med vikt vara är att bilen ska väga mer än kärran. Men det utesluter ju inte att kärran/axeln inte orkar med det jag ska bygga!
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Axeltryck

Det axeltrycket är väl vad torisionsfjädringen är byggd för, axeln går inte sönder, men fjädringen kan gå i botten :)
 
F

F.d. 17152

Guest
Sv: Axeltryck

Det finns ingen fjädring på en LGF kärra.....
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Axeltryck

To20funny.gif
Nä, visst f:n

Nja, då är det bara hjullagren som tar stryk då.. (eller nått :D )
 
F

F.d. 17152

Guest
Sv: Axeltryck

:twitcy:japp
Efter dagens efterfrågningar är det bara att gräva i plånboken...för det lär väl kosta att hitta en kärra med axeltryck uppemot 2500 kg.

Någon som har en kärra så är det bara att hojta:yes:
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Axeltryck

:twitcy:japp
Efter dagens efterfrågningar är det bara att gräva i plånboken...för det lär väl kosta att hitta en kärra med axeltryck uppemot 2500 kg.

Någon som har en kärra så är det bara att hojta:yes:


Men hur långt tänker du dra den?

Det är nog inte så roligt att ge sig ut i semestertrafiken i bara 30 km/h....
Det är det som gäller om du inte besiktar ekipaget, vill du komma fram fortare blir det nog något bromsat.

Länk till Transportstyrelsen:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/typer-av-fordon/Slap/Efterfordon/

Ooops! Observerade inte att samma länk fanns i tidigare inlägg:cool:

Mvh
Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17152

Guest
Sv: Axeltryck

Det här ekipaget ska bli ett permanent boende som innehåller allt jag behöver. Kommer troligtvis att stå uppställd större delen av tiden. Vill bygga ett boende som i slutändan kommer vara gratis. Ingen elräkning, ingen fastighetskatt eller andra räkningar.
Ungefär så här har jag tänkt mig
Hus på hjul projektet « Off-grid.se

Egentligen vill jag dra den i 80 km/h men jag tänkte att jag bygger den här i 30 km och nästa försök då har jag mer tid och erfarenhet och då får jag sätta mig in i hur besiktningen ska godkänna det här bygget. Skulle gärna åka runt och visa alternativa lösningar på hur du kan skapa din egen energihushållning och leva med mindre och ändå få ut mer av livet.:)
 
Toppen