• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

automatväxel

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Hej! jag äger ingen Husbil men är intreserad och funderar på att skaffa Husbil på gamla dar efter 36 år med Husvagn så vill jag prova på husbilslivets för och nackdelar, så jag ställer en fråga till vana husbils ägare är här någon som har erfarenhet av automatväxel lådai husbil jag har 36 års erfarenhet av framhjuls drivna dragbilar till husvagn på både gått och ont och har upplevt stor skillnad på framkomlighet i starten med automat som drag bil ärdet OSLAGBART frågan är hur det fungerar på Husbil för en av husbilens absoluta nackdelar är just framkomligheten i starten på slirigt underlag och inn billar mig att det skulle vara lika som en dragbil på samma underlag

BeRocka
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: automatväxel

Min Ducato har automat 6-växlad (Comfort-Matic) + ASR o ESP kan köras manuellt eller automat. Har ej testat den i vinterföre men annars väldigt nöjd o låg förbrukning.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: automatväxel

Jag kommer också att behöva automatväxel på den husbilen som jag väljer då det blir dags att köpa i början av 2009. Finns det möjligen några fler erfarenheter och synpunkter på automatväxellåda i husbilar utöver vissa problem vid snö och halt väglag?
Eller är det, som vanligt, bara att sitta och njuta om man har tillräckligt stark motor?
V-backen
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: automatväxel

Hej!
Frågan har varit uppe tidigare (i likhet med snart allt vid detta laget), men jag kör med bakhjulsdrift och automat i min nuvarande husbil och skulle inte kunna tänka mig att vara utan någondera, särskilt som jag använder bilen flitigt även vintertid. Det skulle i så fall vara om jag får råd att byta till något fyrhjulsdrivet på nytt (har haft två sådana genom åren).
aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: automatväxel

Må bare støtte aake - byttet sist år til Iveco med Agile automatisert växel. Dette sammen med ESP, ASP og ABS gir en fremkommerlighet som jeg savnet på min forrige Ducato baserte med manuellt gir. Har hittil i vinter hatt bruk for diffsperren en gang, nysnø på is og motbakke....
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: automatväxel

Har kört Fords lätta lastbil i jobbet. Den (och nägra andra) var utrustade med tryck-knappsautomat. Lätt och köra men hastigheten måste anpassas till växelläget. Det stora problemet var kostnaden när dom slutade att fungera. Det kostade skjortan och hela brallan. För de gick sönder utan hård körning.
Leffe
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: automatväxel

Automat naturligtvis,inga större problem vid start i snö,den drar ju så mycket mjukare.
Tyvär så fick man inte automat när vi köpte Fiaten 07,det ångrar jag skulle väntat ett år till.
Inga problem med driftsäkerheten heller.
Mvh Bernt
 
F

F.d. 7172

Guest
Sv: automatväxel

Automat är helt perfekt, borde vara i alla bilar tycker jag....tyvärr har vi inte det i husbilen men vi har haft många bilar med automat och det är toppen.

:santa-5-icon:
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: automatväxel

Jag har haft båda delar på mina husbilar ,och för min del är det en klar fördel med
automatlåda och bakhjulsdrift, dagens automatväxlar är ju utrustade med valmöjlighet
även för manuell växling.Lite högre bränsleförbrukning, men det är värt varenda deciliter
att ha automatlåda.Hämtade ny husbil nu i augusti 2008 även denna med automat.

Mvh Rune.:santa1:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: automatväxel

Kan man säga att automat är gott om man är en "glidare" medans om man har en tung högerfot så kanske man skall ha en manuell ?

Vi var nere i Essen på bilmässa och vi hade en VW Caravelle -08 och den hade en DSG låda som en tiptronic automat men kan växlas manuellt 6vxl och tror det var 130 hästar i den .
När jag körde den så var det som att den slirade vid accelerationen samt så växlade den ner rätt mycket i backarna .
Det kändes även som att det var "frihjul" för någon motorbroms fanns inte så man fick bromsa när man kom ikapp någon .
Men den var ju drömmen att köra i stan och om man nu inte hade så bråttom ner till Essen och hem igen så hade den nog gått bra i lugnt tempo .

Att köra i vinterföre än nog inga problem för de felsta bilar av nyare modell har ju ASR/TCS (antispinn) och det är ju kanonbra.
 
Senast ändrad:

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: automatväxel

Jag har en Cathago på Fiat chassi 2008 och med 3 l motorn, som är motoralternativet för automatlåda.

Automatlådan funkar som den ska och hela drivlinan är en perfekt kombination. Har bara kört 250 mil, men har ett problem som ännu inte är åtgärdat eftersom jag inte haft tid åka ner till Örkelljunga. Jag antar det är en programmering, som måste åtgärdas.

När farthållaren är inkopplad in så växlar lådan ner till 3an vid små motlut. Sedan växlar den sakta upp och oftast bara till 5an. 6an får petas i manuelt. Motorn går med andra ord på onödigt höga varv. Lösningen är att köra med manuellt läge ihop med farthållaren. Om enbart auto är inkopplat så växlar den inte ned vid motsvarande backar.

FIAT manualen innehåller ingen instruktion avseende automat, så det var lite funderande innan jag kom på hur allt fungerade även om jag fick en snabbinstruktion vid leverans.

God Jul
Hans
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: automatväxel

Hej.
Jag har kört alla typer av bilar,också lastbilar.Nu har jag automat på husbilen och bakhjulsdrift vilket är ett måste för det är ju mest vikt på bakaxeln.
Carver.
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: automatväxel

Automat är bäst i alla lägen,vi har för närvarande 5 bilar och samtliga har automatlåda,en är framhjulsdriven övriga bakhjulsdrivna. Jag har alltid köpt begagnade bilar och hittar jag en bil som är helt rätt för oss fast med manuell växellåda har jag köpt och sedan konverterat till automat i efterhand,det har hänt vid flera tillfällen.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: automatväxel

På förra bilen 2,8 l Fiat var samma problem som Du har Hans ,
fick köra på manuella skiftdelen så gick motorn på lägre varv,
Bernt
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: automatväxel

Det var så jag också kände när vi körde till Essen T&R att så fort det blev lite motlut så växlades det ner och sedan så tog det tid innan den lade i 6:an igen .
Visst kanske detta kan bli bättre om man minskade farten skulle man sedan chipa kommande bil så blir det ju mera ork i motorn och det i sig kanske gör att den inte växlar ner så lätt .

Ligger ni i gällande hastighetsbegränsningar inkl på 110 väg ? Tänkte ju högre fart ju mera luftmotstånd och kanske lättare för att bilen vill växla ner ?

Vi skall ju byta i vår och då får det ju inte bli ett felköp man har ju bara haft manuell växlade bilar förutom ett snesteg med en Chrysler Voyager och det var samma sak där = ingen segdragning på någon växel .


Vad har ni för snittförbrukning på era bilar samt vad har ni för karossmodell ?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 13705

Guest
Sv: automatväxel

Min Ducato har automat 6-växlad (Comfort-Matic) + ASR o ESP kan köras manuellt eller automat. Har ej testat den i vinterföre men annars väldigt nöjd o låg förbrukning.
Var glad för det EGS lådan är enligt mitt förmenade endast användbar på bra underlag. Har en Citroen C4 med denna låda. Har snar brännt upp kopplingen, orsaken är att det inte går att "gunga" sig ur de tillfällen när man sätter sig fast i lite snö,då sitter du där, men i övrigt är jag nöjd med lådan den skall vara i sydliga stråk.

Kent Marklund
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: automatväxel

Hej, skall försöka bifoga en del från Promobil.s test på husbils automat lådor. Tidningen är nr. 5. 2008.

Gott nytt år
Mvh Leif
 

Bilagor

  • IMG_0001.jpg
    IMG_0001.jpg
    783,6 KB · Visningar: 59
  • IMG_0003.jpg
    IMG_0003.jpg
    663,8 KB · Visningar: 37

amsan

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Piteå
HBK-Nr
4966
Medlemskap
2024
Vi har en Knaus 650 TI -07 byggd på Renault Masterchassi 2,5 dci med Quickshift-automatlåda. Vi är mycket nöjda med såväl växlingsfunktionerna (automat alt manuellt) som bränsleförbrukningen som ligger på 0,9 l/mil. Automat kan verkligen rekommenderas då man kan njuta av åkningen hela tiden utan att tänka på växlingen.

Hälsningar
amsan:santa1:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: automatväxel

Är det någon som vet utväxlingsförhålladena på en ex Hymer614 2004 128 hkr med manuell VS automat .

Om man ex . tänker på dom högsta växlarna är det samma varvtal vid ex 90 km/h .

Automaten i den lådan är den 5 eller 6 stegad ? Man kunde även växla manuellt med den .

Visst vore det gott med automat men gillar man det inte så kan man ju bara inte sälja den .

Att sätta i ett KCR chip i den motorn klarar växellådan med ett ökat vridmoment en del är ju inte så kraftigt konstruerade .
 
Toppen