• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Autoroute 2013 försvann!

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Mitt licensavtal har slutat att fungera!
För några månader sedan blev det error på min hem-PC.
Nu är det lika på min Windows platta.
Skulle kolla lite på våra senaste rutter i Bretagne i våras men det blev error och hänvisning till support.
Köpte nya AR 2013 innan det lades ned.
För oss är det det bästa nav-programmet.
Kan tiden för licensen ha gått ut eller är det någon uppdatering av Windows 10 som tagit bort det?
Jag är ingen datanisse men min son har försökt att väcka upp det utan resultat.
Googlade Autoroute och där är det många fria nedladdningar av AR 2013!
Kan det funka?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Har du inget licensnummer eller liknande? Jag har installationsfilerna om du inte har dem själv på dator eller skiva? Med detta borde det gå att återinstallera programmet.

Däremot kan det vara svårare att hitta gamla rutter, filer med POI och liknande om du inte lagrat dessa på en plats utanför programmets egna katalog och denna på något sätt gått förlorad.

Jag har min AR 2013 på hårddisk C: medan alla data såsom rutter från alla resor, POI-listor, symboler etc ligger på en annan hårddisk där jag lagrar alla datafiler. Denna gör jag regelbundet back up på så förhoppningsvis skall jag kunna komma tillbaka till nuvarande status om något skulle hända med datorn.

Hör av dig om du behöver en kopia av programmets installationsfiler.

Jag kör AR 2013 på en stationär Win7 och en liten laptop i bilen med Win10.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Tack båda!
Har inte ens tänkt tanken att man kunde ringa för hjälp, jag gör det imorron.
Behöver man licensen eller nåt annat?
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Går det att flytta över Autoroute 2013 till en ny dator? Jag har Autoroute 2013 till den bärbara dator som jag har haft med mig i husbilen de senaste åren. Tyvärr gick gångjärnet sönder på denna dator i somras så den är ej längre bärbar och därför inte lämplig som husbilsdator. Jag har köpt en ny dator till husbilen och skulle vilja flytta över Autoroute 2013 till denna. Går det att göra? Jag köpte tyvärr Autoroute 2013 utan media.
Jag har dokumenterat den senaste resan med Google Maps men det programmet är ju så otroligt primitivt jämfört med Autoroute. Jag förstår inte att man lägger ner en sådan produkt utan att den ersätts av någon jämförbar produkt.

Leif Torså
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Prinsipiellt innen Microsoft er Autoroute erstattet av Windows Maps, men det er milevis forskjell på produktene. Windows Maps er Here Navigator for windows.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Visst går det att flytta AR till en ny dator, eller snarare nyinstallera på en ny dator. Du måste ha installationsfilerna som du laddade ner den gången du köpte programmet. Datafilerna med dina rutter och POI får du sedan flytta från gamla datorn till nya.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Då har jag pratat med supporten i nästan en timme!
Han gjorde verkligen allt för att hjälpa mig, med resultatet att det inte längre går att få igång det.
Även det lilla "Fix-programmet" för att få det fungerande är borttaget sedan någon månad.
Han tog över min dator, som egentligen är en betaltjänst, för att kunna kolla allt.

Tyvärr så blir det att leta upp ett annat navigeringsprogram till min Windowsplatta, inköpt i april enbart för Autoroute 2013!

Jag vill lägga rutter i lugn och ro hemma i PCn som sedan läggs över i plattan.
Vilka offlineprogram för Windows använder ni?

Till er som fortfarande kör med AR, var beredda på att det helt plötsligt slutar fungera.

Bosse: Hur länge sedan är det du pratade med supporten?

Mvh Göran S.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag använder AR som enda navigator när vi är ute och kör. Det har hittills fungerat utmärkt och jag tror det kommer fortsätta så. Datorn jag använder i bilen har ingen kommunikation med yttervärlden så Microsoft lär på svårt att komma åt programmet om de nu skulle ligga bakom någon sorts nerstängning genom manipulation via nätet.

Har du provat att avinstallera via Kontrollpanelen och sedan återinstallera? Det går kanske inte om det blivit något fel på den nuvarande installationen?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag kollade just nu med att starta AR på min stationära dator med Win7. Det var inget problem och jag testade att öppna min äldsta sparade rutt från 2010. Det funkade utmärkt efter att AR 2013 konverterat filen från version AR 2010. Även att spara denna och sedan stänga programmet, öppna igen och ladda in den nyss konverterade rutten funkade som det skulle.

Vilka Windowsversioner har du?
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Har ni en Garmin GPS så är BaseCamp ett bra program att planera rutter iWindows
Kartlicensen kan användas på datorn också
Inga extra kostnader
/Thomas
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Då hoppas jag att ni kan fortsätta med AR. Lyllos!
Tackar för erbjudandet att låna filerna, jag fick mitt via e-post så jag har ingen skiva.
Min son har gjort vad han kan och jag kan inte göra nåt själv, får jag återkomma när jag pratat med sonen.

Det här är frustrerande att AR lagts ner för mig och inte ersatts av nåt liknande.
Testar MapFactor nu men vi har svårt att komma överens än så länge.
Vet inte heller om det går att flytta över rutter från PC till plattan.
Har tyvärr ingen Garmin.

Försökte ta hem kartor till Windows egna kartprogram men det funkar inte!

Söker tips på offlinekartor för navigation i Windows?????
 
Toppen