• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avtappnings-plugg Vx-låda

F

F.d. 29797

Guest
Hej HBK-are!
Har varit ute och kollat vad avtappnings-pluggen för växel-lådan sitter på Fiat Ducato 1,9 TD-99.
Hittar en plugg som sitter i sidan nederkant vx-lådan mot hjulhuset kan det va' den
eller den som sitter under där drivaxeln går in. Är lite tveksam eftersom den som
sitter i sidan sitter lite högt tycker jag för att tömma all olja i lådan. Vad gäller påfylln
så verkar det gå bra genom att lossa backljuskontakten (tips som jag tidigare läst om här
på forumet)
Jag har haft bilen ett år och kört ca:1200 mil inga problem men jag vill kolla oljan
för vara säker innan säsongen börjar, och funderar på att överfylla lådan med Omega
690. Enligt instruktionsboken rymmer lådan 2,0 liter.Hur många dl kan vara rimligt
att fylla på extra? Tacksam för tips från er som vet.

Mvh
tommyg
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Avtappnings-plugg Vx-låda

hej Tommyg

Jag har skrivit lite om oljan innan här i klubben rekomenderas varmt :wink:
Det finns många synpunkter men jag lyssnade bara på dom som använt oljan
Tyckarna och dom som hört att! hoppade jag över.

Min låda rymmer 1,8l slog i 2 liter (har en 99 årsmodell

Gurra
 
F

F.d. 29797

Guest
Sv: Avtappnings-plugg Vx-låda

Hej Gurra
Tack för dina synpunkter ang Omega 690. Var sitter din avtappningsplugg på lådan ? Har du en Fiat Ducato 1,9 td -99 ?
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Avtappnings-plugg Vx-låda

Hej Tommyg

Jag hade tidigare en Fiat 2.8idtd och i den fyllde jag Omega 690 och det fungerade förträffligt. Jag gjorde ingen överfyllning utan fyllde bara på enligt specifikationen. Vad jag förstått så har Omega oljan en vidhäftning som skall var unik och då behöver man ingen överfyllning.

Man har talat om att vid överfyllning så får du en skumbildning som leder till överhettning. Dock har Omega den egenskapen att den inte skummar så ur den synvinkeln så är det väl inte någon fara att överfylla om man känner för det.

Beträffande oljepluggen så kan jag inte svara för 1,9 liters motorn
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Avtappnings-plugg Vx-låda

Godmorgon Tommyg

Har för mig att den satt på sidan men inte säker, enn annan bra grej är om du skaffar en
Spruta som du suger upp den nya oljan i och sedan trycker in den i lådan
Sprutan rymmer ca en liter och har en plastslang i ändan det blir då lätt att få i oljanihålet på lådan.
(oljan är trög och seg)

Masters inlägg här över stämmer till fullo :yes:

Gurra
 
Toppen