• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Avtappning av färskvatten?

tommycoach

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10971
Medlemskap
2025
Hej. Har en fråga till alla duktiga här på forumet. Jag är relativit nyligen ägare till min första husbil, en Rapido 7099 F.

Nu i helgen så skulle jag tömma färskvattentanken på allt vatten. Läste i manualen hur detta skulle gå till väga, men jag hittar inte avtappningskranen hur jag än letar. Nu blev det att man öpnnade gråvattenkranen och satte på alla kranar, så löste det sig på det viset. Men vore tacksam om någon av Er ute i cyberrymden som vet vad denna kran sitter på just denna modell, skulle kunna ge mig ett tips. Så vet jag i framtiden. Tackar på förhand.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Avtappning av färskvatten?

Många färskvattentankar har en invändig bottenplugg som man når via tankens inspektionslucka. Är dock inte säker på att just din modell har en sådan tank.

F

F.d. 50276

Guest

Hej !
Har en rapido 7090 och där sitter kranen under en skiva i det svängda skåpet i köket.

MVH Bosse

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Jag har två kranar på samma plats. En är för tanken och en är för värmaren. Inte bra att ha vatten stående kvar i värmaren någon längre tid heller. Speciellt inte om det ska stå över vintern.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Beste løsning forutsetter 3 kraner - en for varmvatn, en for kallvatn og en for tanken. Åpne alle og alle kraner inne i bilen så skulle en ikke trenge å blåse tomt, selv om en på enkelte biler trenger å kjøre pumpen i noen sekunder når tanken er blitt tom så en får tømt pumpen med filter.

Toppen