• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avloppsproblem

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har en undran....
Då jag tycker att avlops vattnet rinner sakta igen, bara några dagar efter att jag har "blåst" rent utloppet.

När jag renoverade huset så satte vi ett "luftrör" sist på avlopprören för Att luften skall flöda fritt när vattnet kommer...

Så nu undrar jag har man dessa "luftningar" på en husbil..?
Min har det inte i vart fall... Om jag monterar in kommer det ätt göra någon nytta?... Alltså skulle avloppsvattnet då rinna snabbare ner i tanken... Eller?

Tack på förhand
 

utte

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
33111
Medlemskap
2024
hej har haft samma problem men blåsa hjälper inte alltid det som är ivägen sitter i på väggen i rör å slangar åk till en firma å köp en flaska oxnyg den var dyr men i mitt fall funkade det ferfekt plus att det hämmar lukten gråvattentanken en skopa handfat och diskhon efter pulvret varmvatten skölja rikligt med kallvatten för mig funkade det perfekt
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Dimensionen på rören/ slangar är små. Ibland är det nog bakfall också.
Då rinner det ännu sämre. Jag tror nog att det skulle vara ganska svårt att få in en avluftning, dessutom behöver den gå upp genom taket.

Ibland sätter man in vakuumklockor som har ett membran som släpper in luft. Då behöver man inte gå igenom taket. Avloppsrör mår bäst av en avluftare som går igenom taket.
Det finns små vakuumklockor som sättas dit på ett tex ett handfat. Kanske kan fungera.
Många som har husbil/ husvagn har nog märkt att om man fyller hela diskhon är bra fart på vattnet när man drar ur proppen. Det beror på att de smala rören blir helt fyllda och då fungera avloppet som en hävert. Lika som ett UV takakavvattningssystem, som också har klena rör.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
När man läser alla klagomål på husbilar visst så börjar man undra varför.
Det skall ju vara premiumbilar tysk tillverkning jag funderade länge
när jag köpte husbil

Till slut blev det efter mycket vånda en 2år gammal ny visnings bil som
aldrig varit i trafik men visst fanns det skavanker där hade ju varit mycket
folk i den under tiden hos försäljaren men det rättades till. Denna bil hade
vi 10 år och var mycket nöjda trots att alla sk experter gjorde ner märket
här på forumet.
 
Senast redigerad av en moderator:

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
När jag renoverade huset så satte vi ett "luftrör" sist på avlopprören för Att luften skall flöda fritt när vattnet kommer...
Hmm. På avloppet i en villa sätts en luftning i början av avloppsrören för att det inte skall bli vacum och suga ur vattenlåsen då man spolar mycket vatten på en gång. Det problemet finns väl knappast i en HB.
 
Toppen