• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Automatlåda

Magnus o Irene

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
1659
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 3.0
Årsmodell Chassie: 2012
Husbilsfabrikat: Kabe
Husbilsmodell: I810LB
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2012
Ämnesområde: Växellåda
Hej.
Hämtade min nya husbil i fredags. Motor 3.0 automatlåda
Körde hem (4mil) men nu kommer jag inte längre. Skulle backa upp,liten lutning.Bilen slirar på kopplingen och efter 4-5 meter får jag larm om överhettad koppling.
Har kontaktat försäljaren men eftersom de bara har service på bodel var problemet för dom obekant.
De har återkommit och imorgon ska jag kontakta Fiat assist.
Är det någon annan som har haft liknande problem?

laxes

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
6776
Medlemskap
2025
Hej, läste om era problem, sitter just nu i spanien.

detsamma hände oss igår,körde in i en rondell,bilen stannade,efter 2min gick

att köra igen.Tog oss in till en parkeringsplats,överhettningslampan lyste.

En hydralpump? gick i 2tim,och luktade lamell.Bilen gick ej att flytta!!!

Ps.Fiat3,0 aut.-12

F

F.d. 53012

Guest
Så tråkigt med ny bil och kostat på med automat. Tror att det är det är en ganska stort mörkertal men skulle vara bra om det blev ett upprop om hur många som har samma problem, eftersom det är av vikt för dom som står i begrepp att göra detta tillval som numer t o m finns på den lilla motorn (130 hk). Föresten åker vi till Tierp några gånger per år till svärmor o svärfar som bor i Vallby utanför Tierp, kanske stöter man på husbilsmedlemar nästa gång. Fast Ni bor en bit utan för Tierp ser jag det väl därför jag inte sett er fina bil.

Magnus o Irene

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
1659
Medlemskap
2025
Verkstaden har beställt en ny koppling. Inte helt utrett vad som har orsakat felet. De trodde ev att bilen hade stått länge mellan tillverkning o färdigställande hos husbilstillverkaren. Kärvande axel i kopplingen.
Är lovad en utförligare feldiagnos när bilen är klar. Slutet av nästa vecka, i bästa fall.

F

F.d. 50110

Guest
Hejsan.
Du har nog ingen automatlåda. Det är en helt vanlig manuell låda som med lite elktronik o motorer fås att växla vid lämplig tidpunkt när du kör. Därför har du en lamellkoppling som ligger utanför lådan. Automatlädan har en momentomvandlare o alla lamellerna till de olika planetväxlarna sitter inuti lädan o går i olja. Växlingarna vid acceleration går mjukt in utan kraftuppehåll.
Din gör sannolikt ett kraftuppehåll innan nästa växel går in. Har själv en sådan växellåda och är mycket nöjd.

Tråkigt att höra ditt problem men det löser sig säkert bra till slut.
Lycka till

Sjömilla

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6109
Medlemskap
2022
Hade problem med den "automatlådan" på vår Adria när den var ny. Verkstaden bedömde det som fukt i en givare som sitter under automatlådan, de hade varit med om det problemet tidigare. Fiat verkstaden bytte givare och anslutning och sedan har vi kört över 1000 mil utan problem.

F

F.d. 53012

Guest
Mona o Lars-Göran skrev:
Hejsan.
Du har nog ingen automatlåda. Det är en helt vanlig manuell låda som med lite elktronik o motorer fås att växla vid lämplig tidpunkt när du kör. Därför har du en lamellkoppling som ligger utanför lådan. Automatlädan har en momentomvandlare o alla lamellerna till de olika planetväxlarna sitter inuti lädan o går i olja. Växlingarna vid acceleration går mjukt in utan kraftuppehåll.
Din gör sannolikt ett kraftuppehåll innan nästa växel går in. Har själv en sådan växellåda och är mycket nöjd.

Tråkigt att höra ditt problem men det löser sig säkert bra till slut.
Lycka till

En overdrive med andra ord sådana har man demonterat och monterat isär och det vanligaste felet är oljetrycketet med den solinojd som bygger upp oljetrycket för att sammanföra lamellerna som håller dragkraften. Skön gång men känslig med dom olika ventiler som lätt kan sätta igen sig vid silar och otäta oringar. Oftast lagade man dom inte utan bytte ut dom på den tiden när det begav sig, så man får hoppas det finns bra kunskap på verkstadsgolvet, det var sällsynt även på den tiden. Skulle vara kul med en sprängskiss för att se var eventuella svagheter ligger i konstruktionen som det uppenbarligen är innan en nyarbetad utgåva kommer. Intressant att följa tråden, och håller tummarna.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jaktfalken skrev:
En overdrive med andra ord sådana har man demonterat och monterat isär och det vanligaste felet är oljetrycketet med den solinojd som bygger upp oljetrycket för att sammanföra lamellerna som håller dragkraften. Skön gång men känslig med dom olika ventiler som lätt kan sätta igen sig vid silar och otäta oringar. Oftast lagade man dom inte utan bytte ut dom på den tiden när det begav sig, så man får hoppas det finns bra kunskap på verkstadsgolvet, det var sällsynt även på den tiden. Skulle vara kul med en sprängskiss för att se var eventuella svagheter ligger i konstruktionen som det uppenbarligen är innan en nyarbetad utgåva kommer. Intressant att följa tråden, och håller tummarna.
--------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan, nej ingen overdrivekonstruktion alls, utan samma sexväxlade manuella låda med koppling och allt som sitter i alla nyare Ducato, men all växling och koppling sker med dator, avkännare och mekanik i den högre skolan. Och själv har man bara gas och bromspedal att hålla reda på. Men när det börjar bråka så är det stopp, och bärgare som gäller.

M.v.h. JANKRO.

Magnus o Irene

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
1659
Medlemskap
2025
Bilen är hämtad och har nu gått felfritt i 8 mil. Verkar fungera nu.
Verkstaden hade bytt kopplingen och uppdaterat programvaran.
Tråkigt när det händer men allt har fungerat bra via Fiat Assistance.
Nästa vecka blir det långfärdstest till Rättviks marknad.
//Magnus

Toppen