• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

avast antivirus

F

F.d. 58542

Guest
är det någon som använder avast antivirus?

jag installerade det igår och fick oönskat google chrome installerat.
jag undrar om avast behöver chrome för att funka, det tar ju ca 200mb
och jag har platsbrist.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: avast antivirus

Jag har använt Avast virusprogram i flera år men när jag skulle förnya det i år så lyckades jag inte med det eftersom det gavs så många diffusa alternativ. Jag installerade deras gratisprogram i stället.

Vad gäller Chrome så råkade jag också ut för den sortens försåt en gång. Det var dock enkelt att avinstallera programmet. Jag gillar inte att man ofta måste kryssa ur vissa rutor när man installerar program! Mycket irriterande!

Avast klarar sig bra utan Chrome. Jag kör Firefox.

Jappe

V

vanhobby

Guest

Jeg har brukt gratisutgaven av Avast i flere år. Den fungerer utmerket. Bruker Firefox som web-leser.
Det er noe dritt at du må passe på å krysse av for noe du IKKE vil ha!

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Nej, Avast Free behöver inte Chrome för att funka, de har säkert nåt reklamavtal med Google Chrome och i installationsrutan för vad som skulle installeras fanns säkerligen en ruta att klickar ur så att Chrome inte installerades.

Det är tyvärr allt vanligare att många gratisprogram( och även köpprogram ) kommer med några " extraprogram " vilket brukar synas när rutan med vad som skall installeras dyker upp, man får kolla den rutan extra nog och ev. klicka ur extraprogram innan man klickar på next/nästa.

Likaså bör man vara extra uppmärksam på när det kommer uppdateringar av själva programvaran, då brukar de vilja att man uppdaterar till en köpversion fast den fria fortfarande finns kvar.

Har sett släkt och vänner som har femtioelva toolbars i webbläsarna p.g.a. de inte kollat vad som installeras med div. program.

F

F.d. 58882

Guest

är det någon som använder avast antivirus?

jag installerade det igår och fick oönskat google chrome installerat.
jag undrar om avast behöver chrome för att funka, det tar ju ca 200mb
och jag har platsbrist.

Om du har platsbrist skall du definitivt installera Google Chrome & använda den isf vad du har nu. Det är den snabbaste sökmotorn som tar minst plats. Jag har gjort så & är väldigt nöjd. Hur bra är Avast jämfört med Norton?

Bennie

F

F.d. 53267

Guest

Om du har platsbrist skall du definitivt installera Google Chrome & använda den isf vad du har nu. Det är den snabbaste sökmotorn som tar minst plats. Jag har gjort så & är väldigt nöjd. Hur bra är Avast jämfört med Norton?

Bennie

I tester som jag läst från olika håll är Norton tillsammans med Kaspersky det klart bästa antivirusprogrammet på marknaden. Hur stor skillnaden är jämfört med Avast är svårt att säga. Sen beror det på hur många funktioner man vill ha förutom virusskyddet. Nortons bästa program har t.ex. automatisk diskrensning, registerrensning och en massa andra funktioner.
Bra att slippa göra dessa saker manuellt.
Testerna visar också och inte oväntat att gratisprogram är ett sämre skydd mot virus, trojaner m.m.
Rekommendation: Läs tester i PC-tidningarna och jämför. Finns på "nätet".

F

F.d. 25023

Guest

Vad är det för fel i Windows Defender?

Har själv haft det i alla Windows-datorer sedan XP, kostar inget och är gjort av Microsoft för deras OS, vilket borde garantera att det i varje fall passar Windows-datorerna.

Lätt att använda, uppdatera osv. Aldrig en virus hittills. (knock, knock)..

Hälsning
jyrki:)

F

F.d. 53267

Guest

Vad är det för fel i Windows Defender?

Har själv haft det i alla Windows-datorer sedan XP, kostar inget och är gjort av Microsoft för deras OS, vilket borde garantera att det i varje fall passar Windows-datorerna.

Lätt att använda, uppdatera osv. Aldrig en virus hittills. (knock, knock)..

Hälsning
jyrki:)

Det är inget fel på Windows Defender men det är inget Antivirusprogram utan skyddar bara mot antispyware utom i Windows 8 där det även i viss mån skyddar mot virus.
Till XP, Wista och W7 finns Microsoft Security Essentials som är ett riktigt Antivirusprogram. Det var ganska dåligt när det kom men har förbättrats och nu är det riktigt bra.
Att bara ha Defender är inte att rekommendera.

F

F.d. 55665

Guest

Har sysslat en del med datorsupport över åren, på senaste åren bara gratis till vänner och bekanta (en gång gratis alltid gratis...). Kör genomgående helst Avast free av några skäl. Av de program jag testat strular den minst och tar minst resurser i bruk (Norton kanske är bättre på jobbet men brukar ta mycket mer av datorns kraft och "lägger sig i" allt för mycket).

Enklast att installera, jag betalar själv gärna för ett program men när jag sitter hos ovana vänner (dvs dom som verkligen behöver virusskydd...), så vill jag slippa tala om för dom att riskerna med att betala med kontokort på nätet inte är så stort.

Att det ibland slinker med något man inte vill ha när det är gratis får man nog tyvärr räkna med. Värst är alla tool bars som dyker upp när man minst anar det. I ärlighetens namn så är det oftast möjligt att se detta om man bara är lite uppmärksam på eventuella ikryssade rutor under installationen. En av anledningarna till att saker är gratis är ju att man får betalt från "partners" för att dom får följa med på resan.

Chrome är helt ofarligt, behövs inte för Avast, men som flera sagt ett intressant alternativ till andra program att surfa med.

F

F.d. 53267

Guest

Norton har förbättras på senare år och tar numera nästan ingen "kraft" alls från datorn utan jobbar endast då datorn är inaktiv.

F

F.d. 53267

Guest

Har kollat en del tester på gratis Antivirusprogram och hittade bl.a. det här:
Citat:Avast Free Antivirus är ett mycket funktionellt och lättanvänt antivirusprogram som har rankats högt i många labbtester, till exempel av AV-Comparatives, vilket har gjort Avast till ett av världens mest använda gratis antivirus. Antiviruset blockerar effektivt både virus och spionprogram och tar inte mycket av din dators prestanda. Slut citat.
Så det kan man utan tvekan rekommendera.

Toppen