• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Avluftning Värmeslinga Adria Matrix

matrixens

HBK Intresserad
Kommun
Göteborg
Hej
Det hörs ett ständigt porlande i expansionkärlet till vår Adria Matrix supreme 687 -12.
Det är ett Alde 3010 vätskeburen golvvärme, bilen har även en värmeväxlare till motorn.

Med er hjälp i andra trådar så är misstanken luft i slingan,
Jag hittar ingen sprängskiss över systemet och pumpen har gått i läge 5 under ett dygn för skjuta ut ev fickor.
Jag har följt merparten av slingan men vissa utrymmen är krångligare att komma åt.

Jag har hitills lokaliserat 5 ventiler som haft lite luft i sig.
I sängdelen hittar jag tot 3, 2 st vid respektive fönster på varje sida, samt 1 i ett skåp direkt ovanför värmepumpen.
Toaletten hittar jag 1 st i duschen.
Och i salongen har jag hittat 1 vid soffan på passagerarsidan direkt under fönstret.

Vilka nipplar har jag missat ?
Finns det fler i golvet eller på förarsidan i bodelen?

Jag såg att det satt 1 st på värmeväxlaren men jag uppfattar att den är på motorsidan

Tacksam för hjälp.

Kind Regards Mikael

Tack för svar Stefanjo.
Det hörs tyvärr även ett porlande på läge 2 (körläge), efter att vi ställde upp den.
Ett tips i en annan tråd var att ställa upp läget tillfälligt för att driva ut luften, vi har även testat att ställa bilen i lutning med pumpen av och på som en årgärd.

Porlandet har minskat något efter avluftningen, så jag misstänker att det finns fler.

Tack

Jag råkade ut för ett lustigt fenomen i min Adria Matrix 2019: under senare delen av sommaren ville jag ha lite svalare i garaget eftersom jag hade några flak med öl där. Sagt och gjort så stängde jag varmvattencirkulationen till garaget med vredet som vi har innanför vänstra garagedörren. Det blev svalare i garaget men började helt plötsligt porla och droppa i expansionskärlet. Tog några dagar innan jag kopplade det till stängningen av värmen i garaget. Så fort jag öppnade kranen i garaget så slutade bubblandet. Vet inte varför det blev så.

Ställ husbilen i ganska kraftig lutning så expansionskärlet blir högsta punkt vrid upp värmen och ställ cirkulationspumpen på högsta fart så ska du se att det löser sig.

Tillbaka
Toppen