• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avloppstanken

F

F.d. 10602

Guest
Hej, jag har gjort bort mej! Som husvagnsägare i många år fanns inga problem med rengöring av avloppstanken, man spolande ur "lungan" ibland bara.

Men med den fasta avloppstanken i husbilen har jag inte gjort någoning sedan bilen var ny, nu 2 år. Detta har resulterat i att "mätstickorna" som anger nivån på displayen har säckat ihop på så vis att de visar helt fel värden.

Blev rekommenderad av husbilsfirman att hälla i Remol o lite vatten o sedan köra med detta i avloppstankenn en resa. Det har inte hjälpt, jag har dessutom fyllt avloppstanken med vatten ett tiotal gånger o tömt ut igen, men ingen bättring.

Idag har jag skruvat bort ett lock under bilen, som i sin tur över sej hade skruvlocket till botten av avloppstanken, kunde inte se någoning men kände med handen att där inne fanns fett o gojja.
Spolade länge o väl med vattenslangen, utan att se någonting, o tydlingen fungerar det nu.

Min fråga är, hur gör jag för att i fortsättningen hålla avloppstanken ren, någon speciellt medel att hälla i med gämna mellanrum kankse????=
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.620
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Avloppstanken

Vanligaste orsaken till att mätaren i avloppstanken visar fel är att det fastnat hårstrån eller matrester, oftast högst uppe, mellan mätarens känselpinnar i tanken.

Torka av dem från skräp när du tömt tanken då mätaren har visat fel värde. Detta är effektivare än att bara spola rent tanken.
 
F

F.d. 10602

Guest
Sv: Avloppstanken

Tack!
Men man ser ingenting när man tittar upp ur avloppstankens bottenlock!
Jag känner med handen runt men känner ingenting. Pinnar eller så...Locket sitter dessutrom i ena kanten av tanken. Taket är lågt i höjden också så jag kommer inte in med mera än handleden så jag kan bara vrida runt lite.

Det är väl så att mätpinnnaran sitter fästade uppe i tankenbs tak o pekar neråt, eller?

Tack ändå!
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.671
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Avloppstanken

Jag har haft tankar på att göra rent genom att fylla på 10-20 l varmvatten och tillsätta maskindiskmedel, kanske 2-3 tabletter och sen ut och köra som en biltjuv. Jag har dock inte provat ide'n ännu men det borde fungera!
// Göte J
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Avloppstanken

Hej
jag har en variant på Göte's sätt som jag vet fungerar. En hel flaska Yes i en halvfull tank
och några mils körning har löst det mesta för mig. När du tappar ut lösningen bör du vara försiktig för det skummar så man inte tror det och du behöver skölja tanken minst tre gånnger men sedan blir det rent.
Ett annat sätt är ju att alltid köra med öppen kran för då blir aldrig tanken smutsig:D
 

Ingmarie & Bernt

HBK Medlem
Inlägg
320
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1634
Medlemskap
2024
Sv: Avloppstanken

Vi brukar hälla i en påse citronsyra när tanken är tom för det brukar ju alltid stå lite vatten kvar. Då skvalpar det omkring till nästa gång man tömmer den. Vet inte om det är bra men vi har i alla fall inte haft några problem med tanken. Alla sätt är bra utom dom dåliga :twitcy::twitcy:
Ingmarie
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Avloppstanken

Till min tidigare husvagn som hade avloppstank rekomenderade tillverkaren att använda 1 liter Klorin blandat med 5 liter hett vatten, hälften hälls genom köksavloppet och den andra hälften genom handfatet på toaletten, kör 10-15 min så det skvalpar omkring ordentligt. Jag har fortsatt med den metoden i husbilen och det fungerar bra.

Per-Åke
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Avloppstanken

Hej!

Vi har använt ättika med väldigt gott resultat.

Använt både 12 & 20% lösningar ca: 3 dl varje gång.

Hällt i alla avlopp co sedan låtit avloppet komma som vanligt innan vi har tömt.

Ingen lukt och inga övriga problem.:)

Ha det gott!
 
F

F.d. 9803

Guest
Sv: Avloppstanken

Hej

Brukar använda Thetfords, Tank Freshener ett par gånger per år. Fungerar kanon.
Började använda detta efter att vi var i Frankrike för ett par år sedan och det började lukta vidrigt från avloppen ( hade då aldrig rengjort tanken och bilen var 2 år gammal). Fick då tippset att använda Tank Freshener och det har fungerat kanon, ingen lukt och inga problem med givare.

/Anders
 
N

nomad

Guest
Sv: Avloppstanken

Hej,

jag har råkat ut för samma problem (gråvattenmätaren visade fullt trots tom tank) och enligt en servicekille jag pratade med är det ingen bra idé att använda Klorin, vilket jag hade gjort. Han påstod att Klorinet hjälper till att leda ström, varje gång jag hällt i en skvätt Klorin (i anti-lukt syfte) har mätaren gått i botten. Till slut visade den som sagt fullt trots tom tank så det blev till att riva ner tanken för att kunna komma åt givaren och göra ren densamma som var ordentligt "geggig". Det var ingen rolig historia så åtminstone jag avhåller mej från Klorin framöver, har köpt Thetfords vätska men ej provat ännu.
Jag la några bilder under Vatten o Avlopp i samband med rengöringen, i den händelse du är intresserad.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.866
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Avloppstanken

Jag har använt en skvätt thetford Tank Freshener i gråvattentanken i flera år, ingen tråkig lukt, inga problem med givarna eller igenslamning. Ett tips kan nog vara att inte spola ned matfett och liknande i avloppet, torka av ordentligt med papper före diskning.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Avloppstanken

Ser ut som att du har samma fabrikat på bodel som vi har, fast nyare. Kan då vara samma typ av givare som till färskvattnet, fyra stycken pinnar. Har själv skruvat ner lucka och upp med handen för att torka av dessa pinnar med en trasa. Men detta tröttnar man rätt fort på att ligga där under och mecka. Har löst problemet på så sätt att jag tömmer tanken varje eller varannan gång jag fyller färskvatten. Tittar således inte på den mätaren mer.
 

Thomas

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3344
Medlemskap
2024
Sv: Avloppstanken

Jag har funderat vad händer om avloppstanken blir full? kommer det någon signal ljud från panelen? eller börjar det rinna ur den lägsta avloppet duschen.
Det är ju lätt prova, men det har inte blivit av, någon som vet.
hej från thomas m
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.620
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Avloppstanken

Det brukar finnas en slang för luftutsläpp som går ut under bilen och denna fungerar även som överfyllnads skydd.
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Avloppstanken

Hej
jag har en variant på Göte's sätt som jag vet fungerar. En hel flaska Yes i en halvfull tank
och några mils körning har löst det mesta för mig. När du tappar ut lösningen bör du vara försiktig för det skummar så man inte tror det och du behöver skölja tanken minst tre gånnger men sedan blir det rent.
Ett annat sätt är ju att alltid köra med öppen kran för då blir aldrig tanken smutsig:D

Svinaktigt betende mot oskyddade trafikanter och bil-pedanter! Speciellt mot dom med endast 2 hjul i marken som ska åka runt och vistas i din skit och riskera liv och lem i din tvål, ditt diskmedel och din gamla tandkräm!

Mvh
MC-åkare
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Avloppstanken

Appråpå Klorin, fungera bäst tillsammans med rumstempererat vatten. Finns till och med att läsa på flaskan.
Är nog bra bakteriedödare men knappast nån effektiv fettlösare. Tror för egen del mest på varianten med maskindiskmedel och varmt vatten och en lagom skumpig åktur.:)
 
Toppen