Jullebulle
HBK Intresserad
- Kommun
- Täby
Precis köpt våran första husbil. En Auto Roller m 177 alkovbil bygg på ford transit 2018. Vi har upptäckt att bilen lutar framåt när den står på plant underlag. Är detta normalt?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Om inte bilen är väldigt hög bak så är det varken riktigt eller normalt, man löser det genom att byta framfjädrar och som tack får man mycket bättre och fölssammare fjädring fram.Japp kolla på andra bilar så lutar dom framåt. Finns förstärkta fjädrar att byta till. Man kan ju tycka att detta ska vara gjort från fabrik
Har bytt till förstärkte fjädrar fram. Väldigt många bilar som har stuk. Som jag skrev, man kan ju tycka att detta ska vara gjort från fabrikOm inte bilen är väldigt hög bak så är det varken riktigt eller normalt, man löser det genom att byta framfjädrar och som tack får man mycket bättre och fölssammare fjädring fram.
Ny fjädrar löser oftast inte problemet helt ,även om det blir bättre, många bilar är byggda på det viset.Har bytt till förstärkte fjädrar fram. Väldigt många bilar som har stuk. Som jag skrev, man kan ju tycka att detta ska vara gjort från fabrik
Det stämmer inte, antingen har man för svaga framfjädrar eller för starka bakfjädrar, när det gäller Alkochassie felinställd torsionfjädring eller fel torsionsstavar. Ingen chassietillverkare bygger ett chassie för att stå på näsan. Dock skulle jag tro att minst 90% av bilarna som står på näsan har fel framfjädrar, och tur är det för det är enklast att åtgärda!Ny fjädrar löser oftast inte problemet helt ,även om det blir bättre, många bilar är byggda på det viset.
Jag delar inte din åsikt,det krävs att man höjer orimligt mycket fram på vissa bilar ,sänka bak går inteDet stämmer inte, antingen har man för svaga framfjädrar eller för starka bakfjädrar, när det gäller Alkochassie felinställd torsionfjädring eller fel torsionsstavar. Ingen chassietillverkare bygger ett chassie för att stå på näsan. Dock skulle jag tro att minst 90% av bilarna som står på näsan har fel framfjädrar, och tur är det för det är enklast att åtgärda!![]()
Varför skulle det inte gå att sänka bak? Alla chassier är ju byggda för att vara plana från början.Jag delar inte din åsikt,det krävs att man höjer orimligt mycket fram på vissa bilar ,sänka bak går inte
Ett rätt typiskt FIAT chassi lutar liteVarför skulle det inte gå att sänka bak? Alla chassier är ju byggda för att vara plana från början.
Helt riktigt, men sedan beror det på hur tung påbyggnaden är, det kompenseras inte för,svårt att göra något åt bladfjädrarnaBilden visar ett olastat chassi, utan påbyggnad, så inte konstigt om bakfjädringen är i bott uppåt.
Det är inget problem att byta bladfjädrar bak, inte heller att justera torsionsfjädringen på ett ALKO-chassie. Men så länge kundernaHelt riktigt, men sedan beror det på hur tung påbyggnaden är, det kompenseras inte för,svårt att göra något åt bladfjädrarna
Detta har ju inget med frontens höjd att göra, utan hur chassiet står i förhållande till marken.Har också för mig att flertal märken i dag bygger fronten lite lägre på sina transportfordon för att minska luftmotståndet.
När det gäller skåpbilar så blir det ju så när de är olastade, beror helt på vilken bakfjädring som har beställts. En husbil däremot har ju merparten av lasten med sig hela tiden, och chassiet skall vara avpassat för det när bilen levereras till kunden. Men det största problemet här är normaltBilder från Wikipedia på Citroen , Dodge och Peugeot, alla har en viss lutning framåt om ni tittar på tröskel mot hjulnaven.
![]()
File:2006 Citroen Relay 30 SWB 2.2 Front.jpg - Wikipedia
en.wikipedia.org
![]()
File:2009 Peugeot Boxer Professional 74 2.2.jpg - Wikipedia
en.wikipedia.org
Men inte skall man väl behöva leta upp en sluttning eller köra upp på kilar för att kompensera tillverkarnas slarv?Ja, orginalfordonen lutar lite framåt, problemet är ju att HB-tillverkaren inte har kompenserat för det, min 2007 Rapido halvintigrerad lutar även den framåt trots att den har påbyggd AL-KO bakdel, de har alltså inte kompenserat för lutning så jag försöker oftast att ställa mig med fronten lite högre än bakre delen, har ett litet vattenpass monterat framför ratten som visar något så när om den står i våg, kalibrerat mot större vattenpass på golv och köksbänk, folk får väl byta ut framfjädringen om de har problem med det.
Det är verkligen bedrövligt, att kunderna skall betala 10.000 för det som skall vara gjort från början. På ett fordon som kostar från en miljon och uppåt!