• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avstängning solpanel och regulator

Döderhultarn

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2024
Jag har en 100 W solpanel med regulator CMP 24 solar regulator. I användarmanualen finns inget beskrivet hur man gör vid vinterförvaring i garage. Panelen laddar två bodelsbatterier och bilbatteriet. Förra vintern gjorde jag inget eftersom jag inte hittar nån avstängning. Jag hade då 63 mA krypström i startbatteriet varför jag fick ladda var tredje vecka för att inte tömma batteriet. Möjligen har denna krypström med solpanelen att göra. Hur gör ni? Räcker det med att man täcker över solpanelen? Jag vill inte stänga huvudströmbrytaren eftersom en snäll person laddar batterierna via 220 voltsuttaget några gånger under vintern.
//Sture
 

Döderhultarn

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2024
Sv: Avstängning solpanel och regulator

Intressant utredning Juan! Jag vet att jag föregående vinter stod längst in i den mörkaste delen av husbilsgaraget. Ska be att i år få stå under ett fönster. Det borde funka om det krävs så lite för att underhålla.
//Sture
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Avstängning solpanel och regulator

Jag kollade lite när jag kom hem i kväll, men utan anslutet batteri. Det gav ett antal volt, men det är ju ointressant vad det ger på tomgång. Återkommer med riktig test senare i veckan.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Avstängning solpanel och regulator

Vad gäller 11W lysrör över solpanel, gick min teori i kras. Inte ens med 2 gånger 36 Watt kom jag upp i godtagbar laddning. 12,7V vid 0,35A. Ljusrör sprider sitt ljus åt alla hål. Det mesta av ljuset hamnar utanför panelen, endast en liten del på panelen. Höjden över panelen var 0,3 m. Kanske det blir bättre med större avstånd. Kul att höra vad Esbjörn kommer fram till.
Julian
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Avstängning solpanel och regulator

Nix, det gick inte att få nån kräm ur solpanelen. I kväll kl 18 la jag solpanelen på garagegolvet. Tomgång gav det 17volt, men ingen ampere. Jag hade 2st 60 watts lampor i taket och ett par halvskumma fönster. Jag öppnade garagedörrarna mot väster, men det var inte förrän jag höll en 500watts lampa på ca 1m höjd som det blev 0,1ampere.
Inget lyckat försök:-(
 

Bilagor

  • PICT3170.JPG
    PICT3170.JPG
    1,9 MB · Visningar: 7

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Avstängning solpanel och regulator

Hej, Esbjörn!
Vilken spänning hade ditt batteri innan anslutning till regulator?
Vid mitt försök tömde jag batteriet först till 12,0 Volt.
Julian
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Avstängning solpanel och regulator

12,3 volt. Det är ett gammalt startbatteri. Jag laddade det för ett par veckor sen, när jag hade reparerat regulatorn. Men då var det utomhus:)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Avstängning solpanel och regulator

När jag gjorde provet så hade jag inte något batteri, jag hade kopplat en Dummy som inte ger en nominell spänning. Sedan ger panelen en spänning på Ca 48v.
 
F

F.d. 25017

Guest
Sv: Avstängning solpanel och regulator

Tänk på att en modern radio drar från 20 till 80 mA även när den är avstängd, beroende på hur de båda + kablarna till radion är kopplade. I min bil var dessa förväxlade i iso(?)-kontakten och drog 80 mA istället för det normala 20mA. Radion är ju normalt kopplad till startbatteriet så där kan vara förklaringen till din krypström.

Jag kopplar alltid bort ena polen på batterierna under vintern, och har gjort så i 4 år och har aldrig haft några problem med urladdning.
 
Toppen