• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avstånd mellan husbilar

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Ja det måste vara en hemsk upplevelse, det var det som hade hänt när vi hörde brandkåren komma det är en chokupplevelse jag vet, hoppas det ordnar sig till det bästa för er.

samtidigt kann det ge en tankeställare tän om det hade hänt på natten på en ställplats där husbilarna skall stå så tätt som möjligt värt att tänka på.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Avstånd mellan husbilar

Tycker det räcker med regler. Folk är ju inte dumma ser det farligt ut reagerar man och säger till eller parkerar någon annanstans. Kamratskap och personligt ansvar räcker långt. Vad skall man annars med en klubb till? Vi blev påhoppade av en man på Böda Hamns ställplats som skrek till min fru att vi skulle flytta bilen för det det var för nära, 3,5m till hans bil. Vi stod kvar, skönt att det inte fanns ett HBK-märke på hans bil...
/Åke
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar

Har för egen del aldrig haft problem med att hitta en plats att "trivas med" även om det har känts rätt trångt ibland.
Minns framförallt hamnen i Skagen där man vid högsäsong kunde gå över båtarna från ena sidan hamnbassängen till den andra.
Skillnaden mellan båtar och bilar är för mig ändå alldeles uppenbar. Skulle det börja brinna i en bil är sannolikheten för följderna i form av bränder i intilliggande fordon relativt begränsade.
I en båthamn däremot skulle konsekvenserna bli rent av bli katastrofala.
För att ifrågasätta myndigheternas "logik" en aning när det gäller båtar kontra fritidsfordon så är det nog så att skulle man få ett gasolläckage i en husbil så är sannolikheten att detta skulle "vädras ut" till en ofarlig nivå relativt snabbt på grund av den omgivande miljön. I en båt däremot kan man räkna med att vid ett gasolläckage kommer med all sannolikhet en stor del av gasolen finnas i de nedre regionerna av båten och inte vädras ut på ett naturlig sätt då gasolen är tyngre än luft.
Visst en brand behöver inte uppstå på grund av att det finns Gasol ombord men tydligen är det just detta som är myndigheterna argument för olika behandling av bilar och båtar.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Avstånd mellan husbilar

Jag undrar hur många följer rekomendationer att hålla rätt avstånd till framförvarande bil i trafiken, hur många stänger gasolen på färjor, hur många kör med halvljus dagtid hur många hr gasolen på under färd hur många använder bälten i bilen, hur många olyckor händer om man inte gör det, det ärväl bara dumma påhitt altihop, rätta mig om jag har fel.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Jag tar tillfället i akt att rätta dig, en del av det du räknar upp är det väl lag på att följa, vad jag och många inte vill är att följa somligas hemmasnickrade lagar.
Har inte i något inlägg sett att man uppmanar till lagbrott.
Som ett exempel kan man ta äpplemarknaden där en krävde 4 meter, men hade vi stått med 4 meters lucka hade det varit fullt när personen i fråga kom till platsen.
Nu fick även han och frugan plats även att dom inte på något sätt gjorde sig förtjänta av det.

Hade lars
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Avstånd mellan husbilar

Jag undrar hur många följer rekomendationer att hålla rätt avstånd till framförvarande bil i trafiken, hur många stänger gasolen på färjor, hur många kör med halvljus dagtid hur många hr gasolen på under färd hur många använder bälten i bilen, hur många olyckor händer om man inte gör det, det ärväl bara dumma påhitt altihop, rätta mig om jag har fel.

Det finns lagar och förordningar som man absolut skall följa och så finns det rekommendationer. Det är rekommendationerna som man med eget ansvar och erfarenhet kan tolka själv anser jag.
/Åke
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Har för egen del aldrig haft problem med att hitta en plats att "trivas med" även om det har känts rätt trångt ibland.
Minns framförallt hamnen i Skagen där man vid högsäsong kunde gå över båtarna från ena sidan hamnbassängen till den andra.
Skillnaden mellan båtar och bilar är för mig ändå alldeles uppenbar. Skulle det börja brinna i en bil är sannolikheten för följderna i form av bränder i intilliggande fordon relativt begränsade.
I en båthamn däremot skulle konsekvenserna bli rent av bli katastrofala.
För att ifrågasätta myndigheternas "logik" en aning när det gäller båtar kontra fritidsfordon så är det nog så att skulle man få ett gasolläckage i en husbil så är sannolikheten att detta skulle "vädras ut" till en ofarlig nivå relativt snabbt på grund av den omgivande miljön. I en båt däremot kan man räkna med att vid ett gasolläckage kommer med all sannolikhet en stor del av gasolen finnas i de nedre regionerna av båten och inte vädras ut på ett naturlig sätt då gasolen är tyngre än luft.
Visst en brand behöver inte uppstå på grund av att det finns Gasol ombord men tydligen är det just detta som är myndigheterna argument för olika behandling av bilar och båtar.

När vi hade segelbåt brukade vi och många andra segla till Läsö över Pingst för att inleda säsongen.
Där låg 13 båtar i bredd på fenderavstånd. Det gick att gå på båtarna över hela hamnen. Det hade säkert inte varit mer än ett par båtar som kunde tagit sig ut vid ett tillbud. Inget hände under de år vi var där. (Mer än att folk klampade över båten med träskor kl 02:00 på natten).
Lite OT.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Jag undrar hur många följer rekomendationer att hålla rätt avstånd till framförvarande bil i trafiken, hur många stänger gasolen på färjor, hur många kör med halvljus dagtid hur många hr gasolen på under färd hur många använder bälten i bilen, hur många olyckor händer om man inte gör det, det ärväl bara dumma påhitt altihop, rätta mig om jag har fel.
Du undrar (??) över hur många som följer trafikens "rekommendationer = lagar/bestämmelser", om de inte följs av alla så är de bara dumma påhitt i dina ögon!?

Trafiklagar och förordningar finns till för att vi tillsammans i trafiken ska tillämpa dessa och inte behöva riskera liv och lem då vi vistas i trafiken. Okända trafikanter förutsätts självklart ha samma kunskaper och samma minimum av kompetens (= som körkortsinnehavare) som jag själv har - hur skulle det annars kunna fungera?

Min trygghet är att ALLA UTAN UNDANTAG förutsätts följa samma gällande lagar och forordningar för allas vår säkerhet och bästa!
 

birgitta.f

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Leksand
HBK-Nr
381
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Tycker det räcker med regler. Folk är ju inte dumma ser det farligt ut reagerar man och säger till eller parkerar någon annanstans. Kamratskap och personligt ansvar räcker långt. Vad skall man annars med en klubb till? Vi blev påhoppade av en man på Böda Hamns ställplats som skrek till min fru att vi skulle flytta bilen för det det var för nära, 3,5m till hans bil. Vi stod kvar, skönt att det inte fanns ett HBK-märke på hans bil...
/Åke

Jag tar inte ställning i frågan om avstånden, men just i Böda hamn är regeln skyltad av ställplatsansvarig att det ska vara 4 meter.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Avstånd mellan husbilar

Det här hände juni 2012 och då såg i alla fall inte vi någon skylt. Vi frågade mannen som tog betalt om vi fick stå där och det var OK. Det var fullt med bilar och marknad. Det var kanske enda lediga platsen men att min fru blev bemött med svordomar när vi parkerat gör att vi inte åker dit igen. Hon hade inget som helst ansvar för placeringen och jag hade gått iväg med hunden.
/Åke
 

birgitta.f

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Leksand
HBK-Nr
381
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Det kanske var andra regler under marknaden, men det har annars stått vid servicehuset bl.a. (tror jag det var) vad som gäller annars. Kanske lite undanskymt, men har killen som tar betalt godkänt så är det väl OK. Just den platsen är det oftast fyra meter mellan bilarna på och de som inte följer det får ofta upplysning av andra om vad som gäller för platsen. Detta går ju naturligtvis att göra på ett trevligt vis förstås, framförallt då det finns skyltar att hänvisa till om man har olika uppfattning.
 

birgitta.f

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Leksand
HBK-Nr
381
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Nej Montreal, de brukar stega sig fram till fyra meter mellan bilarna där. Men om man har olika stora steg och tvistar om vem som har rätt steg så....brukar inte vara så petigt med centimetrarna men vi har varit där många år i rad och det brukar vara kring fyra meter mellan. När många åker och nya kommer en i taget kan det ibland bli lite längre avstånd ändå, då folk måttar efter en bil i endera riktningen och mittenplatserna blir för stora för en men för små för två. Enklast där vore nog sprayade linjer.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Avstånd mellan husbilar

Helt otrolig tråd. Stenhårt 4 m - inget annat. Är det ingen av debattörerna som fattar att ni leker med elden?

Bara 4 m i huvudet. Var finns det systematiska brandskyddsarbetet? Katalysatorn i högt gräs? Kolgrillar som tänds med tändvätska 1 m från motorn? Husbil intill som luktar bensin? Värmeljus inne i bilen intill brännbart material?

De fyra metrarna på en campingplats innefattar ALLA risker ovan. Där får det dessutom stå en personbil vilket jag tycker verkar ologiskt. Men om man har koll på grannen och utrymningsvägen är fri kan man faktiskt med säkerhet ha två meter mellan husbilar.

Jag har hand om två parkeringar: Ystad Internationella Militära Tattoo, 4 m samt Kiviks äpplemarknad 2 m. Där är det 60 cm i hamnen som dom håller i själva. Allt enligt arrangörerna och så ska det vara för då får de som vill komma plats. De som inte klarar 2 m på vår äng eller 60 cm i hamnen får såklart åka till Öland den helgen.

Som alltid är folk vänliga och resonabla i verkligheten. :) Vi ses därute med för situationen ett rätt avstånd mellan bilarna och ett i övrigt vettigt eld-och brandskyddsbeteende.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.761
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Avstånd mellan husbilar

Jag måste säga att jag börjar tröttna, stega, mäta, sprayade linjer, sådant här tar bort friheten och glädjen ur husbilsåkandet. När vi började köra husbil (2007) stötte vi aldrig på detta, men nu har vi tydligen tagit steget in i den vanliga svenska trygghetsnakomanin, ingen vågar tänka självständigt utan bara regler. Det är verkligen trist, tur att Sverige är stort! :confused:
 

birgitta.f

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Leksand
HBK-Nr
381
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Jag uppskattar de ställen som har tydliga anvisningar, vare sig det är 60 cm, 2 m eller 4 meter. Står på alla möjliga olika ställen med olika mått, men gillar mest när det är tydligt vad som gäller hur man ska stå. Vill inte ha skäll för att jag står för nära någon, men vill heller inte ha en bil på armlängds avstånd om den aktuella platsen har utrymme/anvisning för större mellanrum än så.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Avstånd mellan husbilar

Man tar sig för pannan, ni som förordar minst 4 meter mellen husbilarna, har ni aldrig varit utomlands eller står ni alltid på camping? Oavsett avstånd mellan husbilarna vid övernattning så vid extrama fall är kanske inga avstånd tillräckliga.

Tycker man att det är för trångt på en plats att övernatta på så kör man vidare, vad kan vara enklare? Vill man vara säker på att inte hamna för nära någon annan eller att någon kommer och klämmer sig emellan så kör in på en campingplats. :)
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Vad är problemet?
En husbil finns inte överhuvudtaget som ett klassificerat fordon.
Utan enbart en benämning för en skatteklass.
Dags att reda ut begreppen.
Dessa fordon finns i trafik:
Cykel, moped i två klasser, motorcykel i flera klasser, personbil i två klasser, släpvagn i två klasser, lastbil och buss.
Parkeringsbestämmelser finns för olika fordonsslag.
Eftersom de flesta "husbilar" är personbilar så gäller bestämmelser för detta fordonsslag.
Att brandmyndigheten förordar 4 meter mellan "campingfordon" kan kännas som en trygghet kan jag förstå, men inget hindrar mig att parkera på ett kortare avstånd. Känner jag mig obekväm med detta får jag väl parkera någon annanstans. Vi måste inse att det finns skillnader mellan en ställplats och en campingplats. Jag kan tänka mig att en campingägare har ett helt annat ansvar än om jag parkerar på en P-plats.
De flesta av oss har en HB för att slippa tänka på var vi parkerar. Vi stannar där vi ser att parkering är tillåten. Bara vi håller oss inom de generella bestämmelser som gäller för parkering av en personbil. t.ex att alla hjul ska finnas inom en P-ruta.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Om din husbil är redistrerad som personbil typ 2 så är det fritt fram att parkera om du uppfyller övriga regler för parkering, alltså alla hjul innnanför eventuella linjer och att du inte hindrar annan trafik.

Är biler registrerad som buss eller lastbil så får du åka vidare.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar

Spillvatten och 4 m regeln är nog det mest debatterade ämnet på forumet, ett tyckande hit och dit. 4 m regeln finns inte någon lag på att det skall vara mellan husbilarna eller på campingarna. Som Kenth skriver det är markägaren som bestämmer hur stora avstånden är.

Gunnar (web) är också ett kolockrent inlägg.

Acceptera avståndet som gäller eller åk vidare. HUR SVÅRT KAN DET VARA.
 
Toppen