• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

automatlåda fiat

kurt m j

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Umeå
HBK-Nr
12141
Medlemskap
2026
någon som har erfarenhet av automatlåda som driver en pilot med 150 hk
årsmodell 2015
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.607
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: automat låda fiat

Nej men vi hade en Pössl av årsmodell 2014 med automat 148 hkr spm vi var väldigt nöjda med... sen har vi haft en NB med automat 177 hkr som vi varit minst lika nöjd med.... vad är det du undrar kring?
 

Ove & Marjatta

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4902
Medlemskap
2024
Sv: automat låda fiat

Hej. Ännu en som köpt en Pilote.
Känn dig välkommen i klubben
Har haft vår Diamond i 3 veckor och trivs med bilen.
Vi har en personbil med automatlåda , men tycker att den robotstyrda
lådan i husbilen är annorlunda men helt ok. Det tar ett tag innan man vänjer sig.

Hälsningar

Ove
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: automat låda fiat

De dubbla automatlådorna i personbilar går ju riktigt bra.
För robotstyrda i "lastbilar" så är det bara att konstatera att de är bättre på att växla än oss människor. En husbil körs ju oftast på riktiga vägar så behovet av "förutseende" är inte så stort, brukar finnas knappar "backe framåt" för att hjälpa roboten.

Hur robusta och hållbara robotarna är, vet vi inte men tekniken är ju inte direkt ny så rimligtvis borde det hålla.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: automat låda fiat

Det jag läst om är att en som hade automat inte fick farthållaren att fungera ihop med lådan och det var ny bil.
 
F

F.d. 50661

Guest
Sv: automat låda fiat

Vi har 4 st bilar Opel vivaro3 st 1 större variantpå Opel 3st har robbotlåder hittills har dom kostat 250:000 i rep på 4 år inte imponerad av dom
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Är det "robotiserad manuell växellåda" eller automatlåda
som Kurt M J funderar över?

I robotiserade lådor så sköter "roboten" kopplingen som
pedalen skulle ha gjort och växlingen som handen,spaken,
vajrar,länkaget skulle ha gjort.
Dessa system verkar inte gilla stadskörning så bra tex
taxi eller varubilar. I husbilar och lång transporter verkar
dom fungera bättre.

I personbilar finns det elektro/mekaniska växellådor. Ej att
jämföra med automatväxellådor men dom växlar automatiskt.
Dessa har dubbelkoppling och dubbla "urtrampningslager"
som sköts av motorer. Dessa v-lådor är uppdelade i
2st skilda lådor. En är för växel 1,3,5 och den andra för 2,4,6.
Dessa v-lådor har 2st växlings motorer som sköter växlingen
mekaniskt.
Dessa har ej samma oljebytes intervaller som en automatlåda.
(många tror att det är en "vanlig" automatlåda)

Ursäkta Kurt för att det blev lite off topic.
 
F

F.d. 50661

Guest
Sv: automat låda fiat

Våra bilar går till 80% i stan och det verkar som dom inte gillar det
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: automat låda fiat

Är inte Fiat låda i en Opel, har snart 120000 km på vår helt utan något som helst bekymmer.

Leif
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: automat låda fiat

Är inte Fiat låda i en Opel, har snart 120000 km på vår helt utan något som helst bekymmer.

Leif

Man kan nog säga att det är en Nissan låda men Nissan
ägs ju nästan av Renault (eller dom har en Allians tillsammans).:)
Renault, Nissan och Opel har mej veterligt inte något samarbete
med Fiat.
Min kännedom om vilken motor och lådan tillverkas av vem
på Trafic och Master (Vivaro/ Movano) är inte så djupa ännu.
Om några månader blir det nog bättre.:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: automat låda fiat

Selv om det endast er 2 pedaler så bruk endast høgre fot! Kjørestilen med venstre fot på bromsen dreper koplingen i en robotlåda på kort tid. Vet at i en taxi i storby kan levetiden for en kopling bli under 1000 mil ved denne type kjøring. Denne kjørestilen er meget behaglig med en tradisjonell automatlåda med viskosekopling, men lukter ille i en robot. :rolleyes:

Har kjørt en god del med begge typer lådor, og for bykjøring er viskosekoplingen gull. Robotlådan må kjøres nesten som en manuell ved start/stopp kjøring - stopp helt og la de bli en luke før du tar i gang og kjører til luken er brukt opp for så å stoppe igjen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: automat låda fiat

De dubbla automatlådorna i personbilar går ju riktigt bra.
För robotstyrda i "lastbilar" så är det bara att konstatera att de är bättre på att växla än oss människor. En husbil körs ju oftast på riktiga vägar så behovet av "förutseende" är inte så stort, brukar finnas knappar "backe framåt" för att hjälpa roboten.

Hur robusta och hållbara robotarna är, vet vi inte men tekniken är ju inte direkt ny så rimligtvis borde det hålla.

Kanske tunga lastbilar typ scania m.m. har "smartare" robotlådor än paketbilar/husbilar.
Hos Tumbo husvagnar/husbilar är det ett halvbrant uppförslut när man lämnar företaget ut på landsvägen.
Där bevisar många robotlådor en av sina brister, halvvägs upp för backen är det många robotlådor som växlar upp till 2:an, vilket medför tvärstopp, inte särskilt intelligent, kanske ett handhavandefel, men då är det inte automatisk växling, dock har en del förare kommit på detta och blockerar roboten på 1:an. och tar sig upp utan större problem.

Något sånt här skulle aldrig hända med en riktig automatlåda
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: automatlåda fiat

Vad jag förstår så mår inte robotlådorna bra när det är många olika förare på en bil .Den ställer in sig efter hur man kör , och är det många olika förare får den hålla på och ändra sig hela tiden Sevallbo
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: automatlåda fiat

Man tycker och man har hört..

Vi har kört flera tusen mil med automatlådan, aldrig några problem vid byten med Anita och mig, och jag garanterar att det finns skillnader i körsätt!

Jyrki
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: automatlåda fiat

Man tycker och man har hört..

Vi har kört flera tusen mil med automatlådan, aldrig några problem vid byten med Anita och mig, och jag garanterar att det finns skillnader i körsätt!

Jyrki

Har du automatlåda eller robotiserad låda Jyrki?
Jag tror inte någon variant behöver ändra så mycket i lärandet från förare till förare men olika personer kör olika.
En robotlåda vill ju att man kör som om den är manuell växlad för det mesta. Det blir inte så bra om man kör en sådan med gasen i botten hela tiden.
En "vanlig" automatlåda sköter sådan växlingar på ett bättre sätt så att säga.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Re: Sv: automatlåda fiat

Har du automatlåda eller robotiserad låda Jyrki?
Jag tror inte någon variant behöver ändra så mycket i lärandet från förare till förare men olika personer kör olika.
En robotlåda vill ju att man kör som om den är manuell växlad för det mesta. Det blir inte så bra om man kör en sådan med gasen i botten hela tiden.
En "vanlig" automatlåda sköter sådan växlingar på ett bättre sätt så att säga.

Vi har en robotlåda. 2011 fanns ingen vanlig automat att få till Fiat.
Nu skulle jag inte vila byta...

Jyrki
 
Toppen