• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avskedspresent från Telia

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
I ungefär femtio år har jag varit kund hos Telia som så många andra svenskar, därtill tvingade av dåtidens statsmonopol. I slutet av förra året sa jag upp både abonnemang och fast bredband hos Telia för att gå över helt till mobila uppkopplingar, vilket jag inte ångrar en sekund. Sparar mycket pengar och fungerar alldeles utmärkt, vilket inte alltid Telias tjänster gjorde.

In i det sista så bär sig Telia illa åt. Häromveckan fick jag en ny räkning från Telia trots tidigare skriftliga besked om att jag inte längre var kund hos dem. Arg och förbannad ringde jag upp Telia och förklarade väldigt tydligt för dom vad jag ansåg om sådana affärsmetoder. Svaret blev faktiskt en ursäkt och att jag skulle få pengar tillbaka från en tidigare inbetalning, 39 kronor.

I dag kom ett utbetalningskort från Nordea där det står att jag kan hämta pengarna i vissa butiker i mån av butikens tillgång på kontanter (!). Priset för inlösen i butik är 10 kr. Följande butiker löser in avin: coop, 7eleven, easy24, Vibutikerna, Pressbyrån, AG, CityGross, EKO:-, Direkten, time, my way och Statoil. Dom flesta av dessa butiker har jag aldrig hört talas om och dom jag har hört talas om har jag bojkottat för länge sedan, förutom Statoil.

I decennier har jag nyttjat mitt SEB-konto för att betala Telias räkningar. Dom senaste åren har Telia fått sina pengar via Autogiro på samma konto. Varför i harrans namn kan dom inte sätta in dessa 39 kronor på samma konto???!!!

Snacka om den sista Sovjetstaten!

Förvånad och upprörd Jappe
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Avskedspresent från Telia

Lugn och fin nu Jappe!

Den ena handen vet inte vad den andra gör ?

När jag läste bokföring så skulle debet och kredit alltid få varandra på slutet - och på samma sida i huvudboken.

Numera ligger inte ens företagens in- resp ut-betalningsavdelningarna i samma stad eller i samma land. Ju större de multikriminella bolagen blir, desto längre ifrån kundernas verklighet kommer dom! Typ callcenter för svenska kunder placerad i Calcutta eftersom arbetskraften är billigare där?

Citerar Lennart Hellsing i Bananboken: Och in till tredje och fjärde led de ägs av Banankompaniet!

/elisabeth
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Avskedspresent från Telia

Lugn och fin nu, Onslow!!! Får jag en infarkt nu så lägger jag in mig på privatklinik och skickar räkningen till Velia Telia!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Avskedspresent från Telia

Tydligen har Nordea lierat sig med Telia, för jag ser nu att man kan lösa in checken där också. Jag misstänker att även Nordea vill ha 10 kr för att lösa in avin och vill dom det så kommer jag att riva avin i småbitar och garnera kassörskans/ kassörens nylle med desamma!

Jappe
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Avskedspresent från Telia

Det brukar vara så att om man sätter in pengarna på sitt konto i banken kostar det ingenting. Om du nu inte är kund i banken så kan du ju hålla dom sysselsatta med att öppna ett konto, sätta in pengarna, sedan ta ut dom och därefter säga upp kontot. Det borde bli avgiftsfritt.
 
Senast redigerad av en moderator:

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2024
Sv: Avskedspresent från Telia

Jappe
Om du går till Nordea kan dom skicka pengarna direkt till ett konto i en annan bank, bara du har clearingnummret till banken. Brukar finnas på bankens hemsida.

//linden
 
Senast ändrad:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Avskedspresent från Telia

Nu blev jag nyfiken Jappe.
Varför bojkottar du alla utom Statoil?
Calle
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Avskedspresent från Telia

Bonath!

Jag bojkottar coop för att det tar så lång tid att komma ut ur affären i Stenungsund.

Jag bojkottar 7eleven för att dom i stort sett inte har någonting jag efterfrågar + deras personalpolitik.

Jag bojkottar Pressbyrån därför att dom är dyrast söder om Nikkalloukta + deras samröre med vissa politiker när det gäller företräde vid nyetablering.

Resten av bolagen har jag aldrig hört talas om utom CityGross och där har jag faktiskt hävt bojkotten. Jag minns inte varför.

Egentligen borde jag bojkotta Statoil också, av två orsaker, dels för att dom köpte Jet och därmed minskar konkurrensen och dels för att dom vill ha runt 500 spänn för att byta en PA 11. Jag har nu satt upp Statoil på min bevakningslista.

Jappe
 
Senast ändrad:
H

hianders

Guest
Sv: Avskedspresent från Telia

Hej!
Apropå inlösenkostnader hos Nordea. Jag fick 325 Kr tillbaka för överskjutande bilskatt på husbilen. Postanvisningen var utställd av Nordea och därför gick jag naturligtvis in på den banken och därfår jag reda på att det kostar 45 Kr för att lösa in och sedan ytterligare 50 Kr för att banken skall skicka pengarna vidare till min bank:mad:.

Hasse A
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Avskedspresent från Telia

Fick tillbaka pengar fr Telge energi och gick till Nordea för att ta ut dem och får samma svar som "hianders145"!
Då svallade finnblodet över och då skulle de kräva Telge på avgiften istället!?
Är inte kund hos Nordea. // Pirkko
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Avskedspresent från Telia

Hej Jappe! Hur blir det med din epostadress, kan du behålla den när du börjar använda Modilt bredband. Jag sade upp mitt fasta bredband på Tele2 och då frågade jag om jag kan behålla epostadressen men det gick inte dom påstod att mobila bredbandet inte hade den funktionen. Jag fick ta till baka uppsägningen.
Mvh Frank
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Avskedspresent från Telia

Hej. Det kan du visst jag har sagt upp mitt fasta med tele2 och kör bara mobilt, jag har samma epost som tidigare. Mvh. Olle.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Avskedspresent från Telia

Hej Jappe! Hur blir det med din epostadress, kan du behålla den när du börjar använda Modilt bredband. Jag sade upp mitt fasta bredband på Tele2 och då frågade jag om jag kan behålla epostadressen men det gick inte dom påstod att mobila bredbandet inte hade den funktionen. Jag fick ta till baka uppsägningen.
Mvh Frank

Se det positiva i en ny mailadress emellanåt..:)
= Mindre spam (ett tag) + att nätanslutnings leverantörerna inte skall känna sig allt för säkra på oss kunder, tex. om de inte har fullgod service..!

Våga vägra Telia..!!! + Nordea +... Vi kan fortsätta i all evighet...:yes:

Mvh. //Magnus
Orädd för att göra/säga det jag tycker! ;)
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Avskedspresent från Telia

Jag har en hotmailadress som fungerar med vilken operatör som helst.
Calle
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Avskedspresent från Telia

Hej Nyfiken! Jag fick ingen emailadress på Tele 2 utan skaffade en ny adress på Spray som jag faktiskt lyckades krångla in under Outlook Express. Därmed försvann all dumreklam och allt trams hos Spray. Funkar utmärkt! Ingen skräppost än så länge, vilket är väldigt skönt. Mycket nöjd med mitt val. Virusprogrammet Avast! Professonial passar utmärkt till. Verkar väldigt prisvärt och effektivt jämfört med dom virusprogram jag haft tidigare (Norton, MacAffee m.fl dyra besvärliga program).

Jappe
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Avskedspresent från Telia

Dom säger ju att det är omkostnader dom vill ha betalt för när dom begär 10 spänn.
Skulle det då inte vara motiverat att vi vill ha 20 spänn i omkostnader för att ta oss till utlämningsstället och hämta pengarna.

Kan inte se någon större skillnad.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Avskedspresent från Telia

Tja har man godkänt och skrivit på så är det väl "gilla läget" som gäller? I alla sammanhang....
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Avskedspresent från Telia

På vår bank, Sparbanken Syd, så kostar det inget att lösa in utbetalningskort och liknande om pengarna sätts in på vårt konto. Jag skulle tro att det är så på alla banker.
 
Toppen