• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatlåda uppför sig konstigt?

hansolo

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
14117
Medlemskap
2024
Jag har en Carthago e-line XL årsmodell 2016 Motor 3.0
Den är ny för mig och har kört den väldigt lite men har precis varit ute en sväng ovh tycker växellådan inte känns som mina två tidigare automatlådor av samma sort.
När jag kör med farthållare runt 95-100km och det kommer en uppförbacke växlar den oroligt mellan 6:an och 5:an. Vid manuell körning är det inga problem att hålla farten på 6:an om inte backen är för brant.

Sedan upplever jag även att lådan växlar väldigt långsamt rent allmänt vid acceleration känns som det tar en stund för växellådan att släppa på kopplingen vid växelbyte.

Två lite underliga uppträdanden tycker jag och undrar om det kan ha med tyngden på bilen att göra?
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Är den servad enlig instruktioner och har alla vätskor av rätt sort?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Detta problem är väl känt, FIAT ser dock inget problem, jag har haft min bil på verkstad och det finns inget att göra åt det, man har laddat om mjukvaran.
Problemet är att farthållaren är känslig, den trampar ned gasen i uppförsbackarna med nedväxling som följd.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Brukar dom inte bli bättre om dom chippas?
Man kan ju lägga in att motorn ger mer vrid vid mindre mängd "begärd gas". exvis 300Nm vid 75% gaspedal istället begär man 300nm redan vid 60% tillexempel
Visserligen så kollar nog växellådan även på hur mycket Nm motorn lämnar å anpassar växlingen efter det.
En helt ovetenskaplig fundering jag har är om bilar med DPF vill ha lite högre varv ?
Växellådsmjukvara är iaf mycket krångligare att modifiera än motor mjukvara.
 
F

F.d. 24550

Guest
Vi har en 3,0 2013, den väger 4 ton och med Comfortmatic. Den har gått ca 7700 mil utan några som helst problem med växellådan.
När det börjar gå lite uppför växlar den ner när varvet närmar sig 1500. Den växlar upp till alla växlar utom till 6:an vid 2500 varv. Till 6:an växlar den vid 2000 ca.
Skulle det vara väldigt backigt växlar jag alltid manuellt för att kunna dra lite längre på växlarna. Jag kör den i princip som en vanlig manuellt växlad personbil. Jag undviker att segdra utan växlar ner när varvet går under 1500. Jag gillar inte att plåga motorn och slita på växellådan.
Växlingarna sker på ungefär samma sätt som på en manuellt växlad bil. Lite snabbare går det och lite smidigare. Perfekt att ha den i auto-läge när man kör i städer eller sitter fast i en tysk stau.
Jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt och skulle aldrig byta till en bil med manuell växling. Varför hålla på att gymnastisera vänsterfoten på kopplingspedalen när det går att slippa?
Jag tror att ganska många "fel" kan bero på handhavandefel. Läs igenom handboken om Comfortmaticen, det tror jag kanske kan hjälpa. Lådan är inte en adaptiv låda som lär sig hur jag kör, det är en vanlig manuell låda där växling och koppling sker med hjälp av motorer, inget annat.
Farthållaren använder jag bara när det är plant och tämligen tråkigt på motorvägar.
 
Senast redigerad av en moderator:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Har nu kört 16000 mil med vår 09 3.0 utan några bekymmer har en lätt bil kanske beror på det. Kör alltid med farthållaren når det är möjligt.
 

hansolo

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
14117
Medlemskap
2024
Tack för alla svar! Då ska jag prova att köra i manuellt läge och farthållare. Blir lite mer aktiv körning men det kanske kan vara lite roligt. Men annars har jag ju en automat för att slippa engagera mig i växlingar.
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Vår växellåda har den olägenhet att vid körning med farthållare och det börjar gå uppför så släpper farthållaren och växellåda växlar ned till 5:an straxr under 2000varv/m. Det spelar ingen roll om man har knappen för tyngre last intryckt. Så om det är mycket backit när jag kör så brukar jag manuellt växla ned till 5:an för att farthållaren skall fortsätta att fungera.
 
J

Jarn

Guest
Jag har 3,0 2014 och den växlar inte ner i uppförsbackar när jag har farthållaren inkopplad. Den försöker tills den storknar och då bara kopplar den ur farthållaren. Verkstaden påstod att den inte skulle växla ned med farthållaren inkopplad, vilket jag inte tror på då jag har kompisar vars lådor växlar ner.
Iofs inget stort problem då jag gärna kör i manuellt läge vid backar för att hålla bra varv, tycker den går väl lågt ibland annars och min har inte bra kraft under 2000 varv.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Min 2016 växlar ner så fort den tappat 2km/h. När den sen når inställt värde växlar den upp igen och börjar om. Har börjat slå över den i manuellt när den växlat till femman . Flyttar över till automat vid toppen igen.
 
Senast ändrad:
Toppen