• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Autoroller lutar framåt.

Jullebulle

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Täby
Precis köpt våran första husbil. En Auto Roller m 177 alkovbil bygg på ford transit 2018. Vi har upptäckt att bilen lutar framåt när den står på plant underlag. Är detta normalt?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
13.159
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Japp kolla på andra bilar så lutar dom framåt. Finns förstärkta fjädrar att byta till. Man kan ju tycka att detta ska vara gjort från fabrik
Om inte bilen är väldigt hög bak så är det varken riktigt eller normalt, man löser det genom att byta framfjädrar och som tack får man mycket bättre och fölssammare fjädring fram.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.586
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2025
Om inte bilen är väldigt hög bak så är det varken riktigt eller normalt, man löser det genom att byta framfjädrar och som tack får man mycket bättre och fölssammare fjädring fram.
Har bytt till förstärkte fjädrar fram. Väldigt många bilar som har stuk. Som jag skrev, man kan ju tycka att detta ska vara gjort från fabrik
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
13.159
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ny fjädrar löser oftast inte problemet helt ,även om det blir bättre, många bilar är byggda på det viset.
Det stämmer inte, antingen har man för svaga framfjädrar eller för starka bakfjädrar, när det gäller Alkochassie felinställd torsionfjädring eller fel torsionsstavar. Ingen chassietillverkare bygger ett chassie för att stå på näsan. Dock skulle jag tro att minst 90% av bilarna som står på näsan har fel framfjädrar, och tur är det för det är enklast att åtgärda! :)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Det stämmer inte, antingen har man för svaga framfjädrar eller för starka bakfjädrar, när det gäller Alkochassie felinställd torsionfjädring eller fel torsionsstavar. Ingen chassietillverkare bygger ett chassie för att stå på näsan. Dock skulle jag tro att minst 90% av bilarna som står på näsan har fel framfjädrar, och tur är det för det är enklast att åtgärda! :)
Jag delar inte din åsikt,det krävs att man höjer orimligt mycket fram på vissa bilar ,sänka bak går inte
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
13.159
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Helt riktigt, men sedan beror det på hur tung påbyggnaden är, det kompenseras inte för,svårt att göra något åt bladfjädrarna
Det är inget problem att byta bladfjädrar bak, inte heller att justera torsionsfjädringen på ett ALKO-chassie. Men så länge kunderna
accepterar att inte ha någon fjädringsväg fram, så att bilen står på genomslagsgummina och slår igenom hela tiden, och att ständigt behöva köra upp upp på kilar för att det skall gå att laga mat eller för att vattnet skall rinna ur duschen, så görs inget åt det från tillverkarnas håll, det kostar ju pengar! Detta är uppenbara tillverkningsfel och borde vid köp anmälas som ett sådant.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
13.159
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Bilder från Wikipedia på Citroen , Dodge och Peugeot, alla har en viss lutning framåt om ni tittar på tröskel mot hjulnaven.
När det gäller skåpbilar så blir det ju så när de är olastade, beror helt på vilken bakfjädring som har beställts. En husbil däremot har ju merparten av lasten med sig hela tiden, och chassiet skall vara avpassat för det när bilen levereras till kunden. Men det största problemet här är normalt
framfjädringen, framförallt de bilar som är byggda på Light-Chassie, där är fjädrarna alldeles för mjuka och bilen har ytterst lite fjädringsväg och
slår lätt igenom. En bil med rätt framfjädrar har en mycket längre fjädringsväg och slår mycket sällan igenom, även på ganska stora ojämnheter.
Komforten blir rejält mycket bättre!
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
754
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Ja, orginalfordonen lutar lite framåt, problemet är ju att HB-tillverkaren inte har kompenserat för det, min 2007 Rapido halvintigrerad lutar även den framåt trots att den har påbyggd AL-KO bakdel, de har alltså inte kompenserat för lutning så jag försöker oftast att ställa mig med fronten lite högre än bakre delen, har ett litet vattenpass monterat framför ratten som visar något så när om den står i våg, kalibrerat mot större vattenpass på golv och köksbänk, folk får väl byta ut framfjädringen om de har problem med det.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
13.159
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, orginalfordonen lutar lite framåt, problemet är ju att HB-tillverkaren inte har kompenserat för det, min 2007 Rapido halvintigrerad lutar även den framåt trots att den har påbyggd AL-KO bakdel, de har alltså inte kompenserat för lutning så jag försöker oftast att ställa mig med fronten lite högre än bakre delen, har ett litet vattenpass monterat framför ratten som visar något så när om den står i våg, kalibrerat mot större vattenpass på golv och köksbänk, folk får väl byta ut framfjädringen om de har problem med det.
Men inte skall man väl behöva leta upp en sluttning eller köra upp på kilar för att kompensera tillverkarnas slarv?
Nu vet jag ju inte hur mycket för låg din bil är, men om du får provkört en bil som är tillrättad, på lite dålig väg, kanske med tjälskott så skulle du förstå skillnaden. :)
 
Senast ändrad:
Toppen