• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatlåda eller inte?

M

Matts Torebring

Guest
Än är det ett 2,5 månader kvar innan vi får vår nya husbil Kabe 880. Jag har börjat att fundera om jag gjorde fel när jag beställde manuell växellåda och inte automatlåda. Säljaren sa att den bilen med automatlåda drar upp till 3 dl diesel mer per mil. Vi trodde på detta och valde manuell växellåda. Har någon av erfarenhet om detta?
Kanske kan vi ändra oss, före det vill vi lyssna med er som vet. Tack på förhand för era svar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Automatlåda eller inte?

Er det ikke snakk om en Fiat med den nye automatiserte kassen. Du kan kjøre den manuellt, men det skal mye til at du klarer å kjøre mer økonomisk enn det kassen klarer selv. Jeg kan ikke forstå selgerens argument, det stemmer for de tradisjonelle automatene med momentomformer som tappte masse effekt.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda eller inte?

hej jag ångrar oxå att jag blev övertalad att ta en manuell pg av evet dyra reperationer o ett högt pris i inköp men man får bita i det sura äpplet och vänta till nästa gång jag kör ej så många mil per år ca 700mil mest landsväg ps jag känner med dej mvh håkan
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55383

Guest
Sv: Automatlåda eller inte?

FIATs CONFORTMATIC är än manuell låda som är robotväxlad, och det gör att du själv kan bestämma hur du vill köra: manuelt med joysticken eller helt i automat läge. Jag garanterar att du kommer alldrig att köra " manuelt" då som jag har berättat om det många gånger förut. Köp ingenting av en så okunnig säljare. Säg till de att du har blivit lurad och vägra ta emot bilen. Du kommer att ångra det om du köper en bil med manuel låda. Tänk! nu är det 2010 och glöm Flinta växeln.

Stefan
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Automatlåda eller inte?

Hej Matts,
jag kör sedan i början av december -09 en ny KABE 750 T med automatväxel.
Den fungerar alldeles utmärkt och jag är helnöjd.
Växellådan har sex steg och back såklart. Det går att köra manuellt om man vill, men det gör jag inte. Har bara gjort vid ett tillfälle när det var riktigt halt och jag skulle peta igång huset.
Dessutom finns det en funktion som medför extra kraft då jag ska upp för t.ex. en brant backe efter att ha stått still. Då varvar motorn ur lite mer innan nästa växel petas in.
Tyvärr så har jag ännu så länge inga direkta uppgifter på bränsleförbrukningen. Det har liksom inte varit läge att ge sig ut på vägarna i denna extrema vinter på många sätt.
Tror inte att det är så lätt att ändra sig efter beställning. Det handlar ju om ett nytt chassi och tillgången är troligen begränsad.
Tyvärr saknar jag ASR (antispin) som inte medföljer chassin med automatlådor av någon anledning.
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Automatlåda eller inte?

Beställde själv automat till vår 880 efter att jag hört flera lyriska uttalande om denna från de som fick sina bilar i första omgången.

Eftersom Kabe redan sålt alla 880 som ska tillverkas 2010 (46 st) så är dom säkert redan beställda och på väg hit eller redan här.
Det finns ett mindre antal osålda ute hos handlare men att byta igen meddetsamma blir ju dyrt.

Tror inte ett dugg på det där med förbrukningen. Det är ju en manuell låda som växlas optimalt av ett dataprogram. Kan man knappast göra bättre själv.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Automatlåda eller inte?

Man kan knapt växla bättre det stämmer. Senaste sommar med 3.0L automat lite över 6000 km i Italien o Alpperna hela resan 8.7 liter 100 km. bilen är ju inte så stor egenvikt 2887 totalvikt 3300. Vär förrra bil som var mindre 2.3 manuell ungefär samma sträcka 8 liter på 100km samma förare o hastigheter.
 
F

F.d. 25136

Guest
Sv: Automatlåda eller inte?

Vi har en Kabe 750 L aut. och är mycket nöjda. Vad försäljaren inte sa åt oss var att varken partikelfiltret eller antispin, vilket tidigare nämnts, inte finns med i automatmodellerna. Medelförbrukningen på vår resa till norra Norge 2009 blev 10,2 l/100 km. Har pratat med en ägare till en Kabe med manuell växellåda och han ligger på en medelförbrukning över 11 l /100km, men det är ju mycket fast i körstilen!?. Men som sagt så är vi mycket nöjda och ångrar inte vårt val.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Automatlåda eller inte?

Har nog antispin på min både ASR o ESP, de har fått jobba ganska mycket i vinter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Automatlåda eller inte?

Medelförbrukningen på vår resa till norra Norge 2009 blev 10,2 l/100 km. Har pratat med en ägare till en Kabe med manuell växellåda och han ligger på en medelförbrukning över 11 l /100km, men det är ju mycket fast i körstilen!?.

Har han partikkelfilter? Ikke unormalt med opp til 10% ekstra forbruk for filteret. Det blir ikke lett å sammenligne automat/manuell når den ene har filter og den andre ikke:D
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Automatlåda eller inte?

Jag har en 2008 med FIAT s robotlåda. Den funkar perfekt och inga problem så länge jag inte lägger i farthållaren. Då växlar den ofta ner till 4an när det blir motlut. Sedan har den svårt att växla upp till 6an. Kör jag däremot enbart med autoläge så växlar den inte ner. Trots uppdatering har Bengt i Örkelljunga inte lyckats få den att funka bättre.
För att få den funka bra kör jag på manuel med farthållare ute på större vägar och slår om till auto utan farthållare i städer etc.
En 4,2 tons bil ligger på staxt över litern på milen så 3 dl extra är fel.
Fler som har samma problem som jag?

Hans
 
F

F.d. 25136

Guest
Sv: Automatlåda eller inte?

Hans, min automat fungerar på samma sätt som du beskriver att din gör, så jag ligger också och kör manuellt med farthållaren kopplad.
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Automatlåda eller inte?

Jag drar ofta med ett påkopplat hästsläp på husbilen - min kommande Box Star vågade jag inte ta med automat - det fanns ingen automatbil att prova som dragbil - jag är rädd att få en automatlåda som växlar upp - växlar ner- växlar upp osv - när den drar - att betala för något som jag inte vet fungerar fullt ut ville jag inte. Det blir att dra i spaken.
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Automatlåda eller inte?

Hej & Tack alla husbilsvänner för alla era råd!
Jag har med ledning av era svar satt press på Kabe att försöka lösa detta åt mig med automatlåda i vår nya bil. Verkligen kul att ni finns och för allt ert intresse.
Tack från Matts Torebring.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Automatlåda eller inte?

När du sätter press på KABE så ta då också upp frågan varför inte deras automatväxlade chassin är försedda med antispin (ASR) som ju inte har något att göra med automatväxeln.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Automatlåda eller inte?

En modern automatlåda tar mindre bränsle än en manuell låda
Dom senaste automatlådorna är i stort sett en manuell låda som växlar automatiskt dom har lameller och frikoppling och har då samma förluster i drivkedjan som en manuell
Samtidigt har det visat sig att dom som kör med automat uppmärksammar trafiken bättre och färre olyckor läs rapporten här

Ésta es una idea de Google Docs
 

Lekas

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
16456
Medlemskap
2022
Sv: Automatlåda eller inte?

Till skillnad från de flesta här, så kör jag med manuell växellåda. Vi har fn en Fiat årsm.-07, och två nya personbilar, samtliga manuella.
Kanske trampar nån på tårna men jag anser att automatlåda är ett handikapphjälpmedel, eller att den är till för de som inte kan köra bil.
 
Toppen