• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avställning 15 dagarsregeln, hur räkna?

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Bästa svaret får ju sacce om han ringer cc och säger att han krockade med en stillastående bil då han var på väg till besiktningen, förresten borde han säga att han repade sönder 5 parkerade personbilar.

Det är först då man får veta om svaret från första telefonisten gäller.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Huh !!!då hade jag tyr att inte krockade och det står ju klart och tydligt på transportstyrelsens sida nu när jag läser att bilen ska vara trafikförsäkrat
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jag har besiktigat de två senaste gångerna utan att ställa på. Men däremot ringde jag Länsforsäkringar Östergötland och talade om tiderna. De gjorde en anteckning om det (sa han) och jag undrar om de ens debiterade något? Autogiro, så jag kollade inte så noga.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag har besiktigat de två senaste gångerna utan att ställa på. Men däremot ringde jag Länsforsäkringar Östergötland och talade om tiderna. De gjorde en anteckning om det (sa han) och jag undrar om de ens debiterade något? Autogiro, så jag kollade inte så noga.

Jag tycker faktiskt inte du ska göra så, jag har varit med om att försäkringsbolaget ljuger för att slippa betala ut någon ersättning. Den där noteringen skall du ha på mail annars är den inte mycket värd när du repat söder 5 personbilar.

Behöver jag nämna att det var just Länsförsäkringar som blåste oss på över 300 000kr.
 

Json

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
20682
Medlemskap
2021
Från transportstyrelsen hemsida

Om avställning - Transportstyrelsen

När ett fordon har en årsskatt på minst 4 800 kronor per år gäller andra regler och vi återbetalar då skatt från dagen då avställningen registrerats. Men om du ställer på fordonet igen inom 15 dygn, måste du betala skatt från och med avställningsdagen i stället för påställningsdagen. Om det sker ett ägarbyte mellan avställningen och påställningen, får dock den nya ägaren betala fordonsskatt från påställningsdagen, även om den är inom 15 dygn från avställningsdagen.

Exempel:

  • Ett fordon ställs av den 5 januari. Vi återbetalar fordonsskatt från den 5 januari. Fordonet ställs på den 15 januari. Vi tar då ut då fordonsskatt från och med den 5 januari.
  • Ett fordon ställs av den 2 november. Vi återbetalar fordonsskatt från den 2 november. Fordonet byter ägare och ställs på den 17 november. Vi tar ut fordonsskatt från den 17 november.
 

fasth

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
28354
Medlemskap
2022
Jodå, närmsta väg till besiktning får du köra med avställt fordon. Då gäller även din försäkring om du har avställningsförsäkring.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jodå, närmsta väg till besiktning får du köra med avställt fordon. Då gäller även din försäkring om du har avställningsförsäkring.
Nej det stämmer inte!
Bilen måste vara minst trafikförsäkrad för att få köras i trafik.
Att dessutom köra utan vagnskadeförsäkring innebär att du inte får ersättning om du krockar på resan till/från besiktningen.....
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
Västkustcamparen har rätt..

från transportstyrelsen sida
--
Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från närmaste besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.

Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras.
 
Toppen