• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Orolig robotlåda

B

Byggare Bob

Guest
Vad beror det på att robotlådan helt plötsligt börjar ”fladdra” mellan 6:ans och 5:ans växel. Kan hända på svag uppförsbacke men också på helt plan mark. Efter några sådana ”fladdrigar” återgår lådan till sin 6:e växel. Detta händer oftast på motorväg i 90-100 km hastighet.
Någon som har samma problem eller någon som vet anledningen?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har samma problem, gäller framför allt om man kör på farthållare, vid lätt motlut börjar den växla mellan 5 och 6an, har pratat med verkstan dom vet inget.
Bilen är ny Euro6 177hk, har kört sammma motor/växellåda på en annan bil denna fungerade fullt normalt.
Bilen skall in för garantijobb då skall verkstan också ladda om mjukvaran till lådan men dom tror inte det hjälper, alla verkar oförstående men det verkar inte vara ett nytt problem.
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Hade samma problem med min, verkstaden laddade om mjukvaran och växellådan fick då "lära" in på nytt hur den skulle växla. Men den slutade inte pendla mellan 5an och 6an för det. Det enda som gjorde det bättre var när jag fick förklarat för mig om UP-knappen. Den är speciellt anpassad för fullastad eller tung bil. Tryck in knappen när du närmar dig en uppförsbacke. Växellådan drar då lite längre på varje växel innan den växlar upp. När backen är avklarad så trycker man på UP knappen igen.
Detta var så jag fick förklarat det för mig och jag tyckte att det funkade även om det blir ett väldigt petande på den där knappen hela tiden.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
I mitt fall så börjar upp/ned växlingen vid lätt uppförsbacke i 90-100kmh, detta har inget att göra med tunglast,
så skall lådan inte fungera, på mina tidigare bilar har detta inte varit ett problem.
När det gäller ny mjukvara, så laddas bara samma data in igen, det finns inga möjligheter att modifiera eller ändra på något i mjukvaran.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har sett att kunder i Tyskland med tunga bilar har fått växellådan omkalibrerad med annan programvara. Då var det 3,0 med comfortmatic, jag har dock aldrig sett det nämnas i Sverige. Jag skulle nog kontakta Camper Contact?.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag hade liknade problem med Comfortmatic när jag körde med farthållaren. Vid manuell körning fungerade växlingen utan problem. Anledningen sades vara att farthållare är för sensitiv och reagerar på minsta ändring av varvtalet vid motlut.

För att slippa problem valde jag manuell växling i samband med farthållaren.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Husbilar är tungt lastade .jämfört meden skåpbil som körs tomme ibland. Så man behöver ny programvara för husbilar med automat låda.
Mats
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
På min Flair (Iveco Daily m Agile) ble det omprogrammering ved installasjon av hengerfeste for å ta høyde for opp til 3500 kg ekstra vekt.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
I mitt fall så börjar upp/ned växlingen vid lätt uppförsbacke i 90-100kmh, detta har inget att göra med tunglast,
så skall lådan inte fungera, på mina tidigare bilar har detta inte varit ett problem.
När det gäller ny mjukvara, så laddas bara samma data in igen, det finns inga möjligheter att modifiera eller ändra på något i mjukvaran.

Det stämmer inte Mjukvaru uppdatering innebär att man tankar ner den senaste uppdateringen som tillverkaren släppt det kan vara stora eller bara små förändringar.
Sedan finns det Adaption/inlärning då anpassas Växellådans "öppna del" till de toleranser som finns i just den specifika växellådan. dvs den finjusterar för att kompensera tillverkningstoleranser och slitage.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har kontakta en större FIAT verkstad, dom säger att det inte går att modifiera något i växellådan ,utan bara ladda ned programvara.
Jag tog upp just denna fråga om modifiering av växlingspunkter.
mattsson81, var har du fått din information?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Den gamle Agile (utviklet av Volvo automation i Kongsberg og solgt til Iveco) hadde tabeller som kunne justeres. Fiat sin Comfortmatic er en videreutvikling av den gamle styringen, men om den fortsatt har parameter tabeller som er tilgjengelig vet jeg ikke. Tabellene inneholder en masse info fra motor og drivverk som brukes for veksling av lådan. Til Agile var det tilgjengelig ferdige oppsett for mange situasjoner, Min Flair fikk en optimalisering for vogntogvekt 10 tonn - maks last i bilen og maks last henger. Iveco i Norge stusset litt på denne og mente den burde fått trinnet under dvs 9 tonn, men gjorde ikke noe med det. De ville derimot helst legge inn fartssperre ut fra norske fartsgrenser for biler over 3500 kg - men ga seg fort da jeg påpekte at det var 100 i Tyskland og 120 i Frankrike på motorveier, samt de svenske reglene.
 
Toppen