• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avstängning solpanel och regulator

Döderhultarn

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2024
Jag har en 100 W solpanel med regulator CMP 24 solar regulator. I användarmanualen finns inget beskrivet hur man gör vid vinterförvaring i garage. Panelen laddar två bodelsbatterier och bilbatteriet. Förra vintern gjorde jag inget eftersom jag inte hittar nån avstängning. Jag hade då 63 mA krypström i startbatteriet varför jag fick ladda var tredje vecka för att inte tömma batteriet. Möjligen har denna krypström med solpanelen att göra. Hur gör ni? Räcker det med att man täcker över solpanelen? Jag vill inte stänga huvudströmbrytaren eftersom en snäll person laddar batterierna via 220 voltsuttaget några gånger under vintern.
//Sture
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Avstängning solpanel och regulator

Är du säker på att det är solpanelen som drar ur startbatteriet.
63ma låter normalt på en modern bil.
Solpanelen har du väl kopplat till bodelsbatterierna och startbatteriet kopplas bort när spänningen sjunker.
Arne.
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Avstängning solpanel och regulator

CMP24 tar 45ma och avstänga går inte

Regulator tar alltid ström oavsett om solpanel är anslut eller inte

Du kan täcka över solpanel och koppla bort +kabel från regulator till batteriet

Mvh.

Norbert
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Avstängning solpanel och regulator

Det är regulatorn som drar lite ström. Lite olika beroende på fabrikat. IVT går ned på sparlåga, men drar säkert lite ändå. Så koppla bort +polen
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Avstängning solpanel och regulator

Jag förstår inte varför du vill stänga av solpanelen den underhållsladdar ju batteriet detta är vad alla strävar efter då behöver du inte plugga in 220v. Om nu laddregulatorn drar 45mA så är detta ingenting mot vad panelerna laddar även om du har den innomus och har lite dagsljus.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Avstängning solpanel och regulator

Häng ett 11W lysrör över panelen, kan vara tänt hela tiden, kostar högst en femtiolapp på ett halvt år. Billig och bekymmersfritt underhållsladdning. Du har alltid ledljus i garaget/carporten och vem vet kanske det håller bort möss också.:wink:
Julian
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Avstängning solpanel och regulator

I ett garage med små fönster som släpper in lite dagsljus så har du tillräckligt för att hålla batteriet laddat om du tar bort alla förbrukare.
Under förutsättning att du har en typ av MPPT laddare och ett normalfriskt batteri. Det behöv bara några Watt för att batteriet skall hålla laddningen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Avstängning solpanel och regulator

I ett garage med små fönster som släpper in lite dagsljus så har du tillräckligt för att hålla batteriet laddat om du tar bort alla förbrukare.
Under förutsättning att du har en typ av MPPT laddare och ett normalfriskt batteri. Det behöv bara några Watt för att batteriet skall hålla laddningen.
Helt rätt Juan, jag utgick från att hans garage var kolsvart.
VH Julian
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Avstängning solpanel och regulator

Ja mitt kylskåp håller ölen kall i verkstan där jag jobbar med min bil. endast ett batteri på 100A och en panel på Ca 150Watt
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Avstängning solpanel och regulator

Tack, mycket intressant! Hur mycket/stora fönster har du? Eller är det bara lampljuset som ger energi? Hur många ampere?
Det blev många frågor:rolleyes:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Avstängning solpanel och regulator

Det är en verkstad med plåttak 7-8 meter tilltak i taket så är det en 4 genomskinliga linjer som släpper in ljus se bild kylskåpet har varit inkopplat sen snart ett år sedan har inte gjort några mätningar alls då jag vet att jag har energi till övers. Denna solcell och batteri är bara till för kylen och inget annat kommer att instaleras nu i dagarna i bussen. jag vill ha kylen igång alltid helt oberoende. Slippa tömma kylen när man inte använder bilen på ett par dagar eller några veckor. Att bara tänka vi sticker ut i helgen utan att börja slösa med tiden att fylla kylen E.t.c alltid redo.



http://www.husbilsklubben.se/forums/t35701-3/#post303079
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Avstängning solpanel och regulator

Hypotetisk ger ett 11W lysrör minst 9W ljus i form av fotoner som solcellerna kan omvandla till elektronrörelse.
Om verkningsgraden är 50% får man 4,5W elektrisk energi vilket skulle kunna bli ca. 0,3 A vid 14V. Om man inte har basströmförbrukare som larm m.m. igång, borde det räcka för underhållsladdning.
Detta resonemang är väldigt teoretiskt och individuellt beroende av olika bilars utrustning.
Jag har inte praktiskt undersökt fenomenet men hoppas få göra det någon gång.
Det jag dock med säkerhet vet är att ljuset i ljusarmatur i garage och stora lampor på parkeringsplatser faktiskt ger märkbart utslag på laddningen. Frågan är, hur mycket?
Till skillnad från fönster ger ett lysrör ljus till solpanelen kontinuerligt.
Visserligen gör en batteriladdaren antagligen ett bättre arbete men den förbrukar sannolikt mer energi.
För att återgå till trådens fråga om solpanel & regulator skall stängas av när husbilen går i vinteride i garaget, är mitt svar: Nej! Den skadas inte av att gå på tomgång. Det värsta som kan hända när en icke ansluten solpanel, inte kan omvandla infallande ljus till elektronrörelse är att den så småningom överhettas (elektronerna omvandlas till värmeenergi i stället) och det minskar livslängden mycket fort.
Julian
 

Döderhultarn

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2024
Sv: Avstängning solpanel och regulator

Det garage jag står i är ganska mörkt på vintern och det faktum att bilbatteriet förra vintern tömdes var tredje vecka pga 63 mA krypström tyder ju på att solcellen inte laddade alls. Menar du Julian att solcellen skulle ta skada pga överhettning även om man kopplade bort pluspolen från regulatorn under vinteruppställningen?
//Sture
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Avstängning solpanel och regulator

Nej det menar jag inte! Jag menar, om man skulle glömma att koppla in den igen när man på våren flyttar ut bilen i solen!
Så länge det är mörkt skadas den inte! Men mycket sol utan inkoppling till batteriet, gör att den blir mycket varm och det minskar livslängden.
Julian
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Avstängning solpanel och regulator

Nu här på morgonen så har jag provat att wattmäta min solpanel .

Jag lade den inne i verksatden med stängda dörrar och med låg morgonsol.

panelen helt mot golvet gav inget utslag .

Lyfte upp ena långsidan 10mm nu fick jag genast utslag Ca 5 Watt
Lyfte upp den 180º och fick en logaritmisk kurva upp till 60Watt.
Tog ut den i solen och gjorde samma prov därute
Resultatet blev samma fast ifrän Ca 30Watt till 135 Watt direkt mot solen
Jag skall prova när solen står som h¤gst om jag kan kräma ut mera watt.

Provade i ett litet rum med 4 ljusrör och fick ut max 6 Watt. öppnade dörren och släppte in lite solljus då steg den raskt upp till 14 Watt.
Verkningsgraden på en solpanel ligger långt under 50% tror att rekordet ligger idag på 43% men dom panelerna som vi köper "billigt" ligger långt under detta.
Med andra ord så har du lite ljus så borde absolut ditt batteri underhålls laddas men du kanske har låt i taket mm
Att ha tillgång till en wattmätare kanske kan vara svårt, men med en voltmätare och en Ampmätare räknar du ut Watten ohms lag Amp X spänning. Mät så ser du fort hur mycket dina paneler ger under vinterförvarningen garanterat mer än 63mA. Låt oss säga att du har den försummbara strömmen av 150mA så har du till regulatorn och till förlusterna av den inre resistansen av ditt batteri. Skulle ditt batteri likväl laddas ur då har du något annat fel kanske en högre intermetent förbrukning eller ett dåligt batteri.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Avstängning solpanel och regulator

Mycket intressant Juan! Tack! Jag skall hem och se vad det ger i mitt garage. Förmodligen har jag alldeles för lite dagsljus. Men nu testar både du och jag med lös solpanel (på golvet). Det blir sämre om panelen ligger på husbilstaket och dessutom nära garagetaket
 
Toppen