• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Autoroute funderingar

F

F.d. 14324

Guest
Jag har funderat ett par dagar på om jag skulle köpa autoroute till min dator. Programmet verkar kosta 44 pund och jag undrar om det är prisvärt?
Det står att det ska innehålla 1,5 millioner poi och det låter bra.
Gunilla o Kenth tipsar även om viamichelin i sin tråd, och efter att provat några rutter på skoj tycker jag att det är ett bra program med tydliga kartor.
Är det någon som har erfarenhet av de här programmen och som har lust att berätta vad ni tycker om dem skulle jag bli glad.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Autoroute funderingar

Hej!

Jag kör med AR sedan tidigt 2000-tal. Är nu inne på AR 2010.
Jag tycker att det funkar kanonbra med följande fördelar:

• Bra täckning
  • Lättarbetat
  • Stor bild (Laptop)
  • Bra ruttplanering
  • Bra körbeskrivning
  • Lätt att lägga in POI
  • Plus mycket mer

Enda nackdelen tycker en del är att allt är på Engelska. För min del inga problem.
Den går ju heller inte att ta med när man tar en promenad.

G

Göran & Carola

Guest

Jag har funderat ett par dagar på om jag skulle köpa autoroute till min dator. Programmet verkar kosta 44 pund och jag undrar om det är prisvärt?
Gunilla o Kenth tipsar även om viamichelin i sin tråd, och efter att provat några rutter på skoj tycker jag att det är ett bra program med tydliga kartor.
Är det någon som har erfarenhet av de här programmen och som har lust att berätta vad ni tycker om dem skulle jag bli glad.

Använder Autoroute 2010 för grovplanering av resor, vilket jag tycker fungerar väldigt bra. Kör upp bilden på min TV så det blir verkligen lättläst.
Sen är ju en annan fördel att man kan lägga in carnival,s alla POI,s i programmet plus egna, om man har det.

Bilagor

• Autoroute 2010.jpg
    Autoroute 2010.jpg
    371,6 KB · Visningar: 15

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Fördelarna med Via Michelin är att den är gratis och finns som app till iPhone/iPad och Android.

F

F.d. 14324

Guest

Tackar för era tips. Nu laddar 60 dagarsversionen av autoroute för fullt (6 timmar kvar på del 1). När det blir klart kan jag prova mig fram lite och ber att få återkomma med fler frågor.
Knarrevik, en dag kommer jag att köpa en ipad men det får vänta ett tag till.

F

F.d. 55451

Guest

Vad förväntar du dig av AutoRoute?
I vilken kombination tror du att använder AutoRoute ?
Letar du efter nya konfigurationer, förutom en vanlig GPS ?

F

F.d. 14324

Guest

Vad förväntar du dig av AutoRoute?
I vilken kombination tror du att använder AutoRoute ?
Letar du efter nya konfigurationer, förutom en vanlig GPS ?

Jag tänkte använda autoroute (eller något annat) för att kunna planera mina resor bättre, få en bättre överblick över områden jag planerar att besöka, hitta intressanta resmål och vägar.
Jag tror att jag mest kommer att använda autoroute hemma i soffan när jag grovplanerar mina resor, Än så länge har datorn fått stanna hemma när vi reser.
Nu har jag en navigon som sköter navigationen med carnivals fil mm.
Jag har även laddat hem HBK ställplatslista till min gamla garmin (med bilder och text) och tänkte att den skulle vara min databas med ställplatser. Detta gav mig mersmak och därför tänkte jag att ett bra kartprogram med många poi i en laptop skulle vara enklare att jobba med än min garmin nuvi 300 med miniskärm.
Jag har även läst i en annan tråd att man kan överföra platser från autoroute till navigatorn och det var nog det som väckte min nyfikenhet om autoroute

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Den använder jag till att redigera i mina favoriter, återrapportera loggen till datorn (kul att ha på gamla dar) samt grovplanera rutter i Europa.

Bilagor

• Hb_Ljub.JPG
    Hb_Ljub.JPG
    117,8 KB · Visningar: 11
G

Göran & Carola

Guest

En fördel som jag tycker AuroRoute har jämfört med MapSuorce, är att man kan ha flera POI,s öppna på kartan samtidigt.

F

F.d. 14324

Guest

Jag hittade mapsource för download. Jag provar det också.

F

F.d. 55451

Guest

Jag tänkte använda autoroute (eller något annat) för att kunna planera mina resor bättre, få en bättre överblick över områden jag planerar att besöka, hitta intressanta resmål och vägar.
Jag tror att jag mest kommer att använda autoroute hemma i soffan när jag grovplanerar mina resor, Än så länge har datorn fått stanna hemma när vi reser.
Nu har jag en navigon som sköter navigationen med carnivals fil mm.
Jag har även laddat hem HBK ställplatslista till min gamla garmin (med bilder och text) och tänkte att den skulle vara min databas med ställplatser. Detta gav mig mersmak och därför tänkte jag att ett bra kartprogram med många poi i en laptop skulle vara enklare att jobba med än min garmin nuvi 300 med miniskärm.
Jag har även läst i en annan tråd att man kan överföra platser från autoroute till navigatorn och det var nog det som väckte min nyfikenhet om autoroute

AutoRoute är bra för planering - särskilt på grund av PC-kart storlek, route tillämpning, lagra och möjlighet till eget och andras POI.

När du planerar - håller du alltid så strikta med planen ?
Planerar du för mer än en dag ?
När du hittar intressanta platser i planering - skrivs det ut (print) för dig ?

Om du tar AutoRoute på resan du har allt på den bärbara datorn och POI länkar till din information - intern på PC'en eller mobilt bredband.
Dina sevärdheter du har nästa gång du kommer nära och kan se det på GPS-karta.

Ingen mess med papper.
Datorns största styrka är systematik - att hålla reda på informationen.

F

F.d. 14324

Guest

Tack för er hjälp och bredo här kommer svaren på dina frågor.

Nej jag följer inte planen strikt, Jag brukar undersöka området jag ska åka till via hbk, internet, resebroschyrer, tips från vänner mm. Sen väljer jag ut platserna som kan tänkas bli aktuella och en del programmeras in i navigatorn, aktuella hbk ställplatser skrivs ut och tas med och det blir en och annan tidning och broschyr som åker med.
När vi väl är på resa tar vi en dag i taget, väder och vind, barnens önskemål, egna önskemål mm. bestämmer vad vi gör och var vi åker. Det är då jag tror att en bra research och en välfylld gps skulle göra att jag får fler alternativ att välja mellan och det är därför jag funderar på autoroute.
Jag har laddat hem gratisvarianten och håller på att få igång den nu.

F

F.d. 55451

Guest

Tack för er hjälp och bredo här kommer svaren på dina frågor.

Nej jag följer inte planen strikt, Jag brukar undersöka området jag ska åka till via hbk, internet, resebroschyrer, tips från vänner mm. Sen väljer jag ut platserna som kan tänkas bli aktuella och en del programmeras in i navigatorn, aktuella hbk ställplatser skrivs ut och tas med och det blir en och annan tidning och broschyr som åker med.
När vi väl är på resa tar vi en dag i taget, väder och vind, barnens önskemål, egna önskemål mm. bestämmer vad vi gör och var vi åker. Det är då jag tror att en bra research och en välfylld gps skulle göra att jag får fler alternativ att välja mellan och det är därför jag funderar på autoroute.
Jag har laddat hem gratisvarianten och håller på att få igång den nu.

Jag tycker det är en bra idé att sätta in POI i Navigon (Garmin) fortlöpande under planeringen.
Men en av de stora fördelarna med AutoRoute är att du enkelt kan skapa länkar till din information som du snabbt hittar på resan.
För att använda information som inte finns på Internet, kan du lagra filer i mappar på den bärbara datorn.
Filerna hittar du lätt när POI med länken för filerna visas på kartan längs resan.
Innan du använder AutoRoute, kan det tyckas omöjligt med tips.
När du vill ha råd - så bara fråga.
;)

Toppen