• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatlåda

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
612
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Har tittat på en Carthago , Fiat M-jet 3.0 TD - 177 hk , med automatlåda .
Blir lite osäker på automatlådan man läser en del negativt om den .
Hur upplever ni lådan , är det bättre att satsa på en manuell ?
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Fiat M-jet 3.0 TD - 177 hk , med automatlåda .
Blir lite osäker på automatlådan man läser en del negativt om den .
Hur upplever ni lådan
Den är underbar skulle aldrig välja manuell
Ha de Paffw
Det ända negativa är att den inte bromsar (bakåt) i uppförsbacke om man är van med vanlig automat
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Jag var oxå ytterligt tveksam. Men bilen vi köpte hade en Robotlåda. Bilen var ny och vi har nu kört 1700 mil på ett år.

Min tveksamhet var helt oberättigad, det har gått jättebra, aldrig mer manuellt! I personbilarna så har vi automatlåda och kan numera inte tänka oss annat. Nu är det likadant med husbilen. Vid köer, branta serpentinvägar etc så fungerar robotlådan perfekt. Men det tar ett tag att vänja sig, den jobbar inte som andra automatlådor.
 

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
Vi har en robotlåda 2017 års modell drygt 2000 mil på ett år utan problem. Men den har en del egenheter som någon skrev tidigare men det lär man sig snart.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag skulle inte tveka inför Fiats robotlåda. Har Mercedes automatlåda på husbilen jag har nu och är nöjd med den också.
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag har kört drygt 30 000 mil med automat i både personbil och tunga fordon och aldrig lärt mig att tycka om dem och när vi köpte vår husbil så valde vi först bort en mycket fin HB just på grund av att den hade automatlåda, så för min del blir det inga mer automater.
Detta är naturligtvis en personlig uppfattning och jag motsäger inte dem som tycker annat.
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.324
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Hej! Jag har varit stor motståndare till automat växlade fordon. Men ändrade totalt uppfattning efter att vi fick robot lådor på jobbet i våra lastbilar. Där har jag nog kört någon stans mellan 100 000- 150 000 mil med dessa lådor utan minsta problem . Den senaste jag kör nu har rullat 115 000 mil.Sen när det var dax för ny husbil 2016 så var det absolut ingen tvekan Carthago 5,5 xl med motor 3,0 och robot växellåda. Bilen har rullat 2000mil och vi är helnöjda . Ser en del fördelar när man åker i någon storstad i Europa . När det är i bland är mindre kaos i trafiken med bilar, bussar, spårvagnar ,cyklister mm runt i kring. Då behöver man inte kolla på varvräknaren att rätt växel är i utan bara att ha koll på omgivningen. Skulle aldrig köpa en bil med manuell växellåda igen. Mikael
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag är visserligen inte lika professionell som du på att köra, men jag tittar ALDRIG på varvräknaren, än så länge fungerar hörseln och känslan. Det är mycket möjligt att det inte fungerar i tunga lastbilar, det kan jag inte svara på då jag aldrig har kört en sån.

Jag har haft riktig automatlåda i personbil och den var det aldrig något problem med, sen har jag provkört 3st beg lätta lastbilar med robotlåda och ALLA var trasiga. Häromdagen köpte jag en beg lätt lastbil från bästkusten utan att ens provköra den, hade det varit en robotlåda hade jag varit tvungen att åka dit för provkörning, nu behövdes ju inte det eftersom det är en riktig växellåda.;)
Den kommer till tokstan om 14 dagar med lastbilstrailer.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Grattis till er som har automat låda . Jag hittade ingen bra begagnad h-b med automat. Så det blev en manuell låda. Görs bara servicen på lådan som den ska . Så är det ingen fara. Men allt kan hända med vad som helst. Jag hade helst haft en automat. Men det får gå med det jag hittade. Det är en j-a skillnad o köra automat . Så prova ni som kan .
Mats
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag är inne på min andra bil med robotlåda,fungerar som den ska, MEN att kalla den fantastiskt bra som många gör här är en stor överdrift! jämförd med vanliga automater är den usel, men som automatkopplingslåda fungerar den bra, är ni spekulanter på bil med automatlåda provkör innan köp.
 
F

F.d. 54784

Guest
Hej har 2st Kyros med 3.0 och robotlådan 2012/2015(2015 är programerad till 500nm sen ny).
Dom har passerat 40000mil och har endast bytt oljan i lådan på 20000mil.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Vi har en robotlåda 2017 års modell. Vill inte byta. En automat/robotlåda är dessutom skonsam mot motorn. Den arbetar alltid med rätt varvtal, går inte att segdra med för hög växel.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Håller inte helt med WillerWalle, robotlådan segdrar irriterande lågt på växlarna, krävs manuell nedväxling eller trampa ned gasen, men så fort man släpper växlar den upp.
Sedan dessa upprepade upp/ned växlingar i uppförsbackar, ibland växlar den upp/ned med några sekunders intervall, skall vara så säger Fiat.
 
R

RobbeS

Guest
Håller inte helt med WillerWalle, robotlådan segdrar irriterande lågt på växlarna, krävs manuell nedväxling eller trampa ned gasen, men så fort man släpper växlar den upp.
Sedan dessa upprepade upp/ned växlingar i uppförsbackar, ibland växlar den upp/ned med några sekunders intervall, skall vara så säger Fiat.

Det finns ju en liten knapp som gör så att lådan drar längre på växlarna. Perfekt i uppförsbackar och stadstrafik. Använder den mest hela tiden nu utom på större vägar. Håller dock med dom flesta andra och ett oförhandlingsbart krav på nästa husbil är automat.
 
Toppen