• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AutoRoute v. Route66

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Jag har senaste säsongen använt mej av Route66. Det jag saknar på R66 är röststyrning och omräkning av vägplanen när jag "kör fel". Den möjligheten finns på Mio 269+ som jag använder ibland. Bra att ha även om damen ibland blev väl ihärding med "Gör en U-sväng nu".
Alltså, finns dessa två finesser på AutoRoute?
Vilket kartprogramm skulle Du välja? För och nackdelar.

Ha en god fortsättning

Kåre-28
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: AutoRoute v. Route66

Är det verkligen INGEN som har något att tillföra??

Kåre-28
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: AutoRoute v. Route66

jag föredrar autoroute, men är inte så säker på hur den funkar vid felkörning, (kör aldrig fel när jag har gps) :wink:

fördelen jag ser, är att jag har programet i min bärbara dator, där jag åxå har dig.tv, dvd, internet ,ställplatser och dig.kamerans bilder. (allt på samma ställe)

dessutom är det större bildskärm att titta på. (nattkarta finns)

ett minus är att om man vill ha röst-styrning bör man ha ett par hörlurar.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.600
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: AutoRoute v. Route66

Efter många års utvärdering kan jag rekommendera Garmin Citynavigator och nRoute i bärbara datorn. Med nRoute får man svenkt kvinnligt tal och man har god översikt av färdvägen. Skärmen ställer sig automatiskt i nattläge om man kör på kvällstid. Det är lätt att lägga in egna waypoints och söka platser, adresser etc.

Mer info på http://www.gosoft.se/
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: AutoRoute v. Route66

Tack för dina synpunkter Leif-143

Det är alltid svårt att välja när man har dåligt med underlag.

Hälsningar
Kåre-28
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: AutoRoute v. Route66

Ja Gunnar, nu är det inte längre "Aftonbladet eller Expressen"
Du kommer med ett tredje alternativ, "Kvällsposten" kanske.

Jag har Googlat lite men hittar bara Garmin Citynavigator USA eller uppdatering till ver. 9

Var hittar man Garmin Citynavigator Europa?

Verkar vara ett bra alternativ.

Kan man importerar man via Excel-ark?
Och kan man som i R66 spara Pushpins-filen separat?

Hälsningar
Kåre-28
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.600
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: AutoRoute v. Route66

Smeden, först dina frågor.

Det går utmärkt att ladda in från Excel-fil, man kan även kopiera waypointen från MapSource till Excel.

Det är betydligt lättare att spara egna waypoint/Pushpins med MapSource än med de flesta andra kartprogram.

Waypointen sparar man i särskild fil om man så önskar eller så sparar man dem tillsammans med övriga uppgifter som rutter och spår.

Tyvärr kan man inte köpa Citynavigator separat utan endast tillsammans med någon Garmin produkt. Enklast och billigast köper man ett Fordons-kit inklusive Citynavigator. Kommande uppdateringar kan man sedan köpa via Internet på http://www.garmin.com/.

Läs mer om Citynavigator på: http://www.garmin.se/cartographypage_tab1.aspx?pageid=701

Metro Guide är en liknade karta som CityNavigator men fungerar inte med nRoute. Däremot går den att köpa separat.
Läs mer på: http://www.garmin.com/cartography/mapSource/MGEuro.jsp

Anm. MapSource är programmet som medföljer och som användes för att kunna använda kartorna i PC:n
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: AutoRoute v. Route66

Jag bidrar med mina erfarenheter av GPS-navigatorer vilket inte direkt har koppling till valet AutoRoute - Route66.

Den första GPS:en jag använde var en Silva Multinavigator kopplad till en bärbarPC med Route66. Ingen röststyrning och allmänt lite klumpig och trög lösning jämfört med följande.

Den andra GPS:en var en Destinator kabelansluten till en PocketPC. Fungerade bra men jag gillar inte alla dessa kablar. Destinator som program, det finns bättre.

Den tredje GPS:en var en BlueTooth-ansluten till Destinator. Tyvärr en hel del avbrott och störningar, berodde förm på att GPS:en och PocketPC:n/Destinator inte var en stabil kombination.

Den fjärde GPS:en var en TomTom BlueTooth-ansluten till en PocketPC med TomTom Mobile5. Ett lyft, störningsfritt och programvaran är den bästa jag hittills provat.
Man kan plocka med sig GPS och PocketPC och t ex välja promenad om man vill gå till en utvald plats. I verkligheten fungerar detta dåligt om man går inne i en stad där höga hus avskärmar mottagningen. Saknade möjligheten att ange latt/long vilket inte fanns i denna version. Annars ett bra alternativ men kostnaden är hög med investering i TomTom och en PocketPC. Fördelen med en PocketPC är dock att man kan läsa/skicka mail/SMS och koppla upp sig mot Internet om än med låg hastighet.

Den femte GPS:en är en TomTom Go710. En mycket praktisk enhet som man lätt kan ta med sig. Den kommer ihåg platsen där du tog den ur dockan så du lätt hittar tillbaka. Den har möjligheten att knappa in latt/long. Du flyttar den lätt till din scooter, det gäller ju att hitta rätt även när man åker scooter, och naturligtvis när du går eller cyklar.
Denna är det bästa alternativet hittills.
För översiktlig reseplanering så använder jag som ett komplement bärbarPC och Route66.
Tycker att jag efter fem olika GPS:er hittat den som passar mig och mitt ressätt bäst.
http://www.tomtom.com/products/product.php?ID=211&Category=0&Lid=18

Med vänliga hälsningar
Roberth 110
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: AutoRoute v. Route66

Glömde en fördel till med TomTom.
Man kan ladda ner IP (IntressePunkter) för fartkameror.
http://www.poidatabase.se/
Sedan ställer du in att TomTom skall larma t ex 400m innan en fartkamera.
Du hör larmet och ser på displayen vilken hastighet som gäller.
Enda nackdelen då, den larmar antingen kameran är vänd mot dig eller om den är vänd från dig. Det får man ta.
Naturligtvis håller vi rätt hastighet men för säkerhets skull...;)
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: AutoRoute v. Route66

jag glömde en viktig parameter i mitt fall....
har man redan en laptop, kostar bara gps:en 4-500kr.
 

Daghil

FD HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
19892
Medlemskap
2021
Sv: AutoRoute v. Route66

Håller med om att TomTom, till exempel One Europa är suveränt bra och dessutom enkel att använda.

Dag
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: AutoRoute v. Route66

Kan verka en aning stolligt att testa fem olika GPS:er men jag jobbar på ett större byggnadsföretags IT-avdelning där vi bl a testar ut lämpliga enheter. Därav mängden av enheter. TomTom GO är dock min egen. TomTom använder också våra servicebilar för att snabbt hitta rätt. I kombination med en PocketPC för att via mail få serviceorder.
Nog om det, jag är mycket nöjd med min enhet och väntar på våren, just nu storm och regn i Göteborg.
Mvh RobertH-110
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: AutoRoute v. Route66

Använder fortfarande Route 66 som ett bra planeringsverktyg och POI surfing* och mycket mer.
Det används samtidigt med Autoroute 2010 på den bärbara datorn med var en GPS-puck.
Autoroute är bra som den muntliga vägvisning - men mindre snabb att starta rutten.
Jag tror att Googles kommande "Google Phone" (Motorola) blir en stark konkurrent.
Bara systemet kan komma på bärbar dator med fjärrkontroll ett separat tangentbord, extern GPS puck m.m..

------------

Anvender stadig Route 66 som godt planlægningsværktøj og POI surfer* og meget mere.
Den bruges samtidig med Autoroute 2010 på laptoppen med hver sin GPS puck.
Autoroute er god som mundtlig rutevejleder - men mindre hurtig i opsætning af ruten.
Jeg tror at Googles kommende "GooglePhone" ( Motorola ) bliver en stærk konkurrent.
Bare systemet også må komme på laptop med fjernstyring, separat keyboard og ekstern GPS-puck.

* Internet och harddisk baserad informationer.

-----------
-----------
Visst Jag provade Garmin, TomTom, Mio, Nokia, Samsung Gal. Android, iPhone, iPad, etc., men nej - inte som en ersättning för ovanstående.
"nothing compares to ........" som GPS i husbil.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: AutoRoute v. Route66

Jag installerade den på min telefon utan problem. Har inte försökt med samsung tab.

Det skadar inte att maila dem och höra om det är ett känt problem.
Jag hittade inget om installationsproblem på deras sida...

Deras mail: support@66.com

//Stefan
 

karlake

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
20862
Medlemskap
2022
Sv: AutoRoute v. Route66

Någon som kör med Navigon? Vi har det i våra iPhones samt i iPaden och tycker det är alldeles förträffligt. Har tidigare kört med Tomtom och Garmin men nu övergett dessa till förmån för Navigon. Använder det såväl i vardagslag som på turistresor.

Bra röststyrning, riktigt bra uppdaterade kartor även för Sverige. Snabb på att räkna om rutten om det skulle behövas. Nu också med "streetview" a la Google Maps/Hitta.se/Eniro vid körning till gatuadress. POI verkar också bra men det har jag inte utnyttjat i någon större utsträckning. Har inbyggd fartkameravarning och visar dessutom vilken hastighet som är tillåten där du befinner dig!

Ipaden är riktigt bra i husbil med sin relativt stora skärm och riktigt långa batteritid. Behöver inte laddas ofta. Kan naturligtvis köras via 12 volts adapter. I personbil använder vi Iphonen istället.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: AutoRoute v. Route66

Ipaden är riktigt bra i husbil med sin relativt stora skärm och riktigt långa batteritid. Behöver inte laddas ofta. Kan naturligtvis köras via 12 volts adapter. I personbil använder vi Iphonen istället.

Dessutom betalar man endast en gång för appen även om man installerar den på flera iOS-enheter.

iGO Primo och Sygic säljs med rabatterat pris just nu.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: AutoRoute v. Route66

iGO Primo och Sygic säljs med rabatterat pris just nu.

Så även CoPilot. Bra chans att testa nav-app, om man har iPad/iPhone alltså.

Ursprungstråden (som startades 2007) handlar om PC. Och följdes upp med en Androidfråga (Route66 finns vad jag vet inte till ios).

Påpekar
//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen