• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Avgaslukt i kupén under färd

T68

HBK Medlem
Inlägg
908
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej gänget!
Under senaste trippen tyckte jag mig ibland märka viss avgasdoft (eller kanske snarare "varm motor") i kupén under färd.
Detta med alla fönster o luckor stängda och inget fordon framför oss. Verkar alltså komma från vår husbil.
Doften verkar försvinna när man slår på ac:n. Men märks alltså utan ac, utan värme påvriden.

Vad kan problemet vara? Hur felsöka?

Gäller en Fiat Ducato Pöss-plåtis, 2012 med 130-motorn.

Tack på förhand för tips!
 
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Avgassystem läckage?
Tätningspluggar eller liknande på torpedväggen som lossnat.
Öppna motorhuven och kontrollera efter lösa slangar mm.
Starta bilen och kör en stund. Stanna och öppna motorhuven. Lukta.
Kolla under bilen om du ser eller hör något oljud du inte hört innan.
 

MilleMange

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Västerås
HBK-Nr
29511
Medlemskap
2024
Hej, tyvärr har jag inte husbilen hemma så jag kan fotografera den men den som gick sönder på vår sitter typ rakt fram under motorhuven nere på motorblocket /vevhuset. Det är en ca 10 cm lång och 25 mm grov slang som sitter lodrätt ansluten på motorn... Min hade "ruttnat" och gått rakt av...ersatte den med en slang från Biltema.

Hittade en bild på nätet... det var den högra slangen på stora bilden som var trasig.
 

Bilagor

  • Screenshot_20220613-080427_Google.jpg
    Screenshot_20220613-080427_Google.jpg
    528,5 KB · Visningar: 94

T68

HBK Medlem
Inlägg
908
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej, tyvärr har jag inte husbilen hemma så jag kan fotografera den men den som gick sönder på vår sitter typ rakt fram under motorhuven nere på motorblocket /vevhuset. Det är en ca 10 cm lång och 25 mm grov slang som sitter lodrätt ansluten på motorn... Min hade "ruttnat" och gått rakt av...ersatte den med en slang från Biltema.

Hittade en bild på nätet... det var den högra slangen på stora bilden som var trasig.
Stort tack för info o bild! Nu vet jag vad o var jag ska kolla :)
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
908
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Precis som min fru brukar tycka är jag inte världens bästa på att hitta saker. Så jag lyckas faktiskt inte identifiera var vevhusventilationsslangen sitter. Om någon kan posta en bild som pekar ut den skulle jag vara synnerligen tacksam!
Men en annan fundering: den packning som sitter runt friskluftsintaget som ska sluta tätt när man stänger huven ser inte helt ok ut. Funderar om motorlukten kommer in den vägen? Går den att köpa separat och byta kanske?
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
908
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Har börjat med att byta kupéfilter och får se om det gör skillnad. Lyckas tyvärr inte lokalisera vevhusventilationsslangen än. Den slang jag hittar enligt bilden ovan går till expansionskärlet för kylarvätskan så det kan inte stämma på min motor (2.3 multijet). Men som sagt det får bli nästa steg om inte nytt kupefilter hjälper. Det som satt där var väääldigt skitigt. Dom måste bommat byta det på senaste servicen :-/.

Notering: när man letar instruktionsfilmer på youtube om kupéfilterbyte på en Ducato, var noga att kolla att årsmodellen stämmer.
Jag trodde det skulle vara en snabb operation under motorhuven (typ loss med två skruvar, dra ut, byta och tillbaks). Japp, det gäller på lite nyare årsmodeller. På min 2012 insåg jag rätt snabbt att här gäller "the hard way": bort med massa skruvar och hela mittenhandskfacket mm mm :)
 
Toppen