• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Avgasskandal Fiat och Iveco

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Verkar som att Fiat och Iveco gjort en "Volkswagen"!?, och är ej prenumerant så får ej fram mer info än det som står i länken
 
Ja ingen är ju dömd ännu, men om man läser artikeln så hotar ju åklagaren med körförbud på dessa fordon och så långt hoppas man ju naturligtvis att det inte går.
 
Ja ingen är ju dömd ännu, men om man läser artikeln så hotar ju åklagaren med körförbud på dessa fordon och så långt hoppas man ju naturligtvis att det inte går.

Menar du att de berörda fordonen ska få dispens att skita ner mångfalt mer än de har tillstånd för?
 
Precis som jag skrev, så vore det verkligen inte bra för många av oss som har dessa motorer om det skulle bli körförbud
Medan vi som har lite äldre fordon, med ännu mer utsläpp, glatt kör vidare :wideeyed:. Nej, lite sans & måtta får vi hoppas på, kanske en nerklassning till äldre nivå så att de får hålla sej utanför vissa miljözoner?
 
Ett av problemene jeg ser er at veldig mye av rensingen i FCA sine dieselmotorer skjer ved tilbakekobling via EGR ventil, en liten svikt i denne mekaniske ventil og utslippet stiger drastisk. Så lenge den fungerer som planlagt så er NOx rensingen meget bra og sammen med den katalyttiske filter løsningen som FCA også benyttet ble finpartikkelutslippet veldig lite. Disse to enkle løsningene holdt tilbake først partiikkelfilteret og senere SCR (AdBlue) inntil begge deler ble spesifisert som obligatorisk.At de senere har redusert på sine gamle løsninger er både bra og galt, men de fungerer dårlig sammen med de nye pråkrevede løsninger. Den eneste jeg ikke vil savne er EGR ventilen, selv om den fungerte nesten like bra som SCR og krevde mindre vedlikehold - så lenge den fungerte.
 
Ett av problemene jeg ser er at veldig mye av rensingen i FCA sine dieselmotorer skjer ved tilbakekobling via EGR ventil, en liten svikt i denne mekaniske ventil og utslippet stiger drastisk. Så lenge den fungerer som planlagt så er NOx rensingen meget bra og sammen med den katalyttiske filter løsningen som FCA også benyttet ble finpartikkelutslippet veldig lite. Disse to enkle løsningene holdt tilbake først partiikkelfilteret og senere SCR (AdBlue) inntil begge deler ble spesifisert som obligatorisk.At de senere har redusert på sine gamle løsninger er både bra og galt, men de fungerer dårlig sammen med de nye pråkrevede løsninger. Den eneste jeg ikke vil savne er EGR ventilen, selv om den fungerte nesten like bra som SCR og krevde mindre vedlikehold - så lenge den fungerte.
EGR ventilerna(2) är den svaga delen i avgasreningen,på min bil slutade den fungera efter ett år,FIAT var väl medvetna om problemet,verkstaden vågade inte ta beslut, men FIAT i Italien beslutade snabbt byt allt, man bytte allt på avgasreningsidan till en kostnad på 50000kr+(garanti)
 
Min tolkning är så här. Husbilar har inget CO2 värde eftersom dom inte körs i testmiljö. Vissa påbyggare sätter ett värde som är taget från en transportbil o det värdet är då ofta 230. Nu gäller ju inte det i Sverige eftersom Transportstyrelsen har tagit fram en egen beräkningsmetod.
Därför känns det märkligt att husbilar kommer beröras av denna ”skandal”. Det är ju inga Fiatbilar utan alltid påbyggaren som utfärdar COC intyget. Möjligen kan plåtisar råka illa ut.
 
Finns det något kryphål för husbilar eller gäller Avgasreningslagens tillverkaransvar (5år eller 8000 mil) också för HB?
 
Min tolkning är så här. Husbilar har inget CO2 värde eftersom dom inte körs i testmiljö. Vissa påbyggare sätter ett värde som är taget från en transportbil o det värdet är då ofta 230. Nu gäller ju inte det i Sverige eftersom Transportstyrelsen har tagit fram en egen beräkningsmetod.
Därför känns det märkligt att husbilar kommer beröras av denna ”skandal”. Det är ju inga Fiatbilar utan alltid påbyggaren som utfärdar COC intyget. Möjligen kan plåtisar råka illa ut.
Det här har väl inget med CO2 att göra!
CO2 & vatten är vad en avgasrenad bil släpper ut även om avgasreningen fungerar som den ska.
Om man har fuskat med avgasreningen så innebär det att fordonet släpper ut skadliga restprodukter så som partiklar, co, NOX eller liknande som överstiger lagkrav. Då är bilen olaglig om tillverkaren har ställt till det så inte kraven uppfylls. Bilprovningens testning i detta avseende är så pass simpel att även en sådan bil lär klara besiktningen. När motsvarande hände VW så fick man krav på sig att återkalla bilar för åtgärd, givetvis utan kostnad för bilägaren. Dock har många bilägare uppfatta försämrad körbarhet & även förbrukning efter åtgärd.
Något undantag för att det har byggs husbilar av sådant fordon lär inte heller vara aktuellt eftersom certifiering som ligger till grund är samma som transportbilarna.
 
Fast när det gäller VW så var det väl så att i bl.a. Sverige så var det inte frågan om en obligatorisk återkallelse utan ett erbjudande att "uppdatera" mjukvaran. Bilarna får användas utan att uppdatering gjorts d.v.s. inget körförbud. Däremot finns det länder där det är obligatoriskt att uppdatera. Jag kan inte tänka mig att man kan göra annorlunda med andra fabrikat.
 
Troligen inte, det stämmer som du säger och konsumentlagarna såväl som hur myndigheterna ser på tillverkaransvar är vad som styr vad som händer i olika länder. Ett är dock gemensamt vid den här typen av fusk och det är att det är tillverkaren man vill åt och inte bilägarna.
 
Troligen inte, det stämmer som du säger och konsumentlagarna såväl som hur myndigheterna ser på tillverkaransvar är vad som styr vad som händer i olika länder. Ett är dock gemensamt vid den här typen av fusk och det är att det är tillverkaren man vill åt och inte bilägarna.

Kommer ev. körförbud då endast att gälla tyskreggade husbilar, eller?
 
Verkar svårt att få fram ett tydligt budskap. Om tillverkaren fuskat så är det tillverkaren som får stå till svars.
Finns två saker som brukar komma ifråga att tillverkaren får betala böter eller att tillverkaren blir ålagd att ta fram en åtgärd som myndigheterna godkänner samt gör en återkallelse av bilarna för att utföra denna åtgärd eller båd delarna dvs böter + återkallelse. Ingetdera ger något körförbud för bilägaren.
Det förekommer att myndigheterna i vissa länder följer hur effektivt tillverkaren lyckas med återkallelsen. Dvs %-andel bilar som genomgått åtgärd. Det kan krävas mycket att tillverkarna när det gäller ansvar för att nå alla ägare etc.
I USA är konsumentlagarna väldigt starka och där förekommer att tillverkare tvingas till återköp om kunden inte är nöjd med åtgärden. Dock mycket ovanligt på andra marknader.
 
Verkar svårt att få fram ett tydligt budskap. Om tillverkaren fuskat så är det tillverkaren som får stå till svars.
Finns två saker som brukar komma ifråga att tillverkaren får betala böter eller att tillverkaren blir ålagd att ta fram en åtgärd som myndigheterna godkänner samt gör en återkallelse av bilarna för att utföra denna åtgärd eller båd delarna dvs böter + återkallelse. Ingetdera ger något körförbud för bilägaren.
Det förekommer att myndigheterna i vissa länder följer hur effektivt tillverkaren lyckas med återkallelsen. Dvs %-andel bilar som genomgått åtgärd. Det kan krävas mycket att tillverkarna när det gäller ansvar för att nå alla ägare etc.
I USA är konsumentlagarna väldigt starka och där förekommer att tillverkare tvingas till återköp om kunden inte är nöjd med åtgärden. Dock mycket ovanligt på andra marknader.

Men åklagaren har iallafall yrkat på körförbud på de aktuella fordonen.
 
Tillbaka
Toppen